شناسهٔ خبر: 130543 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

روحانی در مراسم روز دانشجو:

مگر ما می‌گذاریم رئیس‌جمهور بعدی آمریکا «برجام» را پاره کند/ از رکود عمیقی رنج می‌بریم

روحانی رئیس جمهور گفت: آقایی انتخاب شده است هر برنامه‌ای هم دارد بعدها معلوم خواهد شد ما راه و مسیر خودمان را می‌رویم و ادامه می دهیم دلش بخواهد برجام را تضعیف و پاره کند مگر ما می‌گذاریم مگر ملت ما می‌گذارد؟

به گزارش «نماینده» ، ‌حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز با حضور در مراسم روز دانشجو که در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: بسیار خوشحالم که برای چهارمین بار خداوند به من توفیق داد تا در روز ۱۶ آذر روز دانشجو، روز دانشگاه و روز حرکت عظیم ضد استبدادی و ضد استعماری که از همین دانشگاه توسط عزیزترین دانشجویان از جمله شهید رضوی، قندچی و بزرگ‌نیا که توانستند پرچم ایستادگی و مقاومت را در دانشگاه تهران به اهتزاز درآورند، حضور یابم.

وی افزود: البته این پرچم تعلق به همه جوانان، دانشجویان و به همه عزیزانی داشته و داردکه حاضرند خود را فدای کشور، استقلال و آزادی کنند.  

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: درود و سلام بر آن پیر روشن‌ضمیر و هادی ما امام عزیز و بزرگوار ما، درود و سلام بر آیت‌الله طالقانی و شهید عزیزمان شهید بهشتی، مرحوم مهندس بازرگان، دکتر علی شریعتی و همه بزرگانی چون شهید باهنر، شهید مفتح و آنانی که از همین دانشگاه‌ها به جبهه مبارزه در برابر متجاوزین شتافتند.

روحانی در ادامه گفت: همچنین درود و سلام بر همه عزیزان ما شهید همت‌ها، شهید باکری‌ها، شهید زین‌الدین‌ها، شهید ستاری‌ها، شهید باقری‌ها و شهید صیاد شیرازی‌ها و همه شهیدانی که از دانشگاه‌ و دانشگاه تهران در جبهه‌های مبارزه ایستادگی کردند.  

وی خاطرنشان کرد: همچنین درود و سلام من بر همه ملت ایران از مقام معظم رهبری، حوزه‌های علمیه و همه دانشگاهیان، دانشجویان و اساتیدی که در سه و نیم سال گذشته از دولت حمایت کردند. آنچه دستاورد ما بوده جایی بوده است که همه با هم بودیم و دست به دست هم دادیم. اجماع همواره کارساز بوده و گره‌ها را از پیش روی ما باز کرده است.  

رئیس‌جمهور با اشاره به سخنان دانشجویان در مراسم امروز روز دانشجو گفت: همه سخنان امروز که طیف‌های مختلف دانشجویی با لحن‌های مختلف بیان کردند و من استفاده کردم، همه آنها زیبا بود. از دانشگاه نیز همین توقع وجود دارد. زیبایی دانشگاه به زبان باز و گویا و زبان نقاد است.  

روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: ما هم یک روزی دانشجوی همین دانشگاه بودیم. آن روزها معمولا حرکت انقلابی از دانشکده فنی دانشگاه تهران شروع می‌شد و بعد دانشکده حقوق بود که ما صف دوم بودیم و بعد بقیه دانشکده‌ها این مسیر را ادامه می‌دادند.  

رئیس‌جمهور تصریح کرد: روزی که سراسر دانشگاه به شعار علیه استبداد و استعمار همراه می‌شد چقدر زیبا و باعظمت بود. دانشگاه همانند حوزه‌های علمیه پیشران و پیشتاز بوده است. هم فیضیه هم دانشگاه و هم همه مردم حق بزرگی به گردن ما دارند.  

روحانی با تاکید براینکه انقلاب ما به سادگی به دست نیامده است، گفت: بنده به یاد ندارم که هیچ کسی و انقلابی بزرگی که از سال ۴۱ در کنار هم ایستادند و پشت سر امام مبارزه کردند و انقلاب به پیروزی رساندند و استقرار بخشیدند و در برابر تجاوز دشمنان ایستادند و در برابر تحریم مقاومت کردند، من انقلابی پشیمان را نمی‌شناسم.  

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بنده می‌خواهم از این نکته بحثم را آغاز کنم و به برخی از مسائلی که در اینجا شما دانشجویان بیان فرمودید اشاره‌ای داشته باشم، افزود: هیچ ضرورتی در عصر حاضر و مقطع فعلی برای ما مهمتر از امید در میان مردم و اعتماد نیست، شما بدانید اگر امید به آینده از بین رفت ما دیگر سرمایه‌ای نخواهیم داشت، هر چه کشور ما خوب باشد و موفقیت به دست آورده باشیم تا نقطه مطلوب فاصله داریم.  

