شناسهٔ خبر: 130388 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

«بهروز بنیادی» نمایندة مردم کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد در گفت‌وگو با هفته‌نامة «نماینده»:

دولت با نگاهی ویژه صندوق کارآفرینی امید را ببیند

بنیادی2 بیکاری امروز مشکل ملی است. انتظار داریم دولت با نگاهی ویژه صندوق کارآفرینی امید را ببیند و بودجه‌های خوبی در اختیار آن قرار دهد.

سال‌هاست که اهالی اطراف شهر مقدس مشهد در ایام شهادت حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) با پای پیاده به حرم رضوی مشرف می‌شوند اما نزدیک به ۳ سال است که این سنت پسندیده ابعاد گسترده‌تری به خود گرفته و نام طریق رضوی برای این مسیر پیاده‌روی تعیین شده است. اهمیت این خیر عظیم که مشتاقان فراوانی دارد ما را برآن داشت تا با نمایندة مردم یکی از شهرستان‌هایی که در مسیر این پیاده‌روی قرار دارد، دربارة امنیت جاده‌ای این مسیر و همچنین دیگر مسائل حوزة انتخابیه‌اش، صحبت کنیم.

«بهروز بنیادی» نمایندة مردم سه شهرستان کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد در خانة ملت است که توانست در مرحلة اول انتخابات با کسب ۴۸٬۶۶۰ رأی از مجموع ۱۶۲٬۲۱۵ رأی مأخوذة صحیح راهی مجلس دهم شود. وی همچنین با داشتن فوق تخصص اطفال کمیسیون بهداشت را برای خدمت به مردم انتخاب کرده است.

آنچه در ادامه می‌خوانید، مشروح گفت‌وگوی هفته‌نامة «نماینده» با نمایندة مردم کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن در مجلس شورای اسلامی است.

اقتصاد مردم این منطقه را به صورت عمده چه چیزی تشکیل می‌دهد؟

باتوجه به اینکه منبع اصلی درآمدی مردم کشاورزی است، به‌تبع آن مشکلاتی را در بحث کشاورزی داریم. باتوجه به کمبود منابع آبی که در حال حاضر در سطح کشور وجود دارد، این منطقه نیز با این معضل دست به گریبان است. به طور مثال می‌توان به خاموشی موتور پمپ‌های چاه‌های آب کشاورزی این منطقه اشاره کرد. کشاورزان از سال‌های گذشته به توسعة مزارع و باغات اقدام کردند که در حال حاضر با خاموشی موتور این چاه‌ها بسیاری از این مزارع آسیب می‌بیند.

عمده محصولات این منطقه، چیست؟

کشمش، زعفران، پسته، بادام و همچنین انار از جمله محصولات مهم این منطقه است. البته یکی از درخواست‌های کشاورزان این است که دولت تمهیداتی را فراهم کند تا این محصولات با قیمت مناسب از آنها خریداری و زمینه برای صادرات این محصولات فراهم شود.

امیدواریم که شاهد رونق بیشتر بخش کشاورزی در این حوزة انتحابیه و به‌طور کلی سطح کشور باشیم چراکه معتقدم علی‌رغم تمامی محدودیت‌ها بیشترین قشری که می‌تواند در توسعة اقتصادی به کشور کمک کند، کشاورزان هستند. این قشر باید در بحث اشتغال و تأمین امنیت غذایی کشور در اولویت باشند.

شرایط رفاهی راه‌های مواصلاتی این منطقه چگونه است؟

متأسفانه علی‌رغم اینکه این منطقه به‌عنوان چهارمین شهر زیارتی کشور محسوب می‌شود اما دسترسی به جاده‌های بین شهری این منطقه بسیار نامناسب است و ضعف زیادی در این بخش داریم. این حوزه با استان‌های جنوب کشور همچون فارس، کرمان،   یزد و همچنین شهر مشهد راه ارتباطی دارد و تردد در این مسیرها بسیار بالا است اما متأسفانه به‌دلیل عدم تأمین امنیت لازم برای این جاده هرساله شاهد تلفات زیادی از زائران مشهد مقدس و همچنین شهروندانمان هستیم. که باید وزارت راه‌وشهرسازی در این زمینه یک بازنگری جدّی و نگاه ویژه‌ای به منطقه داشته باشد. جاده‌ها دو بانده نیستند. قرار شده سال جاری دو بانده شدن جاده در دستور کار قرار بگیرد. طراحی آن در سال‌های قبل انجام شده اما بودجه‌ای برای این منظور تخصیص داده نشده است. این موضوع یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم این منطقه است. باید بر روی مسیر جاده‌ها سرمایه‌گذاری مناسبی انجام بگیرد و بودجة لازم تخصیص داده شود.

این منطقه جزو مسیر پیاده‌روی به سمت شهر مقدس مشهد نیز هست؟

بله. مسیر پیاده‌روی به سمت مشهد مقدس از این منطقه می‌گذرد.

