شناسهٔ خبر: 130341 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

احتمال ارائه دو لیست اصلاح‌طلب برای انتخابات شوراها

احزاب سیاسی ارائه لیست ۲۱ نفره شورای شهر اصولگرایان در مجمع عمومی، نظر مؤتلفه درباره کاندیداتوری میرسلیم برای انتخابات و برنامه جامعه روحانیت برای هماهنگی نیروهای انقلابی مهمترین اخبار احزاب و تشکل های سیاسی در هفته ای که گذشت، بود.

به گزارش «نماینده»، احزاب و شخصیت‌های سیاسی در هفته‌ای که از پیش رو گذراندیم به حقوق‌های نجومی و حادثه ریلی قطار سمنان واکنش نشان دادند.

ارائه لیست ۲۱ نفره شورای شهر اصولگرایان در مجمع عمومی، نظر مؤتلفه درباره کاندیداتوری میرسلیم برای انتخابات ۹۶، برنامه جامعه روحانیت برای هماهنگی نیروهای انقلابی و انتخابات ۹۶،  احتمال ارائه دو لیست اصلاح‌طلب برای انتخابات شوراها و چراغ سبز حزب ایران زمین به وزیر اطلاعات برای سال ۹۶ نیز از مهمترین تحرکات انتخاباتی احزاب و شخصیتهای سیاسی بود.

*حادثه ریلی سمنان

۵ آذرماه سال جاری ۲ قطار مسافربری در ایستگاه هفت‌خوان دامغان ـ سمنان به یکدیگر برخورد کردند که ۴۴ کشته و ۱۰۳ مجروح به دنبال داشت.


**رضایی:مسئولان درباره حادثه قطار و تامین امنیت زائران عتبات اقدامات لازم را انجام دهند

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی شهادت زائران در عراق و تصادف قطار پیام تسلیتی صادر کرد.

در این پیام آمده است: حادثه تروریستی عراق که به شهادت جمعی از زائران اربعین حضرت سیدالشهداء (ع) انجامید و نیز حادثه تصادف قطار که جانباختن جمعی از زوار حضرت رضا (ع) را به دنبال داشت موجی از اندوه در سراسر کشور پدید آورد.

رضایی در این پیام تاکید کرده است: اینجانب ضمن اظهار همدردی با بازماندگان آن دو واقعه تلخ و دردناک، امیدوارم خداوند، روح آن عزیزان را مشمول رحمت واسعه‌اش قرار دهد.

در این پیام تصریح شده است: انتظار می‌رود دست اندرکاران امور، نسبت به بررسی حادثه قطار و شناسایی و برخورد با عاملان آن، نسبت به تامین هر چه بهتر امنیت زائران عتبات در خارج از مرزها اقدام لازم معمول دارند.

**باهنر: باید برخورد لازم با مقصرین حادثه سمنان صورت بگیرد

محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در نشست ماهیانه این تشکل با بیان اینکه حادثه قطار سمنان مصیبت بزرگی بود، اظهار داشت: ان‌شاءالله مسئولین امر پیگیری کنند و اگر قصور، تقصیر یا کوتاهی از سوی مسئولین صورت گرفته، برخورد لازم انجام شود تا معلوم شود که جان انسان ها برای جمهوری اسلامی ارزشمند است.  

وی افزود:گروههای تکفیری زور آخر خود را می زنند و ان‌شاءالله با کمک بسیج مردمی عراق، ایران و برادران افغانستانی این دمل چرکین از جهان اسلام برچیده خواهد شد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: علی رغم اینکه همایش اربعین با ابهت و بدون حادثه برگزار شد ولی گروه های تکفیری زهر خود را با تعقیب و انفجار کاروان زائران ایرانی و افغانستانی ریختند.

