شناسهٔ خبر: 130444 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ریاست جمهوری

جهانگیری: نقض برجام از سوی آمریکا اقدام علیه توافقات بین‌المللی است

جهانگیری.jpg معاون اول رئیس‌جمهور گفت: نقض برجام از سوی آمریکا اقدام علیه گفتگو، تعامل و توافقات بین‌المللی است.

به گزارش «نماینده» اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز(یکشنبه) در نخستین همایش ملی صیانت و گفتمان سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر، اظهار داشت: جامعه ما منابع، ظرفیت ها، فرصت ها و سرمایه های مادی و معنوی بسیار زیادی در اختیار دارد و در مقابل، با آسیب ها، تهدیدها و عوامل مخرب اجتماعی نیز روبروست.

وی افزود: فقر، حاشیه نشینی، طلاق، تهدید بنیان خانواده، اعتیاد و گسترش دامنه‌های آن، فسادهای مالی و اجتماعی و اخلاقی، شکل‌گیری مناطق حاد و بحران زا از جمله آسیب‌های مهمی هستند که متفکران علوم اجتماعی نسبت به وجود آنها در کشور هشدار داده و می‌دهند.

معاون اول رئیس‌جمهور با تقدیر از وزارت کشور به دلیل تهیه گزارشی جامع از وضعیت اجتماعی کشور، ‌ تصریح کرد: یکی از کارهای خوب وزارت کشور این بود که گزارشی از وضعیت اجتماعی کشور با کمک صاحب نظران و نخبگان دانشگاهی تهیه کرد که این گزارش نشان می‌دهد جامعه و نهادهای مدنی و دولت و ارکان حکومت باید نسبت به آسیب‌های اجتماعی حساس باشند چرا که حساسیت به موقع کمک می‌کند تا بتوانیم این گونه پدیده‌ها و آسیب‌ها را از پیش‌رو برداریم.

جهانگیری با تاکید بر اینکه اقدام به موقع ما در برابر آسیب‌های اجتماعی از اهمیت فراوانی برخوردار است، گفت: در سال‌های اخیر و به خصوص در یک سال گذشته جلسات مهمی در حضور مقام معظم رهبری در خصوص آسیب‌های اجتماعی تشکیل شد که روسای سه قوه و مسئولان دستگاه‌های تصمیم‌گیر نیز حضور داشتند و در این جلسات یک موضوع مشخص به مسئولین و جامعه اعلام شد و آن اینکه عزم نظام در اهتمام به کاهش و حل بحران‌ها و آسیب‌های اجتماعی جدی است و پیام بسیار روشن این جلسات نیز این بود که در نظام عزمی جدی وجود دارد که بتواند با آسیب‌های اجتماعی برخورد عالمانه و اساسی داشته باشد.

وی اضافه کرد: آنچه مکمل این عزم و رویکرد است این است که حساسیت و مشارکت جامعه و همه شهروندان درباره آسیب‌های اجتماعی وجود داشته باشد و عزم ملی زمانی به وجود می‌آید که هم در مسئولان و هم در آحاد جامعه و نهادهای مدنی اراده‌ای جدی پدید آید.

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دانش و تجربه بشری نشان می‌دهد که آنچه باعث قوام و دوام یک جامعه است در درجه اول پایداری و سلامت نهادهای اصلی آن جامعه است. اگر این نهادها از سلامت و پایداری برخوردار باشند می‌توان گفت که قوام و دوام جامعه مستحکم و خدشه‌ناپذیر است.

جهانگیری ادامه داد: خانواده سالم و حساس، شهروندان و نهادهای مدنی و نخبگان و شبکه‌های اجتماعی منسجم و مستحکم راه را بر سر هرگونه آسیب اجتماعی می‌بندند و دولت و دستگاه‌های رسمی را وادار می‌کنند که نسبت به این مسائل به صورت چابک و با حساسیت برخورد و تصمیم‌گیری کنند.

وی از اعتیاد به عنوان آسیبی مزمن و ریشه‌دار در جوامع یاد کرد و گفت: متاسفانه اعتیاد در جامعه ما نیز هم به شکل سنتی و هم به صورت اشکال نوظهور وجود دارد و رشد اعتیاد در کشور بسترساز شکل‌گیری بیماری‌های دیگر اجتماعی در کشور خواهد بود.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: اعتیاد خود به تنهایی زاییده یک سری پدیده‌های اجتماعی است که با گسترش آن، بیماری‌های مزمن دیگری نیز به دنبال خود وارد جامعه می‌کند.