تدابیر لازم برای تأمین امنیت جان زائران از سوی دولت فراهم شده است؟

عرض جاده بسیار کم و هنوز این جاده دو بانده نشده است؛ ازاین‌رو یکی از مشکلات اساسی مردم عدم تأمین امنیت لازم مردم در مواجهه با سوانح و تصادفات در جاده به ویژه در ایام پیاده‌روی و تردد زائران است. در عین حال تمامی امکانات رفاهی زائران از جمله موکب‌ها، محل برای استراحت و غذا به‌صورت مردمی انجام می‌شود.

طرح هادی روستایی در این مناطق چه میزان اجرایی شده است؟

خوشبختانه تقریباً ۵۰ درصد از طرح هادی روستایی در این منطقه انجام شده اما هنوز با شاخص اصلی فاصله داریم. در عین حال نسبت به دیگر استان‌های کشور شرایط قابل قبول‌تری داریم. یکی دیگر از مشکلات مردم روستاها به محدودیت در ساخت‌وسازها برمی‌گردد.

امروز در روستاها می‌گویند که حدنصاب زمین حداقل باید ۲۵۰ متر باشد، در حالی که مطالعات انجام شده در طرح هادی روستایی این منطقه مربوط به چندین سال قبل است و این مسئله منجر به مشکلاتی در مسیر گسترش روستایی شده است.

مردم روستا امروز در این زمینه بسیار گله‌مند هستند و امیدواریم که بنیاد مسکن هرچه سریع‌تر طرح‌های هادی روستایی را به روز کند و این حدنصاب را اصلاح کند. از آنجایی که حق تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی را نیز نداریم روستای ما مجبور است در همان بافت فعلی ساخت‌وساز را انجام بدهد.

در موضوع آبی مردم با مشکل مواجه نیستند؟

باید این نوید را به مردم بدهیم که خوشبختانه سرمایه‌گذاری خوبی در این بخش انجام شده است و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال ۹۶ تمامی روستاهای این منطقه از آب آشامیدنی مناسب  برخوردار خواهند شد که امیدواریم این روند سرعت بیشتری پیدا کند. در حال حاضر اکثر روستاها از آب شرب برخوردارند و آب‌رسانی چند منطقة عشایری با تانکر انجام می‌شود. البته به دلیل کمبود منابع آبی قرار است مسیر جدیدی طراحی شود که امیدواریم در این روند نیز تسریع صورت بگیرد. موضوعی که سطح کشور به آن مبتلا است، فرسوده بودن شبکة آب‌رسانی شهرها و روستاها است که باید در این موضوع نیز برنامه‌ریزی لازم انجام گیرد.

به‌لحاظ اشتغال، این منطقه چه شرایطی دارد؟

بیکاری امروز مشکل ملی است. انتظار داریم دولت با نگاهی ویژه صندوق کارآفرینی امید را ببیند و بودجه‌های خوبی در اختیار آن قرار دهد. این صندوق علاوه بر اینکه وام‌های قرض‌الحسنه تخصیص می‌دهد، پیگیری می‌کند تا ببیند این وام در جای خودش استفاده شده باشد. در زمینة اشتغال طرح‌های  زیادی در منطقه داریم که امیدواریم با حمایت دولت از این صندوق این طرح‌ها اجرایی شود چون بحث اشتغال شهرستان کوچکی همچون این منطقه با این قبیل کمک‌ها برطرف می‌شود. از سوی دیگر بسیاری از پتانسیل‌های صنایع این منطقه مغفول مانده که باید دولت از نظر توزیع ثروت در کشور که باید متوازن باشد، این منطقه را با نگاهی ویژه ببیند.

آیا از خدمات بهداشتی و درمانی رضایت دارید؟

خوشبختانه به لحاظ بهداشت و درمان کارهای خوبی انجام شده است. در حال حاضر نیازمند یک بیمارستان جایگزین برای شهرستان بردسکن هستیم که مراحل آخرش را طی می‌کند و بیمارستان  شهرستان خلیل‌آباد اقدامات تجهیزاتی آن به پایان رسیده که امیدواریم هرچه سریع‌تر بهره‌برداری آن نیز صورت بگیرد. در حال حاضر نیازمند دستگاه «ام. ار. ای» هستیم که امیدواریم با استقرار این دستگاه بتوانیم خدمات پزشکی را به‌طور کامل در منطقه انجام دهیم.

در پایان اگر نکته‌ای دارید، بفرمایید؟  

منطقة ما بر روی گسل واقع شده و جزو مناطق زلزله‌خیز کشور است. انتظار داریم که سازمان هلال‌احمر نگاه ویژه‌ای به این منطقه داشته باشد به‌ویژه شهرستان بردسکن به امکانات امدادی بیشتری نیاز دارد.

نظر شما