**آیت الله کعبی: حادثه قطار و جان باختن هم‌وطنان مایه شرمساری دولت است/ دولت به جای آهنگ انتخاباتی به فکر خدمت باشد

آیت‌الله عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری ، ضمن تسلیت جان باختن هموطنان‌مان در دو حادثه اخیر اظهار داشت: در حادثه شهادت زائران اربعین حسینی در حله عراق متأسفانه برخی از شهروندان نظام جمهوری اسلامی و به‌ویژه خوزستانی‌ها جان باختند. در حالی که برای تأمین امنیت جان زائران باید تدبیری اندیشیده شود و اینکه تأمین امنیت را صرفاً به کشور میزبان واگذار کنیم، کافی نیست.

آیت‌الله کعبی با بیان اینکه جریان تکفیری از مجد و عظمت زیارت اربعین خشمگین است، تصریح کرد: آنها نمی‌توانند نتیجه‌ای از این اقدامات بگیرند؛ چراکه اربعین هر سال باشکوه‌تر برگزار می‌شود.

عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه خوزستانی‌ها امروز و فردا را عزای عمومی اعلام کرده و منتظر تعیین تکلیف شهدای خود هستند، ‌به حادثه قطار سمنان پرداخت و گفت: زائران امام رضا(ع) در ایام شهادت این حضرت به عنوان مهاجران الی‌الله رفته بودند، اما متأسفانه در اثر سوء تدبیر و قصور مسئولان حمل‌ونقل شهیدگونه به لقاءالله پیوستند.

وی ادامه داد: صرف اینکه مسئول حمل‌ونقل استعفا دهد و حتی اینکه وزیر استیضاح شود، درد مردم را التیام نمی‌بخشد، بلکه از لحاظ فنی باید جان مردم در امنیت باشد. از این رو اتفاقات اخیر مایه شرمساری است و اگر دولت در جایی باید شرمسار باشد، برای همین دو حادثه هولناک است.

**بذرپاش: اگر خانواده‌های مسئولان در این حوادث بودند کار چگونه پیگیری می‌شد/قصور و بی‌کفایتی‌ها مایه خجالت است

مهرداد بذرپاش نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیرامون سانحه قطار مسافربری در ایستگاه هفت‌خوان سمنان اظهار داشت: در کمتر از یک هفته بالغ بر ۱۰۰ تن از هموطنانمان جان شیرین خود را از دست دادند.

وی ادامه داد: باید به همه بازماندگان آنها بویژه اهالی آذربایجان غیور و خوزستان قهرمان تسلیت گفت و برای آنها صبر جمیل از خداوند متعال درخواست نمود ولی نکته اصلی با مسئولین امر است: فرض کنیم یکی از خانواده های خودمان در این حوادث بودند، آنوقت چگونه کار را پیگیری می‌کردیم؟

عضو هیات‌رئیسه مجلس نهم تصریح کرد: قصور و بی‌کفایتی‌ها واقعاً مایه خجالت است؛ مردم منتظر اقدامی درخور و شایسته‌اند و نباید به راحتی از آن گذشت.

**فروزنده: اگر خط ریلی سمنان الکترونیکی شده بود پس چرا این حادثه رخ داد/آخوندی به‌خاطر دروغی که به مردم گفته باید استعفا کند

لطف‌الله فروزنده سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی ضمن تسلیت به مردم شریف تبریز و سمنان به دلیل حادثه برخورد دو قطار در سمنان اظهار داشت: وزیر در سال ۹۳ اعلام کرد این خط قطاری کاملاً الکترونیکی شده بنابراین وقتی خط الکترونیک می‌شود مفهوم این است که نیروی انسانی دیگر در آن نقشی ندارد.

وی افزود: اگر واقعاً خط ریلی ایستگاه هفت‌خوان دامغان - سمنان الکترونیکی شده است بنابراین اگر خرابی صورت می‌گیرد باید کل سیستم مطلع شود و سریعاً از وقوع حادثه احتمالی جلوگیری کنند. بنابراین اگر سیستم الکترونیک شده، چرا چنین اتفاقی رخ داده است و اگر الکترونیک نشده پس چرا به مردم دروغ گفتید. این نشان می‌دهد که بی‌کفایتی در این زمینه وجود دارد.

سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با تأکید براینکه مسئول اصلی این حادثه شخص وزیر راه است، گفت: آقای آخوندی باید پاسخگو باشد و محترمانه برای اینکه مرهمی بر دل داغ‌دیدگان بگذارد بهتر است استعفا دهد چرا که این خطا بزرگ و قابل اغماض نیست.

فروزنده تأکید کرد: امیدواریم نمایندگان مجلس که در مقابل مردم مسئول هستند این حادثه دردناک را جدی بگیرند. چرا که حقیقتاً کشته شدن زائران امام رضا (ع) ‌ دردناک‌تر از حادثه‌های کوچکی است که دولت و رئیس جمهور به طور ویژه پیام تسلیت صادر می‌کنند.

**سروری: همه زمینه‌ها برای استیضاح آخوندی فراهم است/نوع گفتار وزیر راه هزینه‌آور است/کجایند کسانی که برای استعفای شهردار گلو پاره می‌کردند؟

پرویز سروری قائم‌مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی ، با اشاره به حادثه قطار سمنان که منجر به جان‌باختن تعدادی از هموطنان ما شد، اظهار داشت: با توجه به اینکه وزیر راه قبلا اعلام کرده بود که سامانه کنترل اتوماتیک قطارها راه‌اندازی شده است قاعدتا نباید خطای انسانی دلیل اصلی وقوع چنین اتفاقی باشد.

وی افزود: مشخص است که یا وزیر در اعلام این مسئله که «راه‌آهن به سیستم کنترل اتوماتیک مجهز است» قصور کرده و یا اینکه اطرافیان او به او مشاوره غلطی در این مورد داده‌اند که سه سال پس از اعلام این خبر چنین اتفاقی رخ می‌دهد.

سروری با تأکید بر اینکه نمی‌توان به راحتی از این موضوع عبور کرد، گفت: وزیر راه باید بداند که نوع گفتارش با مردم هزینه‌آور است و مردمی که عزیزان‌شان را از دست داده‌اند با شنیدن جمله «خوشبختانه همه جان‌باختگان بیمه هستند» نه تنها دردهایشان تسکین نمی‌یابد بلکه موجبات تحریک عواطف آنها نیز فراهم می‌شود.

قائم‌مقام جمعیت رهپویان تأکید کرد: در چنین وضعیتی کسانی که عزیزان خود را از دست داده‌اند و داغدار هستند منتظرند تا مسئولان با مواضع‌شان التیامی بر زخم‌های آنها باشند نه اینکه دردی بر دردهای آنها بیفزاید.

وی با تأکید بر اینکه باید بررسی کرد که چرا چنین اتفاقی می‌افتد و اطلاعات غلط از سوی وزیر به مردم داده می‌شود، تصریح کرد: همچنین باید بررسی کرد که چرا برخورد منطقی و درستی با این حادثه چه از سوی دولت و چه از سوی شخص وزیر راه صورت نمی‌گیرد و با اظهاراتی بر داغ این حادثه افزوده می‌شود.

**حزب اراده ملت: طرح مسائلی چون تعویض شیفت و یخ زدن وسایل ترمز برای حادثه قطار سمنان، عذر بدتر از گناه است

حزب اراده ملت ایران در پی وقوع دو حادثه غمبار و تحزن آمیز روزهای اخیر برای ملت ایران پیامی جهت همدردی و ابراز تاسف و تسلیت صادر کرد.

در این پیام آمده است: در حله عراق حادثه تروریستی روی می‌دهد، خبر اول می‌شود، خب عراق است و در کنترل ما نیست.

این پیام می‌افزاید: این‌جا سمنان در نزدیکی پایتخت ام‌القرای جهان اسلام، برخورد دو قطار از پس و پیش... ش. عجیب نیست!؟ سرما، یخ زدن وسایل ترمز و...چه بگوییم!؟ تعویض شیفت، ناآگاهی شیفت بعدی از چراغ قرمز و احیانا کار سرما و یخ بندان...و در نهایت عذر بدتر از گناه.

در بخشی از این پیام آمده است: پمپ بنزین حله اتوبوس بر اثر بمب گذاری آتش می‌گیرد، بسیاری ناشناس می‌مانند که خود جوش رفته‌اند. انگار مسوولیت بر عهده کسی نیست که چگونه رفته‌اند.