جهانگیری اضافه کرد: اعتیاد فقط به فرد مصرف‌کننده آسیب نمی‌زند و فقط او را در معرض نابودی قرار نمی‌دهد بلکه همه سرمایه‌های اجتماعی در جامعه را تهدید می‌کند.

وی افزود: جامعه‌ای که حساسیت خود را نسبت به اعتیاد از دست بدهد و آن را امری عادی تلقی کند، این جامعه پرمخاطره خواهد بود و بستری برای آسیب‌های کشنده و بحران‌زا به وجود خواهد آورد.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به موضوع همایش مبنی بر گفتمان‌سازی اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر، اظهار داشت: برای مقابله با این بلای خانمان‌سوز نمی‌توان در غیاب مردم آن طور که باید اقدام کرد و زمانی می‌توان به شکل مناسب با اعتیاد مبارزه کرد که آحاد مردم در مقابل آن احساس مسئولیت کنند.

جهانگیری اضافه کرد: رویکرد دولت نیز بر همین اساس در مقابله با مسائل اجتماعی و حل آسیب‌های اجتماعی، اجتماعی کردن آنها و کمک خواستن از مردم است و تلاش ما این است که تمرکز بیشتری بر پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مشارکت اجتماعی در جامعه حس تعهد و مسئولیت نسبت به همنوعان را افزایش می‌دهد، گفت: با مشارکت اجتماعی امید به آینده و امید به زندگی عزت مندانه توسعه پیدا می‌کند و به همین دلیل است که مشارکت اجتماعی از مهمترین سرمایه‌های اجتماعی کشور به حساب می‌آید.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: در میان سرمایه‌های یک کشور، هیچ سرمایه‌ای به اندازه سرمایه اجتماعی پراهمیت نیست و در این میان مشارکت اجتماعی جزو مهمترین سرمایه‌های اجتماعی است.

جهانگیری اظهار داشت: دولت در مسیر کنترل، کاهش و مهار موادمخدر و اعتیاد و نیز آسیب‌های اجتماعی نیازمند مشارکت و حضور مردم است و برای این کار باید تصویر دقیقی از ابعاد مختلف آسیب‌های اجتماعی و به ویژه اعتیاد به دور از سیاه‌نمایی و انکار به مردم ارائه کنیم تا حساسیت جامعه، مردم و مسئولین برانگیخته شود.

وی گفتمان‌سازی اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر را نیازمند اتخاذ رویکردی یکپارچه و منسجم دانست و گفت: این کار نیازمند ائتلافی فراگیر اعم از دولت و ملت است.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره مجدد به چهار جلسه برگزار شده در حضور رهبر معظم انقلاب با موضوع آسیب‌های اجتماعی گفت: در این جلسات گزارش‌های مختلفی ارائه شد و مقرر شد در شورای عالی انقلاب فرهنگی تعدادی کارشناس اجتماعی نیز به اعضای جلسات آن اضافه شوند و نیز قرار شد که سازمان امور اجتماعی نیز در وزارت کشور تشکیل شود.

جهانگیری خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم در برنامه ششم توسعه در مبارزه همه‌جانبه با موادمخدر و اعتیاد هدف‌گذاری کمی صورت گرفته و مشخص شده که در طول برنامه به چه میزان باید اعتیاد کاهش پیدا کند.

وی اظهار امیدواری کرد در سال جاری که سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری شده و دولت نیز برای توسعه اقتصادی کشور برنامه‌ریزی دقیقی در پیش گرفته بیش از پیش به سرمایه های اجتماعی توجه کنیم، زیرا آنچه قادر است اقتصاد و توسعه کشور را دنبال کند سرمایه انسانی توانمند و متفکر است.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه مسائل ملی از هر نوعی که باشند چه اجتماعی، چه اقتصادی و چه سیاسی و فرهنگی با وجود ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد، این مسائل قابل حل هستند و البته حل این مسائل نیازمند عزم و اجماع ملی است.