وی افزود: ما از یک فرهنگ استبدادی استعماری گذر کردیم و می‌خواهیم به یک فرهنگ محمدی و علوی برسیم، بخش بزرگی از مسیر راه را پیموده‌ایم و بخشی هم باقی مانده، اینکه رهبر معظم انقلاب تاکید می‌کنند بر انقلابی ماندن و انقلابی بودن معنی‌اش آن است که کار تمام نشده زیرا اگر کار تمام شده بود چرا باید ما انقلابی باشیم. چرا که به هدف رسیده‌ایم دیگر به آن نیازی نیست در حالی که انقلاب یعنی تحول بزرگ در جامعه برای آرمان‌های بزرگ و بلند یک ملت عزت‌خواه و عدالت‌جو، انقلاب برای این بوده است.

رئیس‌جمهور با طرح این سؤال که آیا ما به همه اهداف انقلاب رسیده‌ایم؟ اظهار داشت: خیر، به همه اهداف نرسیده‌ایم، آیا به هیچ چیز نرسیده‌ایم؟ خیر، به خیلی چیزها نیز رسیده‌ایم، ما به خیلی از اهداف انقلاب دست یافته‌ایم. همین که شما در دانشگاه تهران می‌آیید و هر چه نظر شماست پشت این بلندگو مطرح می‌کنید این خودش آثار انقلاب اسلامی است، چه زمانی این آزادی وجود داشت؟ چه زمانی این آزادی وجود داشت که یک دانشجو بیاید در مقابل رئیس اجرایی کشور آنچه را که می‌فهمد و مصلحت و لازم می‌داند با صراحت لهجه و بیان همان که امیر المومنین فرمود که آدم بتواند سخنش را غیرمتعته، بدون اینکه دغدغه‌ و لکنتی داشته باشد صریح و آزاد بیان کند.

روحانی ادامه داد:‌ بنابراین ما تا امروز به اهدافی دست یافته‌ایم. بنده فکر نمی‌کنم استقلال سیاسی که ایران امروز دارد شما نظیرش را نه تنها در منطقه ما در کل دنیا دیده باشید، شما ببینید در انتخابات آمریکا یک آقایی انتخاب شده ببینید که چه سرو صدا و تزلزلی در ذهن سیاست‌مدارها در اروپا، آسیا و بخش‌هایی از قاره آمریکا پدید آمده، تنها کشوری که می‌گوید نه ما خوشحالیم و نه غم‌زده همان سخنانی که رهبر معظم انقلاب فرمودند، هر برنامه‌ای هم داشته باشند بعدها معلوم خواهد شد، ما راه خودمان را خواهیم رفت و مسیر خودمان را ادامه می‌دهیم، بله او امکان دارد خیلی چیزها دلش بخواهد، دلش بخواهد برجام را تضعیف یا پاره کند مگر ما و ملت ما می‌گذارد؟  

وی تاکید کرد: آمریکا نمی‌تواند در اراده ما تاثیرگذار باشد، آمریکا نمی‌تواند در استقامت و ایستادگی این ملت تاثیرگذار باشد. مگر در جنگ تحمیلی توانستند؟ در جنگ تحمیلی همه آمدند و پشت سر عفلقی‌ها حضور یافتند. شرق و غرب و اروپا، آمریکا و شوروی سابق پشت او حاضر شد و همچنین کشورهای مرتجع منطقه هم آمدند مگر وسط جنگ به صدام عفلقی میگ ۲۵، هواپیمای مختلف غربی و شرقی ندادند، مگر میراژ F۱ در وسط جنگ به عراق ندادند. همچنین تمام ابزار و سلاح‌های شیمیایی را از همین اروپا در اختیار صدام قرار نگرفت، در واقع دنیایی در برابر ما ایستاد، چطور ما موفق شدیم؟ ما دست به دست هم دادیم. بنابراین در اجماع است که در برابر توطئه‌های عظیم و بزرگ به پیروزی می‌رسیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: آنها سیستم‌هایی را در زمان جنگ آورده بودند که روی هواپیمای سوخو و میراژ، موشک‌های ضدراداری بسته بودند و ۲ سال ما را گرفتار کرده بودند. یعنی تا وقتی ما سیستم را روشن می‌کردیم با موشک رادار ما را می‌زدند، از ۶۰ کیلومتری موشک را پرتاب می‌کردند و مستقیم به رادار ما برخورد می‌کرد و نمی‌توانستیم کاری کنیم. سیستم دفاعی موشک ما بایستی با رادار هدایت می‌شد. در همین حال همین دانشگاه یعنی دانشگاه تهران، شریف و غیره و همین متخصصان و افسران لایق شهید ستاری‌ها و بابایی‌ها، شاید حدود ۲ تا ۳ ماه هر شب جلسه داشتیم که البته نوارهایش وجود دارد و می‌شود در آینده این نوارها را پیاده و پخش کرد، در این جلسات به این موضوع پرداختیم که در برابر این موشک‌ها چه کاری انجام بدهیم، همه ۳ ماه بر روی این موضوع کار کردیم و به یک نتیجه رسیدیم.

وی یادآور شد:‌ البته مطمئن نبودیم که آیا این راهکار نتیجه می‌دهد یا خیر، این راهکار را در عملیات والفجر ۸ امتحان کردیم. می‌دانید که در عملیات والفجر ۸ بیشترین هواپیماهای عراقی را ساقط کردیم یعنی ۷۳ فروند هواپیمای عراقی تا اواخر فروردین زدیم و هیچ یک از موشک‌های ضدتشعشع ضدراداری کارساز نشد تا جایی که آمریکایی‌ها و شوروی سابق اعلام کردند که یک کشور خارجی به کمک ایران آمده است که آنوقت شایعه کرده بودند چینی‌ها یک سیستمی را آورده‌اند در حالی که هیچ کشوری به ما کمک نکرد.

