شناسهٔ خبر: 130540 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

مبنای انتخاب اعضای کمیسیون‌های تخصصی «امتیازبندی» نمایندگان است

خانه ملت 43 براساس مصوبه وکلای ملت از دوره بعد مجلس، تعیین اعضای هر کمیسیون براساس امتیازبندی نمایندگان خواهد بود.

به گزارش «نماینده»، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۱۶ آذر) قوه مقننه، طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را بررسی کردند.

نمانیدگان با اصلاح تبصره ۳ ماده ۴۱ آیین‌نامه داخلی مجلس مقرر کردند امتیازبندی و تعیین اعضای هر کمیسیون به ترتیب از کمیسیونهایی که بیشترین متقاضی دارد انجام می‌شود و پس از تکمیل اعضای کمیسیونهای مذکور نمایندگان بازمانده از اولویت اول انتخابی خود با متقاضیان اولویت اول کمیسیون بعدی امتیازبندی و تعیین کمیسیون می‌شوند.

همچنین نمایندگان یک متن را به عنوان تبصره ۴ ماده ۴۱ آیین‌نامه داخلی مجلس مصوب کردند که براساس آن نمایندگانی که در هیچ‌کدام از اولویتهای خود انتخاب نشدند، موظفند از دیگر کمیسیونهای تکمیل نشده دو اولویت دیگر را تعیین کنند.

وکلای ملت در ادامه ماده ۴۲ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس را به شرح زیر اصلاح و تبصره‌ای به عنوان تبصره یک به آن الحاق کردند که براساس آن مصوب شد مجلس دارای کمیسیونهای تخصصی و کمیسیونهای خاص با محدوده وظایف مشخص به ترتیب مذکور در آیین‌نامه داخلی مجلس است. تعداد اعضای کمیسیونهای تخصصی حداقل ۱۹ و حداکثر ۲۳ نفر است و تعداد اعضای کمیسیونهای خاص طبق مواد ۴۳ تا ۴۸ ایین‌نامه داخلی تعیین می‌شود.

همچنین در تبصره یک این ماده مقرر شده در این دوره مجلس هر کمیسیون که به حد نصاب مقرر در این ماده نرسیده است و کمیسیونی که نماینده متقاضی حائز شرایط مازاد بر سقف دارد هیئت مشترک روسای شعب و هیئت رئیسه مجلس تا ۱۵ روز پس از تصویب نهایی قانون می‌تواند حداقل و حداکثر تعداد مقرر در این ماده را، حداکثر برای ۳ کمیسیون و فقط یک بار تغییر دهد.

نظر شما