در انتهای این پیام آمده است: این جا هم بی نام و نشان سوار قطار شده اند و لابد کسی هم پاسخگو نخواهد بود... د. به مردم مصیبت دیده ایران زمین دو حادثه رخ داده را تسلیت می‌گوییم. باشد که به تدبیر در این امید بکوشیم تا فردایی بهتر داشته باشیم و اراده ملت ایران حاکم بر سرنوشت ما باشد.

**آیتی: فاجعه راه‌آهن در دولت اصلاحات بازخوانی شود/ دولت و مجلس به موضوع قطار سمنان ورود کنند

در پی وقوع فاجعه برخورد دو قطار در محور راه آهن مشهد ـ سمنان که منجر به کشته و مجروح شدن ده‌ها تن از هموطنانمان شد مهدی آیتی رئیس ستاد روحانی در خراسان جنوبی و نماینده مجلس ششم یادداشتی را در اختیار رسانه گذاشت و تاکید کرد:اینک انقلاب اسلامی در آستانه چهل سالگی قرار گرفته و دیگر جای هیچ عذر و بهانه‌ای برای دولتمردان نیست که در مقابل جان مردم بی‌کفایتی، سوء مدیریت و سهل‌انگاری نشان داده و پاسخگوی مردم نباشند.

وی افزود: اگر این حادثه در هر یک از کشورهای مترقی جهان اتفاق می‌افتاد در اولین فرصت عالی‌ترین مقام مسئول ضمن عذرخواهی از مردم از مقام خود استعفاء می‌نمود، درحالی که در مملکت ما چه بسیار از این سوانح و حوادث اتفاق می‌افتد و آب از آب تکان نمی‌خورد و یا حداکثر چند کارگر بی‌نوا به دلیل سهل‌انگاری مقصر شناخته شده و از کار بیکار می‌گردند!

آیتی در این یادداشت خود تصریح کرده که به خاطرم هست در سال ۸۲ و در زمان اصلاحات حادثه مشابه این حادثه، اما عظیم‌تر و وحشتناک‌تر در همین مسیر راه آهن در حوالی نیشابور اتفاق افتاد و در آن حادثه دلخراش و غم انگیز نزدیک به ۵۰۰ نفر از جمله فرماندار نیشابور کشته شدند اما نه تنها دولت و وزیر راه آن زمان خیلی سطحی از کنار قضیه گذشتند بلکه نه عذرخواهی در کار بود، نه استعفاء، نه تحقیق و تفحص و تنها ۲ نفر کارگر بدبخت سوزن‌بان به سهل انگاری متهم شده و از کار برکنار شدند!

*نظر مؤتلفه درباره کاندیداتوری میرسلیم برای انتخابات ۹۶/ مؤتلفه ۸ نامزد دارد


محمدنبی حبیبی دبیر کل حزب مؤتلفه در حاشیه مراسم ختم پدر تمدن، استاندار سابق تهران که در مسجد نور برگزار شد، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال درباره معرفی مصطفی میرسلیم به عنوان گزینه حزب مؤتلفه برای انتخابات ۹۶، اظهار داشت: در حال حاضر چند نفر مطرح هستند، اما تصمیم نهایی بعداً گرفته می‌شود.

حبیبی با اشاره به ۸ نفر از افرادی که برای کاندیداتوری در حزب مؤتلفه مطرح هستند، تأکید کرد: به جز این ۸ نفر، فرد دیگری مطرح نیست و این افراد جزو کاندیداهای ما هستند.

* «علوی» یکی از گزینه حزب ایران‌ زمین برای انتخابات ۹۶


ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب اسلامی ایران‌زمین در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، با اشاره به برنامه‌های تشکل متبوعش برای دیدار با شخصیت‌های مختلف نظام گفت: این موضوع در جلسه شورای مرکزی به تصویب اعضا رسیده و اخیراً نیز با حجت الاسلام ناطق نوری دیداری داشته‌ایم و قصد داریم تا با علی لاریجانی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی و حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی دیدارهایی داشته باشیم.