روحانی در ادامه سخنان خود با طرح این سؤال که در این مقطع از جنگ چه کسی به ما کمک کرد؟ گفت: دانشجویان، اساتید، متخصصین، صاحب‌نظران تلاش و کوشش و امیدمان به آینده به ما کمک کردند تا در این راه موفق شویم، در این زمینه همه دست به دست هم دادیم و توانستیم در جنگ موفقیت به دست آوریم و دنیا را به شکست بکشانیم. بسیج قهرمان و سپاه دلاور، ارتش قدرتمند، نیروی انتظامی و عشایر و مردم همه در کنار هم آمدند. از دانش‌آموز گرفته تا دانشجو، همه مردم آمدند و ما توانستیم آن پیروزی را به دست آوریم.

وی با بیان اینکه ما امروز با امید از همه مشکلات‌مان به حول و قوه الهی عبور خواهیم کرد، افزود: روزهای بسیار سختی را در این سه سال گذرانده‌ایم و به حول و قوه الهی ملت ما با هدایت رهبری، وحدت و انسجام نظر بقیه مشکلات را پشت سر خواهیم گذاشت.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: بنده می‌خواهم به افتخاری که متعلق به ملت ماست همه توجه داشته باشیم، به اعتراف همه کشورها حتی آنهایی که دشمن سرسخت ما هستند، هیچ کشوری نبوده که بتواند در عرض ۲ یا ۳ سال یا عرض ۲۰ یا ۳۰ ماه در برابر قدرت‌های بزرگ جهانی از حقوق ملت خود به خوبی دفاع کند. پرونده را از شورای امنیت سازمان ملل خارج کند. اینکه متعلق به جناح و حزب نیست. ببینید برخی امور مسائل جناحی و حزبی است و یا برخی امور شاید بگوییم متعلق به دولت خاصی است، موفقیت‌های ما متعلق به دولت نیست بلکه متعلق به ملت و رهبر ایران است.  

روحانی تاکید کرد:‌ ما هیچ قدمی در مسئله برجام برنداشتیم مگر آنکه با مقام معظم رهبری مشورت کردیم، جلسه گذاشتیم و ایشان نامه‌های مکتوب‌شان است نامه‌هایی که به بنده خطاب کرده‌اند و دستوری که بنده بر روی نامه‌های ایشان داده‌ام، هیچ نامه‌ای نبوده که ایشان بنویسد و من دستور قاطع ندهم که عین آنچه که ایشان گفته‌اند باید اجرا شود. البته حالا ممکن است صدی که مورد نظر ما بوده در مقام عمل در جایی کم و کسر آورده باشیم اما مبنا بر این بوده که دستورات ایشان اجرا شود، بنده خدا را گواه می‌گیرم روزی شد که ایشان در یک موردی دستوری داد و بنده هم خدمت ایشان گفتم این خیلی مشکل است اما ایشان گفت توکل کنید به خدا و بروید جلو و ما هم گفتیم باشد.  

رئیس‌جمهور یادآور شد: بنده تیم را خواستم در حالی که این تیم در خارج وجود داشت یعنی آقای ظریف، تخت‌روانچی عراقچی را به حضور خواستم و برایشان توضیح دادیم اینگونه عمل کنید و این‌ها هم نظر مقام معظم رهبری است به من گفتند اگر اینجور است و این‌ها دستور است دیگر مذاکره تمام می‌شود مامی‌رویم آنجا و این‌ها را منتقل می‌کنیم و مذاکره هم تمام می‌شود مدتی با این‌ها حدود ۲ یا ۳ ساعت صحبت کردیم وقتی بلند شدند با هم گفتند مطمئن باشید به خداوند و گفتم که آقا به من گفت توکل کنید به خدا و توکل‌تان به خدا باشد و ما از این مشکل عبور خواهیم کرد و شما تردید نکنید. با این ایمان قوی بروید و ادامه دهید.  

وی افزود: آن نکاتی که ایشان در آن نامه فرموده بود به حول و قوه الهی اجرا و عمل کردیم، چه باعث شد امید به آینده و اجماع در کنار هم؟ شما می‌دانید تصمیماتی که راجع به مسائل مذاکراتی ما اتخاذ می‌شد در برخی موارد ساعت‌ها خدمت مقام معظم رهبری جلسات تشکیل می‌شد، بنده اینها را می‌گویم مطلع باشید از تاریخ کشور و روند کار. البته یک روزی همه اینها به طور طبیعی و در زمان خودش منتشر خواهد شد.  

روحانی ادامه داد:آمریکا و صهیونیست‌ها در رأس و البته دیگرانی هم بودند که می‌خواستند ایران‌هراسی را در دنیا جا بیندازند و مستقر کنند و همه دنیا بگویند ایران خطر است. ایران خطر منطقه است، ایران خطر امنیت است. ایران خطر ثبات است و برای کشورهای همسایه خطرناک است برای اروپا خطرناک است و اصلا برای صلح جهانی خطرناک است. پرونده ما را برده بودند ذیل فصل هفت در شورای امنیت برمبنای اینکه ایران صلح و امنیت جهانی را به خطر انداخته است. بر این مبنا داشتند حرکت می‌کردند.

