شناسهٔ خبر: 130514 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

سنگ‌اندازی‌ها، مانع تحقق سرمایه‌گذاری

شهاب نادری43 گرچه گاهی اوقات مسئولان اقتصادی دولت خبرهایی دربارۀ ورود سرمایه‌گذاران خارجی به مردم و نمایندگان  اعلام می‌نمایند؛ اما متأسفانه سنگ‌اندازی‌ها حتی برای سرمایه‌گذاری‌های داخلی بسیار زیاد صورت می‌گیرد، چه برسد به امکان تحقق سرمایه‌گذاری‌های خارجی.

هفته نامه «نماینده»؛ شهاب نادری*/ امروز مهمترین مشکلاتی که جامعه با آن درگیر است، به‌وضوح برای همه قابل نام‌بردن است؛ بزرگترین مشکلی که امروز مردم با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، متأثر از مسائل اقتصادی است و شاید گزاف نباشد اگر بگوییم در رأس تمامی مشکلات اقتصادی، بیکاری است.

درواقع خانواده‌ای را نمی‌توان یافت که با این معضل روبرو نباشد. این مشکل به‌قدری فراگیر شده است که به‌کرات شاهدیم نیروهای تحصیل‌کرده‌ای پیدا می‌شوند و حاضرند از زحماتی که برای تحصیل کشیده‌اند بگذرند و شغلی خدماتی با حقوق و مزایای کمتر دریافت نمایند.

این مردان و جوانان عزت نفس خود را زیر پا می‌گذارند تا از عهدۀ وظیفۀ نان‌آوری‌شان برآیند و یقیناً اغلب نمایندگان مجلس به‌عنوان وکلای ملت، حتی یک روز از ماه‌های گذشته را به یاد ندارند که در آن وکلایشان از آنان تقاضای گام برداشتن برای ایجاد شغل و رفع بیکاری نکرده باشند.

اما با این وجود و علی‌رغم تصریح و تأکید رهبر معظم انقلاب و اعتراف مکرر دولتمردان، چرا قدم مؤثری در این زمینه برداشته نشده است؟ مگر نه اینکه بارها از مسئولان دولت شنیده‌ایم مشکلات اقتصادی متأثر از تحریم‌هاست و این مشکلات قرار است به‌زودی برطرف شود؟

در پاسخ به این سؤال، باید به «ناتوانی در جذب سرمایه» به‌عنوان یکی از خلأها اشاره کنم که متأسفانه دولتمردان نتوانسته‌اند پر کنند؛ درواقع به‌عنوان عضوی از کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گویم که امروز عملکرد خوبی از دولت برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی مشاهده نمی‌شود.

گرچه گاهی اوقات مسئولان اقتصادی دولت خبرهایی دربارۀ ورود سرمایه‌گذاران خارجی به مردم و نمایندگان  اعلام می‌نمایند؛ اما متأسفانه سنگ‌اندازی‌ها حتی برای سرمایه‌گذاری‌های داخلی بسیار زیاد صورت می‌گیرد، چه برسد به امکان تحقق سرمایه‌گذاری‌های خارجی.

یکی از دلایل عدم اقبال سرمایه‌گذاران به ورود در اقتصاد ایران نیز همین است. به‌هرحال موانع زیادی پیش‌روی این سرمایه‌داران قرار دارد که از جمله عوامل آن می‌توان به عدم ثبات در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و بروکراسی اداری اشاره کرد.

این مشکلات که برای سرمایه‌دار ایرانی وجود دارد را باید به همراه نوسان در قیمت ارز و تردید شرکت‌های خارجی نسبت به عدم رفع کامل تحریم‌ها برای سرمایه‌گذاران خارجی در نظر داشت. انصاف نیست که توقع داشته باشیم با این شرایط، خارجی‌ها انگیزۀ سرمایه‌گذاری در ایران داشته باشند.

وکلای مردم در خانۀ ملت این روزها سرگرم تلفیق برنامۀ ششم توسعه هستند و برخی نمایندگان در چند شیفت با حضور در کارگروه‌ها تلاش می‌کنند هماهنگی و انسجامی بین مواد این لایحه و پیشنهادات نمایندگان ایجاد نمایند تا در صورت تأیید در صحن مجلس، کمک به رفع این مشکلات بنمایند.

متأسفانه به دلیل اینکه دولت برای برنامۀ پنج‌سالۀ توسعه تنها به آوردن احکام مورد نیاز اکتفا نمود، بیشتر وقت مجلس امروز درگیر تبدیل کردن لایحه به برنامة توسعه است و تغییراتی که صورت می‌گیرد با هدف ارتقای آن به قانونی محکم و اجرایی است. البته بر همین اساس ممکن است برخی افراد، مجلس را متهم به دخالت در کار دولت نمایند یا بگویند متن برنامه دیگر قابل اجرا نیست و در راستای تخطئۀ مجلس تلاش نمایند، اما نباید نیت و تلاش نمایندگان در خصوص همکاری و همراهی با دولت برای حل مشکلات مردم نادیده گرفته شود.

*نمایندۀ پاوه و عضو کمیسیون اقتصادی 

نظر شما