دبیرکل حزب اسلامی ایران‌زمین با بیان "به‌نظر بنده حجت‌الاسلام علوی قابلیت مطرح شدن به‌عنوان یکی از گزینه‌های حزب اسلامی ایران‌زمین برای انتخابات سال ۹۶ را دارد"، اظهار کرد: اگر ایشان قبول کند در این حوزه ورود کند ما در شورای مرکزی جبهه ایستادگی از ایشان حمایت می‌کنیم و ایشان را برای این جایگاه مناسب می‌دانیم.

رئوفیان با اشاره به احتمال حضور محسن رضایی در انتخابات سال آینده، گفت: ما از هیچ احتمالی غفلت نمی‌کنیم و جبهه ایستادگی باید نسبت به ایشان هم توجه داشته باشد و با توجه به اینکه آقای رضایی در کسوت نظامی‌گری ورود کردند بررسی ایشان بسیار بعید است.

پیشتر حجت‌الاسلام سید محمود علوی رئیس شورای‌عالی "جبهه ایستادگی ایران اسلامی" بود که حزب ایران‌زمین یکی از احزاب عضو این جبهه است.

*سجادی: لیست ۲۱ نفره شورای شهر در مجمع عمومی اصولگرایان ارائه می‌شود/ منتظر دعوت جامعه روحانیت از احزاب اصولگرا هستیم


سیدکمال‌الدین سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری با اشاره به برگزاری جلسه شورای مرکزی تشکل متبوعش اظهار داشت: در این جلسه مباحث مربوط به ستاد انتخابات و برنامه‌های آینده جبهه مورد بررسی قرار گرفت و منتظر دعوت جامعه روحانیت از احزاب اصولگرا هستیم.

سجادی با اشاره به برگزاری مجمع عمومی جبهه پیروان در ماه‌های آینده خاطرنشان کرد: در رابطه با دبیران جبهه پیروان در استان‌ها مشغول ساماندهی هستیم که پس از آن مجمع عمومی جبهه تشکیل خواهد شد.

سخنگوی جبهه پیروان با بیان اینکه لیست انتخاباتی این جبهه در مرحله جمع‌آوری است و باید بعد از آن غربالگری انجام شود، افزود: در مجمع عمومی اصولگرایان لیست خود را ارائه می‌کنیم تا برای انتخابات شورای شهر تهران یک لیست ۲۱ نفره ارائه شود.

وی تأکید کرد: جبهه پیروان هنوز وارد بررسی مصادیق و اشخاص برای انتخابات ریاست جمهوری نشده است اما امیدواریم در نهایت به یک نفر برسیم و این حالت برای اصولگرایان ایده‌آل است.

سجادی یادآور شد: نظر برخی از اصولگرایان این است که جامعه روحانیت از دبیران احزاب اصولگرا دعوت کند تا تقسیم کار انجام شود، از این رو تشکیل مجمع عمومی اصولگرایان تکلیف همه را مشخص خواهد کرد.

*احتمال ارائه دو لیست اصلاح‌طلب برای انتخابات شوراها


محسن رهامی رئیس کمیته انتخابات احزاب اصلاح‌طلب گفت: این کمیته بر اساس چارچوب شورای هماهنگی در قالب احزاب و برای سر و سامان دادن به انتخابات وظایفش را طبق آئین‌نامه انجام می‌دهد. ما در تهران و شهرستانها تلاش می‌کنیم که برای ریاست جمهوری و شوراها فعالیت کنیم.

حجت‌الاسلام رهامی افزود: احزابی که آئین‌نامه را قبول دارند نسبت به شناسایی نیروها در تهران و شهرستانها فعالیت می‌کنند تا با مجموعه نیروهای اصلاح‌طلب به لیست واحد برسیم و اگر نشد باید ببینیم با چه مدلی می‌توان ائتلاف کرد.