وی تصریح کرد: هدف این بود که ما به دنیا بگوییم آمریکا و صهیونیسم دروغ می‌گویند. ایران خطر دنیا نیست. اگر خطری امروز برای دنیا وجود دارد از طرف خود اینها است. خود آمریکا و صهیونیسم است و دنباله‌رو های آنها. ایران برای کسی خطر نیست. ما برای چه کسی خطر بودیم. آن روزی که شوروی به هم ریخت و تجزیه شد اگر کسی می‌خواست منفعت‌جویانه فکر کند فرصت نبود که ما برویم و این کشورهای کوچکی که تازه ایجاد شده بود، بر آنها مسلط شویم. ما رفتیم دنبال این کار؟ این یک فرصت بود بالاخره.  

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: آن روز که عراق به هم ریخت و به اصطلاح آن ائتلاف ۳۰ کشور برای آزادی کویت  به عراق حمله کردند، عراق با ما دشمنی کرده بود. آیا فرصت نبود که ما به عراق حمله کنیم؟ برویم و به اصطلاح سوءاستفاده کنیم، سوءاستفاده کردیم؟ ملت ما و کشور ما و حکومت ما یک حکومت متجاوز نیست. البته از حق خودش دفاع می‌کند و اگر کسی بخواهد چشم طمع به کشور ما داشته باشد کل ملت ما با قاطعیت می‌ایستد.

روحانی با تاکید براینکه اگر یک روزی خطر باشد ما همه بسیجی هستیم، گفت: بسیج یک گروه خاص نیست. بسیج بر مبنای اصل ۱۵۱ قانون اساسی است. شما این اصل را بخوانید می‌گوید دولت موظف است به همه افراد ملت آموزش نظامی دهد و آنها را آماده کند برای دفاع از کشور. تمام ملت بسیجی هستند. اگر روزی خطری بخواهد این کشور را تهدید کند آن وقت دیگر جناح نمی‌شناسیم، حزب نمی‌شناسیم، این دانشگاه و آن دانشگاه ندارد، این طایفه و آن طایفه ندارد، بحث ملی است، بحث جناحی نیست. از کشورمان دفاع خواهیم کرد.  

وی ادامه داد: تمام افتخارات ما و تمام پیروزی و موفقیت ما در هر جایی به دست آمده است برای یکپارچگی ما بوده است. هرجا انشقاق پیدا کنیم و از هم جدا شویم و رو در روی هم بایستیم قدرت‌مان را تضعیف کردیم. ما باید تحمل‌مان را بالا ببریم. از بنده‌ای که به عنوان خادم شما و منتخب مردم هستم تا همه حضار این جلسه تا همه دانشجویان و همه جوانان، افکار ما یکی نیست. سلیقه‌های ما یکی نیست اما در آرمان‌های بلند، آرمان‌مان یکی است. در اهداف بلند ملی، اهداف‌مان یکی است. در حفظ انقلاب، در حفظ نظام، در تبعیت از رهبری، در حفاظت از کشور و از تمامیت ارضی همه نظر واحد داریم.  

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: مگر می‌شود فردی ایرانی باشد، انقلابی باشد، انقلاب را دیده باشد، این همه خون شهدا و بزرگان و فداکاری را دیده باشد اما از کشورش دفاع نکند! ما باید از کشورمان دفاع کنیم باید از انقلاب‌مان دفاع کنیم و باید انقلابی باشیم، انقلابی به این معناست که مسیری را که از ۴۱ شروع کردیم و انتخاب کردیم و در ۲۲ بهمن با ملت ما به موفقیت رسیدیم و در ۱۲ فروردین سال ۵۸ به آن رای دادیم به عنوان نظام جمهوری اسلامی، ما آن راه را ادامه می‌دهیم.  

روحانی تاکید کرد: البته اخلاق جزو انقلاب ماست. استقامت، ایستادگی جزو انقلاب ماست، یکپارچه بودن و انسجام جزو انقلاب ماست. همه باید بایستیم و امید به آینده داشته باشیم. ما آمدیم و گفتیم ایران‌هراسی دروغ است. ما گفتیم قطعنامه‌های سازمان ملل ظلم به ملت و کشور ماست. این قطعنامه‌ها غیرقانونی است و حتی برخلاف منشور سازمان ملل است.  

وی ادامه داد: ما آمدیم ثابت کردیم که ایران تهدید نیست و در خود سازمان ملل همان شورای امنیتی که گفته بود ایران تهدید است، اعلام کرد باید در زمینه صلح‌آمیز هسته‌ای و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای همه کشورها به ایران کمک کنند. در قطعنامه ۲۲۳۱ به صراحت آمده است و عنوان قطعنامه عوض شد، آن تهدید بود و این تبدیل به این شد که ایران در مسیر صلح‌آمیز حرکت کند. این کار چه کسی بود. کار همه ملت. اگر ملت ایستادگی نکرده بودند مگر وزارت خارجه به تنهایی می‌توانست.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر رهبری انقلاب تایید و حمایت نکرده بودند و هدایت نکرده بودند و اگر مجلس رای نداده بود و اگر همه با هم نبودیم نمی‌توانستیم. اصلا قدرت ما در مذاکره با دیگران از ملت نشات می‌گیرد. اگر دنیا بداند رئیس‌جمهوری که با آنها دارد صحبت می‌کند حالا هرکه در مقام رئیس‌جمهوری باشد نماینده کل ملت است و همه ملت از او حمایت می‌کنند. با قدرت می‌تواند با طرف مقابل صحبت کند اما اگر بداند حامی ندارد و خودش است با یک حزب و گروه خب معلوم است ناتوان خواهد بود و نمی‌تواند حرفش را به کرسی بنشاند.