جهانگیری افزود: پیش نیاز حل مسائل کشور برخوردهای غیرسلیقه‌ای و غیرجناحی است و باید برای حل مسائل در چارچوب مصالح و منافع ملی حرکت کنیم و اگر با این مسائل گروهی و جناحی برخورد شود هر مشکلی می‌تواند به تهدیدی برای جامعه تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه امروز دنیا با شرایط پر مخاطره‌ای روبروست، گفت: اتفاقاتی که در غرب و آمریکا شروع شده می‌تواند برای دنیا مخاطره ساز باشد و چهره‌های جنگ‌طلب و خشن که روی کار می‌آیند باید با عقل و تدبیر مهار شوند.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: منطقه‌ای که ما در آن واقع شدیم آبستن حوادث و اتفاقاتی مهم است و برای اینکه بتوانیم برخورد مناسبی با این مخاطرات داشته باشیم نیازمند تفاهم، ‌ انسجام ملی و داخلی، سنجیدگی، ‌ عقلانیت و اعتدال هستیم.

جهانگیری خاطرنشان کرد: سیاست مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید هماهنگ با خواست مردم این بوده است که تهدیدهای درونی و بیرونی را از کشور دور کنیم و فرصت‌های بهتر زندگی کردن، بی‌دغدغه زندگی کردن و امیدوارانه زندگی کردن را برای مردم فراهم کنیم و نگذاریم این تهدیدات مردم را نسبت به آینده نگران کند.

وی افزود: برجام حاصل این سیاست‌ها بوده است. برجام حاصل گفتگوهای طولانی و پیچیده جمهوری اسلامی ایران با شش قدرت بزرگ دنیا، سازمان ملل متحد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اتحادیه اروپا بوده است.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: برجام برنامه مصوب هم در داخل کشور و نهادهای رسمی و مهم مثل مجلس شورای اسلامی، شورای عالی امنیت ملی، هیئت وزیران و نهایتاً رهبر معظم انقلاب بوده و هم در عرصه بین‌المللی مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اتحادیه اروپاست و کارشکنی و نقض آمریکا در برابر برجام فقط دشمنی با ملت ایران نیست، بلکه به معنای اقدام علیه گفتگو، تعامل و توافقات بین‌المللی است.

جهانگیری با اشاره به اینکه پس از برجام با دستور مقام معظم رهبری نهادی نظارتی برای آن ایجاد شد، گفت: رئیس‌جمهور رئیس این نهاد است و رئیس مجلس شورای اسلامی، نماینده مقام معظم رهبری و تعدادی از وزرا نیز در آن عضو هستند و باید نظارت کنند و در برابر هرگونه تخلف برخورد مناسب داشته باشند.

وی تصریح کرد: باید مراقب باشیم که گاهی فضاسازی‌های کاذب ما را در زمین افراطی‌گری قرار ندهد. باید با دقت و عقلانیت براساس سیاست‌هایی که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده با عزت، حکمت و مصلحت تصمیم‌گیری کنیم تا منافع ملت تامین شود.

در این مراسم وزیر کشور نیز گزارشی از اقدامات انجام شده توسط ستاد مبارزه با موادمخدر ارائه کرد و گفت: بیش از ۵۰ درصد زندانیان در حوزه موادمخدر هستند و ۵۰ درصد طلاق‌ها نیز به دلیل اعتیاد و موادمخدر است و در سایر بزه‌ها هم عمده‌ترین دلایل به این موضوع بر می‌گردد از این رو مبارزه با موادمخدر می‌تواند نقش موثری در مقابله با بسیاری از آسیب‌های اجتماعی داشته باشد.

رحمانی‌فضلی افزود: مردم می‌توانند در زمینه مبارزه با موادمخدر نقش موثری داشته باشند و اگر خانواده‌ها آگاهی کافی در این زمینه پیدا کنند بخشی از مسیر هموار خواهد شد، چرا که بدون همراهی و همکاری مردم به اهداف خود در این زمینه نخواهیم رسید.

در این مراسم همچنین با حضور معاون اول رئیس‌جمهور از برخی برگزیدگان و فعالان در حوزه مبارزه با اعتیاد و موادمخدر قدردانی شد.

نظر شما