رئیس کمیته انتخابات احزاب اصلاح‌طلب درباره اختلاف اخیر بین شورای سیاست‌گذاری و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و جدا شدن برخی احزاب اصلاح‌طلب از شورای سیاست‌گذاری، خاطرنشان کرد: شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان معیارهای کلی را اعلام می‌کند. اگر شورای سیاست‌گذاری وارد اجراییات هم شود، در آن صورت تلاش می‌کنیم با کمیته انتخابات احزاب اصلاح‌طلب لیست مشترک ارائه کنند و اگر به لیست مشترک نرسیم تلاش می‌کنیم تا ۷۰ الی ۸۰ درصد مشترک باشند.

عضو شورای مرکزی جامعه مدرسین دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: ما در بسیاری از مبانی اصلاح‌طلبی اختلاف نظر نداریم بلکه اختلاف در نوع روش کاری ماست. نه اشخاص حقیقی‌ ما کسانی هستند که بتوانند لیست ارائه دهند و نه احزابمان طوری هستند که بی‌نیاز از اشخاص حقیقی باشند.

*برنامه جامعه روحانیت برای هماهنگی نیروهای انقلابی و انتخابات ۹۶


حجت‌الاسلام سید رضا تقوی قائم‌مقام جامعه روحانیت مبارز در حاشیه ختم پدر تمدن استاندار سابق تهران درباره برگزاری جلسات شورای همگرایی اصولگرایان اظهار داشت: جلسات شورای همگرایی هنوز شروع نشده است و کار را برخی دوستان از جمله آقایان موحدی‌کرمانی و مصباحی‌مقدم پیش می‌برند.

تقوی با اشاره به محوریت جامعه روحانیت مبارز برای اصولگرایان و مجموعه نیروهای انقلابی خاطرنشان کرد: در حال حاضر جامعه روحانیت کارها را به منظور هماهنگ کردن نیروهای حزب‌اللهی انجام می‌دهد.

*حقوق های نجومی

مقام معظم رهبری ۷ آذرماه سال جاری در دیدار با  فرماندهان و مسئولان نیروی دریایی ارتش فرمودند: نتیجه رسیدگی به حقوق‌های نجومی روشن نشد و سؤالات در ذهن مردم باقی ماند.


**کوثری: مردم درخصوص حقوق‌های نجومی قانع نشدند/ دولت پاسخگو نیست چون خودش تخلف کرده است

اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس نهم ‌ با اشاره به عدم ارائه گزارش شفاف از سوی مقامات دولتی درباره حقوق‌های نجومی مدیران اظهار داشت: در موضوع حقوق‌های نجومی تخلفاتی وجود دارد که مربوط به مسئولان دولتی می‌شود و به خاطر همین باید پاسخگو باشند و به همین دلیل هم درباره این موضوع گزارشی نمی‌دهند.

وی در ادامه افزود: آنها خودشان در آمده‌اند یکسری اعداد را اضافه کرده‌اند مثل سال ۹۳ که آقای نوبخت آمد و گفت ۳۷ درصد به حقوق پرسنل معاونت برنامه و بودجه و نهاد ریاست جمهوری اضافه شود. ما در مجلس از آنها سوال کردیم که بر چه اساسی این کار را کرده‌اید که در پاسخ گفتند این افراد کارشناس هستند. درحالیکه هر فردی با هر تخصصی که دارد در هر نهاد یا دستگاهی که باشد کارشناس محسوب می‌شود و کارشناس تنها در آن دو نهاد نیست.

نماینده سابق مجلس ادامه داد: وقتی این افزایش حقوق صورت گرفت، در جاهای دیگر مانند شرکت‌های دولتی و بانک‌ها هم آمدند و در هیات مدیره‌شان حقوق و مزایا را بی‌حساب و کتاب بالا بردند و نتیجه این شد که خودشان برای خودشان تصمیم‌گیری کردند و دریافتی‌شان را افزایش دادند.  