وی تصریح کرد: ما در این حرکت ملی و بزرگ که این مسئله جناحی نیست و ربطی به جناح خاصی ندارد، آمدیم و کاری کردیم که فعالیت هسته‌ای ما در ایران که آنان می‌گفتند خلاف قانون است، می‌گفتند خلاف قطعنامه است، می‌گفتند تحریم‌شده است، هر کاری ایران می‌کند ممنوع است، حال امروز به جایی رساندیم که به راحتی داریم کیک زرد از خارج وارد کشور می‌کنیم. این را برای اینکه جوانان عزیز بدانند، میگویم که ما بعد از انقلاب یک گرم کیک زرد نتوانستیم وارد کشور کنیم.  

روحانی در ادامه گفت: قبل انقلاب مقداری از آفریقای جنوبی گرفته بودیم. البته در داخل هم معادنی داریم و می‌توانیم کیک زرد تولید کنیم اما در یک حد و رقمی؛ اما تلاش کردیم از خارج بیاوریم نشد، الان توافقی که در دو هفته پیش صورت گرفت قرار است که ۹۰۰ تن کیک زرد وارد کنیم. و این موفقیت بزرگ برای انرژی هسته‌ای ما است. یک کار عظیمی شده است.  

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود اظهار داشت: به ما می‌گفتند اینکه شما آب سنگین تولید می‌کنید خلاف قانون است غلط است و همه حرف‌هایی که خودشان مستحق بودند به ما می‌زدند، امروز ما داریم آب سنگین را به دنیا می‌فروشیم. محموله اول را به آمریکا فروختیم، محموله دوم را نیز به روسیه فروختیم. این کار بزرگ و عظیمی است که انجام گرفته است.  

وی در ادامه گفت: در خصوص راکتور اراک باید بگویم که این راکتور مودیفای خواهد شد. البته این موارد و مسائل فنی را باید آقای صالحی توضیح دهند. ما هنوز در مسیر هستیم. الان چارچوب راکتور آینده اراک مورد توافق قرار گرفته است و دارد اجرایی و عملیاتی می‌شود. ما چیزی را از دست ندادیم. آنها این را می‌خواستند و می‌گفتند در حدود ۱۰- ۲۰ یا ۱۰۰ سانتریفیوژ داشته باشید. بعدش هم می‌خواستند تحقیق و توسعه را ممنوع کنند. اگر ایران می‌پذیرفت واقعا خسارت بزرگی برای کشور بود. ما داریم تحقیق و توسعه‌مان را ادامه می‌دهیم. IR۸ ما الان دارد کار می‌کند که قبلا ساخته بودیم و راه نیفتاده بود. بعد از برجام اولین کاری که کردیم تزریق به IR۸ بود. این IR۸ الان فعال است و ما داریم مراحل بعدی آن را طی می‌کنیم.  

روحانی در ادامه با بیان اینکه یکی از دوستان گفت تحریم ترک برنداشت، گفت: حال فرض می‌کنیم ترک برنداشته است اما من از شما می‌پرسم الان در شرایطی که ما هستیم نفت‌مان را آزاد هستیم هرچه خواستیم بفروشیم؟ یکی از دوستان یک جمله‌ای را فرمود قشنگ نبود. در مقطعی که وزیر نفت ما کار بزرگی کرد در اجلاس اوپک درواقع ما حق‌مان را پس گرفتیم. قبل از توافق برجام و اجرایی شدن برجام یعنی سال گذشته آخرهای دی ماه، ما در ابتدا ۹۷۰ هزار تا یک میلیون نفت خام می‌توانستیم صادر کنیم. حال به دو میلیون و ۳۰۰ هزار رسیده است این خوب است یا بد است؟  

رئیس‌جمهور تصریح کرد: الان که کشور قادر است طبق اراده خودش هر مقدار که نظام مصلحت می‌داند نفت تولید کند و به هر کشوری صادر کند، در گذشته که نمی‌توانستیم به هر کشوری صادر کنیم. به ما گفته بودند به این چند کشور فقط بدهید. اروپا که نمی‌خرید، آفریقا که نمی‌خرید یک چند کشور آسیایی بودند آنها هم اینجور نبود که از ما با پول نقد بخرند. می‌گفتند نفتی که از شما می‌خریم نصف آن با پول ملی خودمان در حساب ما باشد نصف ما در حساب دیگر به یورو باشد. تازه آن نصف دیگر که به یورو یا ملی خودشان بود وقتی می‌خواستیم از آنان بگیریم بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از ما کارمزد می‌گرفتند برای اینکه این پول را نقل و انتقال دهند.  

