شناسهٔ خبر: 130512 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

دبیر شورای راهبردی آموزش عالی مناطق آزاد کشور:

سهمی از ۵ میلیون دانشجوی مهاجر در دنیا نداریم

منطقه آزاد43 دبیر شورای راهبردی آموزش عالی مناطق آزاد کشور با بیان اینکه یکی از اهداف این شورا جذب دانشجوی مهاجر از سایر کشورها است، گفت: تاکنون در جذب دانشجوی مهاجر چه در منطقه اصلی کشور و چه در منطقه آزاد موفق عمل نکرده‌ایم.

 به گزارش «نماینده» بهمن امانی دبیر شورای راهبردی آموزش عالی مناطق آزاد کشور امروز در نشست خبری با بیان اینکه ۷۳ هزار دانشجو در ۷ منطقه آزاد کشور مشغول به تحصیل هستند، گفت: شورای راهبردی آموزش عالی مناطق آزاد با هدف ساماندهی وضعیت آموزش عالی در این مناطق از سال گذشته تأسیس شد.  

وی افزود: در مجموع ۴۰ دانشگاه در مناطق آزاد وجود دارد که از این تعداد ۶ واحد در ارس، ۱۰ واحد در اروند، ۴ واحد در انزلی، ۴ واحد چابهار، ۷ واحد در قشم، ۵ واحد در کیش و ۴ واحد هم در ماکو قرار دارد.  

امانی تصریح کرد: از ۷۳ هزار دانشجویی که در مناطق آزاد تحصیل می‌کنند ۴۰ هزار دانشجو در دانشگاه آزاد تحصیل می‌کنند.  

دبیر شورای راهبردی آموزش عالی مناطق آزاد کشور بیان داشت: در این مناطق ۸ واحد بین‌الملل، ۷ واحد دانشگاه پردیس بین‌الملل وزارت علوم، ۴ واحد علمی کاربردی، ۲ دانشگاه پردیس وزارت بهداشت، ۲ دانشگاه منطقه آزاد، ۴ دانشگاه غیرانتفاعی و یک واحد فنی حرفه‌ای واقع شده است.  

وی با بیان اینکه مأموریت مناطق آزاد در آموزش عالی متفاوت از سرزمین اصلی است، گفت: یکی از اهداف آموزش عالی در این مناطق جذب دانشجو از خارج کشور است.  

امانی بیان داشت: براساس آمار یونسکو در سال ۲۰۱۵، ۵ میلیون نفر دانشجوی مهاجر در کل دنیا درس می‌خوانند که در سال ۲۰۲۰ این جمعیت به ۷ میلیون خواهد رسید، اما سهم ایران از جذب دانشجوی مهاجر آن قدر اندک است که قابل بیان نیست.

وی با بیان اینکه کشور آمریکا بیشترین تعداد جذب دانشجوی مهاجر را دارد بیان داشت: اما ایران جزء ۱۰ کشور برتر اعزام دانشجو به سایر کشورها به شمار می‌رود و سالانه ۵۱ هزار و ۶۰۰ دانشجو را به خارج از کشور اعزام می‌کند.  

دبیر شورای راهبردی آموزش عالی مناطق آزاد کشور با اشاره به اقدامات انجام یافته در زمینه آموزش عالی معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد بیان داشت: تشکیل شورای راهبردی آموزش عالی مناطق آزاد و برگزاری شورای کاربردی آموزش عالی در مناطق آزاد جزء این برنامه‌ها است.  

امانی بیان داشت: همچنین کسب مجوز وزارت اطلاعات برای جذب دانشجوی خارجی در مناطق آزاد، طرح موضوع مناطق ممنوعه با شورای عالی امنیت ملی، تصویب و ابلاغ شیوه‌نامه نحوه اداره دانشگاه‌های مستقر در مناطق آزاد، تفکیک مدیریت واحدهای بین‌الملل دانشگاه آزاد در مناطق آزاد از هیئت امنای استانی و مدیریت تخصصی آنها از دیگر اقدامات انجام شده درمناطق آزاد برای جذب دانشجوی خارجی توسط شورای راهبردی آموزش عالی مناطق آزاد است.  

وی با تأکید بر اینکه قصد داریم تا با برنامه‌ریزی در آینده سهم قابل توجهی در جذب دانشجوی مهاجر در مناطق آزاد داشته باشیم گفت: در حال حاضر متاسفانه کشورهای منطقه از جمله عراق از اساتید ما برای تدریس در دانشگاه‌های خود استفاده می‌کنند در حالی که ما در جذب دانشجو از این کشور و سایر کشورها اصلا موفق عمل نکرده‌ایم.  

امانی بیان داشت: در حال حاضر توانسته‌ایم مجوز وزارت اطلاعات برای جذب دانشجوی خارجی در مناطق آزاد را کسب کنیم.  

دبیر شورای راهبردی آموزش عالی مناطق آزاد کشور بیان داشت: کشورهای مختلف برای جذب دانشجو از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند، به عنوان مثال اطلاعات تحصیل از جمله هزینه‌های زندگی و اطلاعات دانشگاه‌ها را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند، در حالی که ما هنوز هیچ گونه اطلاعات جامعی را به صورت منسجم برای اطلاع رسانی به متقاضیان نداریم.  

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه با توجه به هزینه‌های سنگین تحصیل در مقاطع تکمیلی دانشجویان ایرانی ترجیح می‌دهند، در خارج از کشور تحصیل کنند، شما در مناطق آزاد برای جذب این دانشجویان و کاهش هزینه‌ها چه کرده‌اید، گفت: این موضوع رقابتی است و ما وارد گردانه رقابت بین‌المللی قرار نگرفته‌ایم.  

امانی بیان داشت: در صورتی که دانشگاه‌هایی از سایر کشورها در مناطق آزاد با هزینه‌های کمتر خدمات آموزشی را در مناطق آزاد ارائه دهند ما هم باید قیمت‌ها را متعادل کنیم، اما اگر ارائه دهنده خدمات فقط ما باشیم و رقیبی وجود نداشته باشد، هزینه تحصیل هم در این مناطق کاهش نمی‌یابد.

نظر شما