شناسهٔ خبر: 130351 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: پرشین خودرو

مردم، خودروی مونتاژ امریکا نخرند

خودرو رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو گفت: مردم هوشیار باشند چنانچه خودروهای مونتاژ شده امریکا را خریداری کنند به دلیل اینکه خودروهای مذکور شماره گذاری نمی شود، قطعا زیان می بینند.

به گزارش «نماینده» میثم رضایی با اعلام این خبر و با توجه به اینکه خودروهایی با برندهایی مانند ب. ام. و، لکسوس، تویوتا و هوندا و ... مونتاژ شده در امریکا وارد کشور شده است، بیان می کند: سئوال اینجاست با چه توجیه عقلانی و منطقی این محصولات مونتاژی امریکا وارد کشور می شود در شرایطی که با قیمت پایین تر و خدمات بهتر می توان خودروهای مذکور را از کشور صاحب برند آن خریداری و وارد کرد.

 
ثبت سفارش خودروهای مونتاژ امریکا باید متوقف شد
براساس این گزارش، به تازگی بیش از یک هزار دستگاه از خودروهای مونتاژ امریکا با برندهای گوناگون و با مجوز ترخیص از گمرک وارد کشور شده است.
فرهاد احتشام زاد رئیس فدراسیون واردات ایران در این خصوص متذکر می شود: این خودروها کاملا برندهای اروپایی و آسیایی هستند و صرفا و صرفا مونتاژ آن در امریکا انجام می شود.
وی همچنین از ادامه ثبت سفارش این خودروها خبر می دهد.
به گزارش صدا و سیما، اما داریوش اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید می کند: به هیچ وجه نباید ثبت سفارش خودروهای غیر امریکایی مونتاژ امریکا ادامه یابد و به هیچ وجه نباید این گونه خودروها از گمرک های ما وارد کشور شود.
وی از تدوین طرح ۲فوریتی در خانه ملت خبر داد که براساس آن واردات از امریکا چه به شکل مستقیم و چه با برندهای کشور ثالث به داخل کشور ممنوع خواهد شد.

به گفته این نماینده مجلس، در برهه ای از زمان امریکا با مشکلات جدی اقتصادی روبرو شد و به سوی خودروسازان با برندهای معروف و شناخته شده جهان روی آورد تا با تولید خودروهای این شرکت ها در خاک خود، ابتدا مشکلات مربوط به اشتغال داخلی را برطرف سازد و از طرف دیگر سود اقتصادی خاصی را نصیب کشورش کند.

همچنین زهرا ساعی نماینده مردم تبریز در خانه ملت با طرح این سئوال که چرا ایران باید مقصد مصرف کالاهای لوکس امریکا باشد، اظهار می دارد: به چه دلیل امریکا اجازه ورود برخی مایحتاج مورد نیاز مردم را به کشور ما نمی دهد؟ به عنوان نمونه داروهای ضد سرطانی که هم اکنون نیاز جامعه و کشور ماست! و همچنین هواپیماهایی که واقعا نیاز داریم و امریکایی ها در صادرات آن به ایران تعلل دارند!

به گفته وی، نمایندگان در این موضوع خودشان را موظف می دانند تا با واردات کالای لوکس چه بصورت ساخته شده و یا مونتاژی از امریکا مقابله کنند و اجازه ندهند محصولات امریکایی مصرفی حتی از کشورهای ثالث وارد کشور شود.
یادآور می شود: اطلاعات و ارقام منتشر شده شرکت های خودروسازی مستقر در امریکا نشان می دهد تولید محصولات ۱۰ شرکت آسیایی و اروپایی تنها در ۵ ایالت امریکا بیش از ۴۲۰ هزار شغل و درآمدی برابر ۴۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو برای کشور امریکا ایجاد کرده است.

نظر شما