وی افزود: حال ما آزادیم نفت‌مان را به همه بفروشیم این خوب است یا بد است؟ الان ما در فروش نفت به هر کشوری آزاد هستیم. ما نفت‌مان را الان به آفریقا می‌فروشیم. به اروپا می‌فروشیم. به آمریکای لاتین می‌فروشیم. تمام کشورهای دوست ما از کشورهای آمریکای لاتین گرفته تا آسیایی، آفریقایی هرکه به ما می‌رسد از برجام خوشحال است به دلیل اینکه الان می‌تواند با ما معامله کند. می‌تواند با ما تبادل داشته باشد و صادرات واردات داشته باشد. در مسئله تحریم جز در مسئله بانکی بقیه تحریم‌ها به طور کامل و صددرصد برداشته شد. در مسئله بانک‌ها ما امروز با بانکهای کوچک کار می‌کنیم. الان اگر بخواهیم چیزی را صادر و یا وارد کنیم در دوران تحریم ناچار بودیم با صرافی‌ها کار کنیم که خطراتی هم در آن بود. می‌بایست هزینه بالایی پرداخت می‌کرد. الان این هزینه پرداخت نمی‌شود و ما داریم با بانک‌های کوچک و متوسط کار می‌کنیم.  

روحانی ادامه داد: یک تعداد بانک‌ها هستند که برای همکاری می‌ترسند. این نکته نکته درستی است.  

وی در ادامه گفت: طرف ما ۶ کشور هستند. بعضی‌هایشان با ما دوست هستند. با بعضی‌ها نسبتا رابطه خوب داریم. آمریکا هم که جزو این ۱+۵ هست خصم و دشمن ما است. در این مسئله ما تردید نداریم و بحثی نداریم. آمریکایی‌ها تا جایی که بتوانند می‌خواهند به ما فشار بیاورند. شما در این تردید نکنید. ما باید مقاومت کنیم. ایستادگی کنیم و راه‌حل آن را پیدا کنیم و پیدا خواهیم کرد. ممکن است اینها تخلف کنند و تخلف هم می‌کنند. مورد اخیر آن همین قانون داماتو یا ایسا است که به هر حال تخلفی است که برخلاف برجام دارند انجام می‌دهند.  

روحانی تصریح کرد: این وضعیت دو حالت دارد اگر الان آنچه کنگره تصویب کرده اجرایی شود نقض فاحش و صریح برجام است و با عکس‌العمل بسیار تند ما مواجه خواهد شد. در مسئله برخورد با نقض برجام نظر واحد در کشور است. هیچ اختلاف‌نظری بین دولت، مجلس و نظراتی که مقام معظم رهبری دارند که سر جای خودشان است و همه قوا زیرنظر ایشان فعالیت می‌کنند، وجود ندارد. اگر رئیس‌جمهور آمریکا همین قانون را امضا کند و بعد تعلیق کند حتی این مقدار هم ما تخلف از برجام می‌دانیم. در برابر همین مقدار هم عکس‌العمل نشان خواهیم داد. فردا جلسه هیات نظارت بر برجام را داریم و بحث‌مان در این جلسه این است که عکس‌العمل را در آن مشخص می‌کنیم و اعلام می‌کنیم. بنده به دوستان خوب و انقلابی‌ام عرض می‌کنم که نگران نباشند. دلواپس نباشند.  

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: حتما از حقوق ملت دفاع خواهیم کرد و حتما برای آرمان‌های آینده‌مان با همه توان ایستادگی می‌کنیم. اصل نقد خیلی خوب است. نقد کنید انتقاد کنید اما دقت کنید جملاتی که به کار می‌برید درست و دقیق باشد. چون همه مسلمانیم، انقلابیم و همه‌مان می دانیم که دروغ حرام است نباید چیزی غیرواقعی بیان شود. اینکه گفته می‌شود دولت امیدش به برجام بود، من از شما می‌پرسم در سال ۹۲ که هنوز برجامی نبود ما نتوانستیم تورم را یک قدم پایین بیاوریم یا توانستیم؟ هرچه آمار هست را نگاه کنید. پایان ۹۲ تورم ۴۵ به ۳۵ درصد رسید یا نه؟ پس کاهش پیدا کرد. در سال بعد ما به مردم قول دادیم که ۳۵ را ۲۵ درصد می‌کنیم که به جای ۲۵ درصد ۱۵ درصد شد. حالا یا تورم کاهش پیدا کرد یا نه؟ بعد به مردم گفتیم ما تلاش می‌کنیم تا ۹۶ تورم را تک‌رقمی کنیم. حالا بعضی از دوستان دانشگاهی و اساتید به من نامه نوشتند که چرا شما این قول را دادید این شدنی نیست. بنده جواب دادم محاسبات ما این بوده تلاش‌مان را هم می‌کنیم. اگر نشد از مردم عذرخواهی می‌کنیم.  

وی افزود: ما در ۹۵ از خرداد امسال تورم را تک‌رقمی کردیم. این روند که ما از ابتدای دولت شروع کردیم چگونه بوده است. ما که نباید کار یکدیگر را تخطئه کنیم. اگر شما کار خوبی کردید باید بگوییم خوب بوده. اساس انصاف و اخلاق این است که بگوییم این کار کار خوبی است اما بهتر از این هم می‌شد انجام داد. ما برای اولین بار در ۶۰ سال گذشته و در سال پیش صادرات غیرنفتی‌مان بر واردات پیشی گرفت. این را مقام معظم رهبری هم در سخنرانی عیدشان فرمودند که این دستاورد خوبی است که دولت توانسته به دست آورد. امسال هم تا الان این گونه است. ان‌شاءالله تا ‌آخر سال هم همین گونه خواهد بود.  

