شناسهٔ خبر: 130459 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

۶ محور طرح دو فوریتی مجلس برای پایان محدودیت‌های برجامی

مجتبی ذوالنور رئیس کمیته هسته‌ای مجلس ۶ محور طرح دو فوریتی جمعی از نمایندگان برای الزام دولت به نادیده گرفتن محدودیت‌های برجامی را تشریح کرد.

به گزارش «نماینده» حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه اخیر سنای آمریکا مبنی بر تمدید ۱۰ ساله قانون تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی اظهار داشت: جای تأسف دارد که برخی مسئولان دیرتر از مردم و مقام معظم رهبری برخی واقعیت‌ها را متوجه می‌شوند.

وی افزود: ما هم متأثر شدیم که امروز آقای رئیس‌جمهور در آخرین سخنرانی خود در مجلس درباره نقض برجام صحبت کرد و در اوایل دوران ریاست جمهوری خود از برجام سخن گفته بود و این به معنای حدود چهار سال فرصت‌سوزی در کشور است و این در حالی است که معضلات بسیار مهمی مانند رکود و بیکاری باقی مانده است.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت اقدام متقابل مجلس ایران در مقابل مصوبه ضد برجامی کنگره و سنای آمریکا تأکید کرد: آنچه مجلس بر عهده دارد، این است که دولت را وادار کند تا در مقابل بدعهدی‌های بیگانگان اقدام جدی انجام دهد؛ مجلس در مهرماه سال گذشته قانون اقدام متقابل و متناسب دولت ایران در اجرای برجام را تصویب کرده بود اما کار جدیدی در مجلس شروع شده است که تهیه طرح دو فوریتی الزام دولت به اقدامات عملی برای نادیده گرفتن محدودیت‌های برجامی است.

حجت‌الاسلام ذوالنور با بیان اینکه برجام یک تعهد دوطرفه است و در صورت نقض آن از سوی یک طرف، طرف دیگر الزامی به اجرا ندارد، گفت: اگر دشمن در این مرحله برخورد جدی از ما نبیند، قطعاً پیش‌روی می‌کند؛ بنابراین کوتاه آمدن و قاطع برخورد نکردن ما باعث می‌شود که عزت و اقتدار ملت ما در حوزه‌های دیگر نیز مخدوش شود. بنابراین در حال جمع‌آوری امضا برای این طرح دو فوریتی هستیم و استقبال قابل توجهی نیز صورت گرفته است.

وی با اشاره به محتوای طرح دو فوریتی الزام دولت به نادیده گرفتن محدودیت‌های برجامی، اظهار داشت: این طرح در ۶ محور از دولت خواسته است تا در چارچوب NPT برای توسعه حقوق هسته‌ای صلح‌آمیز ایران اسلامی اقدام کند که شامل افزایش تعداد سانتریفیوژهای پیشرفته، ذخیره‌سازی اورانیوم بدون رعایت محدودیت ۳۰۰ کیلوگرمی در برجام، تولید و ذخیره‌سازی آب سنگین مورد نیاز کشور بدون توجه به محدودیت ۱۳۰ تنی برجام و تلاش برای فروش مازاد آن در بازارهای جهانی، بالا بردن سطح غنی‌سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد یا هر میزان مورد نیاز در عرصه‌های صلح‌آمیز و بازگشت رآکتور ۴۰ مگاواتی آب سنگین اراک به حالت قبل از برجام و تلاش برای نصب و راه‌اندازی آن و در نهایت توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی.

وی خاطرنشان کرد: مصوبه سنای آمریکا چه به امضای رئیس‌جمهور آمریکا برسد و چه نرسد، اجرایی خواهد شد؛ چرا که اگر رئیس‌جمهور امضا کند، اجرا می‌شود و اگر هم آن را وتو کند و به کنگره و سنا بازگرداند، با توجه به اینکه در این مرحله ۹۹ رأی از ۱۰۰ رأی سناتورها را داشته، در مرحله نهایی حد نصاب دو سوم را نیز به دست خواهد آورد.

نظر شما