شناسهٔ خبر: 130426 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

کارشناس حقوق بین الملل در شبکه یک سیما:

با تمدید قانون ICA برخی مواد برجام بطور آشکار نقض شده است

برجام43 اخوان فرد با بیان اینکه مواد ۲۱,۲۴ و ۲۶ با تمدید ICA به طور صریح نقض شده است گفت: از زمان آغاز برجام بارها این معاهده از سوی آمریکا به صراحت نقض شده است.

 به گزارش «نماینده» مسعود اخوان فرد کارشناس حقوق بین الملل  در برنامه زنده تلویزیونی با موضوع «نقض عهد و عدم پایبندی آمریکایی‌ها از ابتدای برجام تاکنون»، با اشاره به قانون داماتو اظهار کرد:‌ قانون موسوم به داماتو به بهانه مباحث حمایت از تروریسم و همچنین به بهانه حمایت جمهوری اسلامی ایران از گروه‌های مبارز فلسطینی و آزادی‌خواه وضع شده است لذا این حرکت در اواخر قرن بیستم از سوی آمریکا یک نقطه عطف به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه از سال ۱۹۹۶  شاهد سیر تکاملی و پیچیده‌تر شدن قوانین داخلی آمریکا هستیم، اظهار کرد: از این زمان بود که آمریکا برای کشورهای دیگر تعیین تکلیف می‌کرد و به خود اجازه می‌داد تا در امور سایر کشورها تصمیم‌گیری کند.

این کارشناس حقوق بین الملل با بیان اینکه، در متن برجام می‌بینیم که در متن آن به برخی ضمیمه‌ها اشاره شده است، گفت: گاهی اوقات دقت را در مخاطبین نمی‌بینیم که به حواشی می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه با قانونگذاری ویژه و با پیچیدگی های خاص در نظام آمریکا  و یا با دبل استاندارد مواجه هستیم افزود: این پیچیدگی‌ها برای مخاطبان سردرگمی ایجاد کرده است.

اخوان فرد با بیان اینکه مواد۲۱,۲۴ و ۲۶ متن برجام به طور صریح با تمدید ایسا نقض شده است ادامه داد: از زمان آغاز برجام بارها این معاهده از سوی آمریکا به صراحت نقض شده است.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون برجام اظهار داشت: بدعهدی آمریکا به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران برمی‌گردد به طوری که معاهده مودت بارها از سوی آمریکا مورد نقض قرار گرفت. الزامات اجرایی برجام از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است لذا در موارد ابهام در سند برجام، تفسیر طرف مقابل قابل قبول نیست و نمی‌پذیریم که تفسیر یک جانبه باشد.

این کارشناس حقوق بین‌الملل با اشاره به اینکه گاهی برخی به این مسئله اصرار دارند که جمهوری اسلامی ایران برجام را پذیرفته است افزود: جمهوری اسلامی ایران نه برجام را مطلقاً پذیرفته و نه مطلقاً نپذیرفته است بلکه شروطی را برای برجام در نظر گرفته است.

وی با اشاره به ماده ۳ قانون اقدام متناسب مجلس گفت: در اصل۱۳۹ این قانون به هر گونه صلح، سازش و داوری به طور مشخص اشاره شده است.

اخوان فرد درباره اینکه تعلیق بخشی از قانون ایسا توسط رئیس جمهور یا وزیر خارجه آمریکا می‌تواند به نوعی مانع نقض برجام باشد اظهار کرد: بحث اساسی به یک ضعف بنیادی بر می‌گردد که ما نیز بارها تذکر دادیم که با توقف یا تعلیق این حرکت موافق نیستیم چراکه سابقه آنها و همچنین حرکت زیگزاگی شان در یک سال و اندی پیش نشان داده که هیچ تضمینی وجود ندارد.

وی در ادامه به فرمایشات رهبری اشاره کرد و یادآور شد: ایشان فرموده بودند که تصمیم مناسب اخذ شود و حتما ما در این رابطه باید به یک نکته کلیدی پی ببریم و آن این است که از خرد جمعی و هیات های اندیشه ورزی بهره بگیریم و صرفا به تعداد محدودی اکتفا نکنیم.

این کارشناس حقوق بین الملل همچنین با اشاره به فرمایش رهبری مبنی بر اینکه «در مذاکرات مقداری عجله کاری شده است» و شاید ما با متن تنظیم شده طرف آمریکایی مواجه شدیم، ادامه داد:  ای کاش در آن زمان از خرد جمعی بیشتر استفاده می‌شد و در این مقطع نیز باید از این حرکت استقبال کنیم و از متخصصین ذی ربط در عرصه‌های مختلف بهره بگیریم و به نظر می‌رسد در این رابطه جای عجله کاری نیست زیرا که بیان هر مطلب و اعلام موضعی ممکن است بعدها علیه جمهوری اسلامی ایران بکار برود.

اخوان فرد با بیان اینکه هیچ تضمینی از سوی آمریکا مبنی بر تعلیق بخشی از قانون ایسا وجود ندارد، تاکید کرد: دشمن ما، دشمن فریبکار و حیله گری است که مدام نقض عهد می کند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه از لحاظ موازین حقوقی نمی‌توانیم بپذیریم که یک معاهده بین المللی باعث محدودیت های بیشتری برای ما شود، گفت: ذهنیتی که آمریکایی ها دارند این است که می‌خواهند از خط مقاومت عبور کنند ولی واقعیت است که جمهوری اسلامی ایران تنها یک مرز جغرافیایی نیست بلکه نگاه استقلال طلبانه در کشورهای منطقه آنقدر گسترده شده که حتی وقتی فلان حادثه در آمریکایی لاتین پیش می‌آید آنها به دنبال ارتباط آن با جمهوری اسلامی ایران می‌گردند.

کارشناس حقوق بین الملل با بیان اینکه در طول یکسال و نیم گذشته ده‌ها مورد تحریم علیه ما وضع شده که در یک مقطع حدود ۷۰ مورد را شناسایی و برای برخی مسئولین ارسال کرده‌ایم گفت: یکی از برکات تحمیلی برجام این بود که ماهیت واقعی آمریکا را بیشتر بشناسیم

اخوان‌فرد درباره چگونگی پیگیری حقوقی نقض برجام توسط آمریکا نیز بیان کرد: در حال حاضر مصوبه مجلس تحت عنوان اقدام متناسب  و متقابل مطرح است ضمن اینکه می‌توان موضوع را در شورای امنیت و کمیته تخصصی برجام در مجمع عمومی سازمان ملل دیوان بین المللی دادگستری و معاهده مودت دولتین ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران دنبال کرد.

این کارشناس حقوق بین‌الملل با تاکید بر اینکه چشم بستن به مجامع حقوق بین الملل که تا این زمان خیری برای ما نداشته‌اند، نمی‌تواند برای ما راهگشا باشد، گفت: بهترین راه این است که متکی به حرکت درونی باشیم ضمن آنکه ضرورت تدوین دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در عرصه حقوق بین الملل توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز احساس می‌شود.

اخوان فرد خاطرنشان کرد: در این رابطه قوه قضاییه ما باید عرصه مقابله به مثل با تخصیص شعبه‌های مشخصی فعال تر شود و باید حداقل  تا الان ۱۰۰ پرونده علیه دولت امریکا داشته باشیم.

نظر شما