روحانی ادامه داد: شما می‌ گویید رکود و بیکاری. این حرف درستی است. ما از یک رکود عمیقی رنج می‌بریم. این حرف صحیحی است اما در سال ۹۱ و ۹۲ که رشد ما منفی بود. در سال ۹۱ رشد منفی ۶.۸ بود. در سال ۹۲ هم منفی ۱.۲ بود یعنی در کل منفی ۹ درصد بود. در سال ۹۳ رشد ما ۳ درصد بود پس ما در سال ۹۳ از رکود عبور کردیم. در سال ۹۴ به خاطر کاهش قیمت نفت دچار تنگنای بسیار زیادی شدیم. تمام کشورهای تولیدکننده نفت در سال ۹۴ و امسال از ذخایرشان استفاده کردند. از روسیه گرفته تا قطر تا عربستان، کویت و عراق. ونزوئلا که وضع‌شان خیلی بدتر شد و شرایط سختی دارند.  

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: اما ما در سال گذشته ۲۰ درصد امسال هم ۲۰ درصد از درآمد نفتی‌مان را به صندوق توسعه واریز کردیم. اصلا اقتصاد مقاومتی معنایش همین است. اقتصاد مقاومتی یعنی ما اقتصاد را بگونه‌ای بسازیم که در شرایط فشار و در شرایط سخت بتوانیم راه اقتصادی‌مان را پیش ببریم. در ونزوئلا خود آنان می‌گفتند تورم ما بالای ۴۰۰ درصد است. سفارت ما می‌گفت ۷۰۰ درصد است. ببینید چه تورم سختی را اینها تحمل می‌کنند به خاطر قیمت نفت هم هست.

روحانی افزود: حال ما در همین شرایط توانستیم تورم را کاهش دهیم. ما نباید کار صحیح و خوب را فراموش کنیم. می‌خواهم بگویم امید به آینده اصل است. شما اگر این امید را از بین ببرید هر کسی، حال رسانه باشد، روزنامه باشد، فضای مجازی باشد هرچه بخواهد باشد، اگر امید را از بین ببرند یعنی مردم بگویند فایده‌ای ندارد هر دولتی می‌آید هر شعاری می‌دهد بدبختی ما ادامه پیدا می‌کند. اینکه خلاف انقلاب است و خلاف پیشرفت نظام است. بله ما مشکل داریم و من قبول دارم. شما می‌گویید بیکاری. حق با شماست. در مسئله بیکاری ما مشکل داریم اما دولت در این سال‌ها بیش از ۷۰۰ هزار شغل جدید درست کرد. هم سال گذشته هم امسال. البته ورودی به کار خیلی بیشتر است.  

وی ادامه داد: یک میلیون و ۲۰۰ هزار ورودی داریم، ۵۰۰ هزار بیکاری بالا می‌رود. ضمن اینکه ما شغل درست می‌کنیم آمار بیکاری ما هم بالا می‌رود چراکه ورودی ما با جذب ما یکی نیست. ما که در این سه سال هر سال حدود ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کردیم. در ۵ سال قبل آن بروید آمار را ببینید و در آن سال‌ها اشتغال خالص ما صفر بوده است. پس ما یک قدم خوب در اشتغال برداشتیم اما فاصله داریم.  

روحانی با بیان اینکه جویای کار ما در حال حاضر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هستند، گفت: ۶۵ درصد از اینها خانم هستند. دختران تحصیل‌کرده از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند و جویای کار هستند. ما بار سنگینی بر دوشمان است.  

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: از همه دانشجویان و اساتید خواهش می‌کنم شما به قطع و یقین بدانید دولت به تنهایی نمی‌تواند چون امکانات ما محدود است. حال که امسال بودجه نسبتا با رقم درشت به مجلس دادیم ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کل بودجه ما است. این رقمی نیست. درخصوص بودجه عمرانی برای مثال در سال ۹۱ بودجه عمرانی ۱۰ تا ۱۱ هزار میلیارد بوده است. ما امسال بودجه عمرانی‌مان ۶۲ هزار میلیارد تومان است. اما باز هم این رقم در برابر این کشور عظیم چیزی نیست. دولت از این به بعد نمی‌تواند دولت سرمایه‌گذار باشد. دولت ما از این به بعد باید دولت انتظام‌گر، هدایت‌کننده و ناظر باشد.  

وی با بیان اینکه باید سرمایه مردم را وارد کار کنیم، گفت: هرچه ما بگوییم اوضاع خراب است سرمایه‌دار فرار می‌کند. ما اول باید سرمایه‌ داخلی‌مان را جذب کنیم بعد باید سرمایه خارجی را بیاوریم. ما الان برای نفت و گازمان ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم. این پول را دولت که ندارد، دولت توانش محدود است. بخش خصوصی داخلی ما باید بیاید ایرانی‌هایی که خارج از کشور هستند و یا خارجی‌ها در این خصوص فرقی نمی‌کند. برای ما آنچه مهم است آوردن سرمایه و تکنولوژی است. چرا ما الان در هوای آلوده گرفتار شدیم در این خصوص تکنولوژی می‌خواهیم.  

