شناسهٔ خبر: 130380 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین

واکنش عملی دولت به نقض برجام چه خواهد بود؟

تیم روحانی پس از نقض برجام بواسطه تمدید تصویب قانون "ایسا" در سنای آمریکا، دولت هم نوا با بی سوادان فریاد نقض عهد سر داد

«نماینده» / «چرا یک عده بی‌سواد که از بخش‌هایی خاص پول می‌گیرند باید حرف بزنند اما بزرگان، ‌ دانشگاهیان و اساتید ما سکوت می‌کنند؟ چرا وقتی یک اتفاق بین‌المللی رخ می‌دهد، ‌ اساتید نامه خصوصی به رئیس‌جمهور می‌نویسند؟ چرا فریاد نمی‌زنید؟ چرا وارد میدان نمی‌شوید؟ ما روحیه سقراط ‌وار می‌خواهیم. کسانی که در مذاکرات ژنو، ‌ مذاکره کردند نیز از دانشگاه‌ها هستند و از اساتید دانشگاه‌های ما به حساب می‌آیند. »

این ها بخشی از جملاتی است که حسن روحانی در اجلاس روسای دانشگاه ها و مدیران پارک های علم و فناوری در سال ۹۲مطرح کرد؛ آقای روحانی در جمع تعدادی از اساتید دانشگاه ها در عین حالی که خواستار حمایت از مذاکرات ژنو شد منتقدین برجام را عده ای بی سواد خواند. و بی سوادی منتقدین تا تصویب ۲۰ دقیقه ای برجام در مجلس شورای اسلامی ادامه یافت و دولت با مهر تائید مجلس طبق برجام به سمت تعطیلی بخش اعظمی از دستاوردهای هسته ای کشور پیش رفت تا شاید معیشت مردم به واسطه لغو یکباره تحریم ها تکانی بخورد.

اما پنج شنبه شب گذشته، سنای آمریکا تمدید ۱۰ ساله "ایسا" که به موجب آن" هرگونه سرمایه‌گذاری آتی بیش از ۴۰ میلیون دلار در سال برای توسعه بخش نفت وگاز در ایران توسط هر شرکتی در دنیا" ممنوع می شود را با رای مثبت تمامی سناتورهای خود به تصویب رساند. این قانون هفته گذشته نیز با رای اکثریت مطلق مجلس نمایندگان تصویب شده بود و حالا باید برای اجرایی شدن به امضای رئیس‌جمهور آمریکا برسد. تمدید این تحریم ها در حالی صورت می‌پذیرد که محمدجواد ظریف در خردادماه گذشته در صحن علنی مجلس و در پاسخ به سوال علی لاریجانی در خصوص تمدید تحریمهای "ایسا" گفته بود که "قطعا تمدید و اجرایی شدن مجدد این تحریم ها مغایر برجام خواهد بود.

در حال حاضر، با ارجاع این مصوبه سنا به اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا فرصتی ۱۰ روزه برای امضا دارد تا امضاهای نقض برجام به کمال برسد.

شرایط پیش رو در حالی رقم خورده است که پیش از این نخبگان سیاسی و دلسوزان کشور، بر اساس منطق عقلانی و نیز با تاسی از توصیه‌های مکرر و نصیحت‌های دلسوزانه رهبر انقلاب، به دولت همین روزها را هشدار داده بودند.

رهبر انقلاب در بیستم فروردین ماه سال قبل هشدار داده بودند: "به طرف مقابل اعتماد نکنید. به لبخند او فریب نخورید. به وعده نقد که می‌دهد- وعده نقد، نه عمل نقد- اعتماد نکنید. چون وقتی خرش از پل گذشت، بر می‌گردد و به ریش شما می‌خندد! این‌قدر اینها وقیحند. "

با تمدید ایسا در سنای آمریکا رسیدیم به آنچه که پیر ما در خشت خام می‌دید و دیگران نمی‌خواستند حتی در آینه ببینند.

