شناسهٔ خبر: 130501 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

دو شگفتی پیرامون یک فیلم خاص + جدول فروش

سلام بمبئی43 ورود به میانه آخرین ماه از فصل پاییز همراه شده با اکران اولین محصول مشترک سینمای ایران و هند یعنی "سلام بمبئی"؛ فیلمی به کارگردانی قربان محمدپور که تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی را همراه داشته است.

 به گزارش «نماینده» ورود به میانه آخرین ماه از فصل پاییز همراه شده است با اکران اولین محصول مشترک سینمای ایران و هند یعنی «سلام بمبئی»؛ فیلمی به کارگردانی قربان محمدپور که تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی را همراه داشته و البته امیدرضا کشتی آرای فرزند رییس صنف جواهرفروشان به عنوان سرمایه گذار آن حضور داشته است. محمدرضا گلزار، بنیامین بهادری و یک بازیگر هندی به نام دیا میرزا بازیگران اصلی این فیلم هستند و به لحاظ داستانی با یک اثر هندی به تمام معنا روبروییم اما عجایب اکران درباره این فیلم زمانی رقم خورد که پخش کننده آن رقم فروش اش فقط در روز اول اکران را ۶۰۰ میلیون تومان اعلام کرد در حالی که آمار فروش مکانیزه فیلم حتی تا ۲۴ ساعت بعد از آغاز اکران به ۳۰۰ میلیون هم نرسیده بود!

البته که این تناقض با صدور بیانیه ای درباره تأخیر در اعمال آمار فروش مکانیزه همراه شد اما باز هم اختلاف رقم فروش میان پخش کننده و سیستم مکانیزه آن قدر بود که بسیاری از مخاطبان را به پرسش انداخت که واقعا باید به کدام آمار فروش اعتماد کرد.

اما این همه شگفتی «سلام بمبئی» نبود. دومین شگفتی مربوط به این فیلم تعداد بالای سینماهای اثر بود آن هم از همان روز ابتدایی اکران و در حالی که هنوز سرگروه این فیلم که استقلال است به آن تخصیص نیافته است!  

«سلام بمبئی» نه فقط در تهران در اغلب سینماها و پردیسها به صورت فول سانس روی پرده رفت بلکه در شهرستانها هم تدارک ویژه ای برای اکران آن شد و در شهرهایی مانند اصفهان و مشهد که برای برخی فیلمها داشتن یک سالن هم آرزو است این فیلم از همان روز ابتدایی اکران دو سالن در اختیار گرفت!

 ناگفته نماند که حمایت حوزه هنری در تخصیص سالن به «سلام بمبئی» که جزء فیلمهای ارزشی به شمار نمی رود به خصوص در شهرستانها جای تأمل دارد. این نهاد همواره کوشیده آثاری را برای نمایش در سینماهایش انتخاب کند که مضامینی ارزشی و دور از ابتذال مرسوم در سینمای فارسی داشته باشند اما درباره این فیلم گویا شرایط به گونه ای دیگر رقم خورده است و داشتن اله‌مان های فروش از رقص و آواز تا پوششهای اغراق آمیز بازیگران باعث شده به این فیلم سرویس حسابی داده شود.

تازه واردان قعرنشین

سه فیلم دیگری که همراه با «سلام بمبئی» وارد چرخه اکران شدند از «شرفناز» حسن نجفی تا «جنجال در عروسی» رضا خطیبی و «لاک قرمز» سیدجلال سیدحاتمی هیچ کدام نتوانستند فروش خوبی داشته باشند. یک دلیل این امر هم پایین بودن تعداد سینماهای آنهاست. هیچ کدام از این آثار تعداد معقول سالن نداشتند و طبیعی بود که نتوانند فروش خوبی داشته باشند. در این بین «لاک قرمز» کمی بیش از ۲۰ میلیون فروخت، «جنجال ...» از محصولات فارابی ۱۱ میلیون فروخت و «شرفناز» هم فقط ۸۰ هزار تومان!

بالانشین ها کدامند؟

در صدر جدول فروش همچنان «فروشنده» اصغر فرهادی قرار دارد که فروش خود را به ۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسانده است. کمدی-فانتزی «آس و پاس» بعد از مدتها توانست جایگاه دوم جدول فروش را به خود اختصاص دهد. این فیلم ۲ میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان فروش داشته است و به دنبال آن «خشکسالی و دروغ» پدرام علیزاده با ۲۰ میلیون فروش کمتر و «سیانور» بهروز شعیبی با ۴۰ میلیون فروش کمتر قرار گرفته اند.

«نیمه شب اتفاق افتاد» تینا پاکروان ۱ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان فروش داشته است و بعد از آن «متولد۶۵» مجید توکلی دیگر فیلم جدول فروش است که رقم فروش یک میلیارد را رد کرده است.

میانه های فروش کدامند؟

«یتیم خانه ایران»، «نفس» و «مشکل گیتی» فیلمهای میانه جدول فروش هستند. درام تاریخی «یتیم خانه ایران» ابوالقاسم طالبی رقم فروش ۷۰۰ میلیون تومان را رد کرده است و به نظر می رسد تا هفته آینده جای خود را به فیلمی دیگر خواهد داد. «نفس» نرگس آبیار هم علیرغم تبلیغات مختلفی که برایش شد نتوانسته هنوز به یک میلیارد فروش برسد و جمع فروش اش تا اینجا ۸۲۰ میلیون تومان است. «مشکل گیتی» دیگر کمدی روی پرده است که علیرغم محدودیت سالن و حداقل تبلیغات توانسته رقم فروش ۱۰۰ میلیون تومان را رد کند.

فیلم کودکانه «فرار از اردو» غلامرضا رمضانی هم اوضاع فروش مطلوبی ندارد که باز برمی گردد به محدودیت سالن برای فیلم. این فیلم فقط ۱۰ سالن دارد که برخی از آنها هم فیلم را به صورت محدود نمایش می دهند. طبیعی است که این محدودیت ضربه مستقیمی می زند به آمار فروش محصول.

ردیف

نام فیلم

فروش کل(تومان)

مدت اکران(روز)

۱

فروشنده

۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون

۹۳

۲

آس و پاس

۲ میلیارد و ۶۲۰ میلیون

۴۴

۳

خشکسالی و دروغ

۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون

۶۵

۴

سیانور

۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون

۴۴

۵

نیمه شب اتفاق افتاد

۱ میلیارد و ۳۲۰ میلیون

۴۴

۶

متولد ۶۵

۱ میلیارد و ۲۰ میلیون

۳۷

۷

نفس

۸۲۰ میلیون

۲۳

۸

یتیم خانه ایران

۷۶۰ میلیون

۳۷

۹

سلام بمبئی

۶۰۰ میلیون

۱

۱۰

مشکل گیتی

۱۱۵ میلیون

۹

۱۱

فرار از اردو

۴۵ میلیون

۲۳

۱۲

لاک قرمز

۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار

۱

۱۳

جنجال در عروسی

۱۱ میلیون

۱

۱۴

شرفناز

۸۰ هزار تومان

۱

نظر شما