روحانی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: ماشین، سوخت و بنزین و وسایل گرم کننده و نیروگاه‌ها باید براساس تکنولوژی‌های پیشرفته به کار گرفته شوند بدین وسیله آلودگی‌ها از بین برود والا تا وارونگی هوا اتفاق می‌افتد یعنی باد و حرکت هوا نیست و هوا سرد می‌شود همه دچار مشکل می‌شوند که ناچاریم مدرسه تعطیل کنیم که البته این کار هم درمان درد نیست، بنده در بودجه امسال که در مجلس هم اعلام کردم ۴ ویژگی مهم برای سال ۹۶ اعلام کردم که انشاالله ۱۰ هزار میلیارد تومان برای این ۴ موضوع تخصیص خواهیم داد که شامل مسئله آب که در همه استان‌ها تقریباً دچار مشکل هستیم به غیر از چند استان، فاضلاب که مشکل بسیار بزرگی است به خصوص در برخی از شهرهایی که نزدیک به دریا هستند، محیط زیست که باید سرمایه‌گذاری کنیم و مسئله چهارم هم ریل است، برای این ۴ موضوع ۱۰ هزار میلیارد تومان اختصاص داده‌ایم و جدول این تخصیص اعتبارات نیز در اختیار مجلس قرار داده شده است. اکنون برای حل مشکل، دانشگاه هم باید نقاد باشد، یعنی باید از ما انتقاد کند، از رئیس جمهور انتقاد کنید البته با بیان احسن همانطور که قرآن می‌گوید، از سایر قوا هم از نظر من انتقاد کنید.

وی ادامه داد: نقد حق شماست و دانشجو باید نقاد باشد و من هم حال و هوای دانشجویی را می‌دانم به هر حال بنده هم در دوره‌ای دانشجو بودم و می‌دانم دوره بسیار خوبی است و یکی از ویژگی‌هایش هم همین موضوع نقد کردن است. از سوی دیگر به ما نیز راه حل هم بدهید و کمک کنید، شما ببینید علم و دانش و فناوری بارش بر دوش شماست، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، پردیس‌ها باید در علم و فناوری پیش بروند. خوشبختانه در حوزه علم و فناوری وضعیت ما خوب است.

رئیس جمهور گفت: معاونت علمی و فناوری قدم‌های خوبی در این چند سال برداشته، براساس آماری که پارسال داشته‌ایم همین شرکت‌های دانش‌بنیان درآمدشان ۱۵ هزار میلیارد تومان بود در حالیکه طبق گزارشی که به بنده داده‌اند درآمد این شرکت‌های دانش‌بنیان تا پایان سال ۲۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود، همچنین صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان که بیشتر بیوتکنولوژی است در سال ۹۱ حدود یک میلیون دلار بوده در حالیکه امسال ۵۲ میلیون دلار خواهد بود، این علم و دانشی که می‌گوییم فقط مقاله نیست.

وی افزود: بنده به شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته‌ام که برای این موضوع بیاید و آیین‌نامه تدوین کند و اکنون روی این مسئله کار می‌کنند، اینکه ما می‌گوییم رشد فقط با مقاله درست نمی‌شود حالا مقاله خوب یا بد یا قوی باشد و یا حرف و حدیث‌هایی که درباره این مقالات است بنده کاری ندارم و فرض کنیم همه این مقالات هم قوی و خوب باشد، تنها با ارائه مقاله درست نمی‌شود، ما باید بیاییم در قدم‌های بعدی اختراعاتی که انجام می‌دهیم، علم و فناوری را تجاری‌سازی کنیم، ببینید وقتی صادرات ما از یک میلیون به ۵۲ میلیون می‌رسد به معنای رشد است و این یک شاخص به شمار می‌رود و باید در این زمینه حرکت کنیم که دانشگاه‌ها در این موضوع بیشترین کمک‌ها را می‌توانند داشته باشند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: خواهش من این است که وحدت، اتحاد ما در عین حال که نظرات مختلفی داشته باشیم که اشکالی هم ندارد، لحن‌ها را مقداری آرام‌تر کنیم و اخلاقی‌تر کنیم در عین حال شما از دولت و شخص رئیس جمهور نقد کنید و باید همین کار شود زیرا بدون نقد پیش نمی‌رویم اما در عین حال بدانید یکی از وظایف بزرگ دانشگاه‌ها هم بار سنگینی است بر دوش همه ما برای پیشرفت کشور و یک آرمان بزرگ برای ما ایران توسعه یافته است و همان چیزی که در چشم‌انداز ۲۰ ساله و مورد تاکید حضرت آقا هم است، ایران باید تبدیل به یک کشور توسعه یافته شود و در این راه همه باید تلاش کنیم بخصوص دانشگاه‌ها و نکاتی هم که شما در اینجا فرمودید بنده تاکید می‌کنم به وزرا که آن نکاتی که ما باید انجام دهیم و نقدی است که ما باید دنبال کنیم انشاالله دنبال کنند و انشا اله روز به روز بتوانیم برای پیشرفت ایران عزیز موفق و پیروز باشیم.

نظر شما