نقض برجام در شرایطی رقم خورده که ما تعهداتمان را اجرایی کرده‌ایم و آمریکایی‌ها زیر همه تعهداتشان زده‌اند و بسیاری از اقدامات یکطرفه ما، غیر قابل برگشت است، در حالی ‌ که رهبر انقلاب تاکید کرده بودند اقدامات عملی، گام به گام و متوازن باشد و متناسب با اقدامات آنها، در ایران هم اقدام شود. اما همه این هشدارها نادیده گرفته شد و وضع به نقطه کنونی رسید.

با اجماعی که در سنا و کنگره وجود دارد، وتوی رئیس‌جمهور با رای نمایندگان کان‌لم‌یکن می‌شود.  از طرفی اخباری که از طرف مقابل به گوش می رسد هم جای دلخوشی باقی نمی گذارد. خبرگزاری رویترز، از قول برخی دستیارهای قانونگذاران کنگره نوشته انتظار می‌رود اوباما مصوبه کنگره را امضا کرده و آن را به صورت قانون درآورد.
علاوه بر آن یک مقام ارشد کاخ سفید به پایگاه خبری "هیل" گفته  اوباما، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا مصوبه کنگره برای تمدید ١٠ ساله قانون تحریم های ایران را امضا می کند.

در این میان برخی از مقامات دولت و تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان به تمدید داماتو واکنش نشان داده اند.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این باره گفته است: "همانگونه که مکررا توسط مقامات عالی رتبه کشور اعلام شده است، مصوبه اخیر مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران مخالف برجام و تعهدات آمریکا در حقوق بین‌الملل مبنی بر عدم مداخله در روابط داخلی و بین‌المللی سایر کشورهاست.

وی با استناد بر اساس اصول اولیه حاکم بر روابط بین‌الملل، دولت آمریکا را مسئول اجرای تعهدات بین‌المللی کشورش خوانده و مطرح کرده است که تحولات سیاسی داخل آمریکا و ارتباطات بین قوای مقننه و مجریه آن کشور نمی‌تواند توجیهی برای اهمال یا استنکاف از اجرای تعهدات بین‌المللی آن کشور محسوب شود".

علی اکبر صالحی رئیس‌سازمان انرژی اتمی نیز تمدید داماتو را نقض صریح برجام اعلام کرده است، به ویژه اگر اجرایی و عملیاتی شود.

صالحی درباره واکنش احتمالی ایران به اقدام آمریکایی‌هایی ها هم گفت: جمهوری اسلامی ایران ضرورتی بر علنی کردن آن (اقدامات متعاقب) مسئله ندارد، ما پیش‌بینی‌های لازم را از قبل کرده ایم یعنی آمادگی خوبی داریم که بخواهیم واکنش نشان دهیم.

مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه نیز پیش از این در گفت‌وگو با شبکه العالم تاکید کرد که هر نوع تمدید تحریم‌ها از سوی آمریکا نقض برجام و مردود است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان امروز در بدو ورود به فرودگاه ایندرا گاندی دهلی نو تمدید تحریم های ضد ایرانی را از نظر جامعه بین المللی، بی اعتباری دولت آمریکا خوانده و گفته است که آمریکا برخلاف تعهدات خودش عمل می کند.  

وی علاوه بر این با بیان اینکه همانطور که در گذشته مقامات امریکایی موظف بودند اجرای تحریم ها را متوقف کنند اکنون هم اجرا متوقف است و شرایط برای کشورهای ثالث تفاوتی ندارد، گفته است:.

کاری که کنگره امریکا کرده است در صورتی که به امضای رئیس جمهور امریکا هم برسد اثر اجرایی ندارد.  

نقض برجام از سوی آمریکایی ها شرایط را به گونه ای رقم زده است تا مذاکره کنندگان و موافقان برجام نیز فریاد گلایه از بدعهدی های آمریکایی ها بر آورند.

و در نهایت مسیر مستقیم همانی است که رهبر انقلاب تعیین کرده اند؛ همانگونه که ایشان در دیدار اخیر جمعی از فرماندهان بسیج و بسیجیان سراسر ایران  با اشاره به تمدید قانون تحریم‌های ده ساله در کنگره آمریکا، تصریح کرده بودند که"اگراین تحریم اعمال شود قطعاً نقض برجام است و بدانند حتماً جمهوری اسلامی در برابر آن واکنش نشان خواهد داد"، باید واکنشی درخور و صریح به نقض برجام، داده شود.

نظر شما