*آل اسحاق: دولت حقوق‌های نجومی را خلاف قانون نمی‌داند/ دیوان محاسبات باید از دولت مطالبه‌گری کند

یحیی آل‌اسحاق رئیس سابق اتاق بازرگانی  با اشاره به تعلل دولت در معرفی متخلفان و صاحبان فیش‌های نجومی اظهار داشت: آنچه که در یک حاکمیت بسیار مهم و حائز اهمیت است، بحث اعتماد مردم به نظام است که اگر به هر دلیلی این اعتماد دچار خدشه شود، کار برای نظام و مسئولان سخت و سنگین خواهد شد.

آل‌اسحاق با تأکید بر اینکه اگر در حوزه‌های مختلف اعتماد از مردم سلب شود، کار برای دولت نیز سخت خواهد شد، تصریح کرد: آنچه در حال وقوع در حوزه‌های مختلف ازجمله مسائل سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی است، زمینه‌سازی برای بی‌اعتمادی بین مردم و دولت است و این امری بسیار خطرناک محسوب می‌شود.  

رئیس سابق اتاق بازرگانی با اشاره به دلایل تعلل دولت در معرفی صاحبان فیش‌های نجومی به ترس از فشار افکار عمومی پرداخت و گفت: مسئله دیگر این است که دولت حقوق‌های نجومی را خلاف قانون نمی‌داند و تصور می‌کند بر اساس ضوابط و آیین‌نامه‌ها اقدام مکفی صورت گرفته است.  

وی با بیان اینکه تخلف بودن فیش‌های نجومی امری محرز است، به نقش دیوان محاسبات اشاره کرد و گفت:‌ این نهاد حافظ بیت‌المال است و آنها باید درباره فیش‌های نجومی گزارش دهند؛ چراکه دیوان محاسبات دستگاه قضایی دارد و باید درباره حقوق‌های نجومی مطالبه‌گر باشد.  

*رحماندوست: دولت تا ۶ سال دیگر هم درخصوص حقوق‌های نجومی کاری نخواهد کرد/ مجلس پیگیری کند

مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران در مجلس نهم ‌ درباره عدم ارائه گزارش شفاف دولت درباره حقوق‌های نجومی گفت: آنهایی باید درباره حقوق‌های نجومی اقدامی داشته باشند که خود ذی‌نفع هستند و به همین دلیل است که اقدامی صورت نمی‌گیرد.

وی در ادامه افزود: هنگامی که سخنگوی قوه قضاییه می‌گوید هیچ پرونده‌ای در رابطه با حقوق‌های نجومی برای رسیدگی به این قوه ارجاع نشده به این معنی است که دولت عین خیالش نیست در حالی که بیشترین کسانی که از این مساله سود برده‌اند و ذی‌نفع بوده‌اند، مسئولان رده‌بالایی و اجرایی هستند؛ بنابراین نه حالا بلکه تا ۶ سال دیگر هم آنها کاری نمی‌کنند.  

نماینده مردم تهران در مجلس نهم دومین علت عدم اقدام دولت در برخورد با نجومی‌بگیران را اینطور توصیف کرد که مثلا می‌گویند آقای فلانی آنقدر حقوق می‌گیرد که زیاد نیست زیرا اگر این حقوق را به او ندهیم به جای دیگر می‌روند و یا جذب بخش خصوصی می‌شود بنابراین این پول حق اوست و باید به او بدهیم.

رحماندوست با بیان اینکه مجلس بیشترین قدرت و ابزار را برای موضوع پیگیری حقوق‌های نجومی دارد، گفت: با توجه به اینکه کل حساب و کتاب‌ها و پرداخت‌ها از طریق وزارت اقتصاد صورت می‌گیرد، لذا اگر یک فرد دارای ۴ فیش حقوقی باشد بنابراین با یک جمع‌بندی از اطلاعات موجود و رسیدگی فوری به این موضوع می‌توان اطلاعات مشخصی را دریافت کرد و می‌توان فهمید که مدیران چه میزان دریافتی دارند.

وی خاطرنشان کرد: اینکه این اقدامات از سوی مقامات دولتی صورت نمی‌گیرد علتش این است که دلشان نمی‌خواهد این کار به سرانجام برسد زیرا خودشان از اولین کسانی هستند که پایشان گیر است.

نظر شما