شناسهٔ خبر: 130321 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مجلس با قطعی شدن ادامه تحریم‌ها، دولت را مکلف به اجرای قانون اقدام متناسب و متقابل با آمریکا می‌کند

احمد امیرابادی.jpg عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: مجلس در صورت قطعی شدن تمدید تحریم‌ها دولت را مکلف به اجرای قانون اقدام متناسب و متقابل با امریکا خواهد کرد.

به گزارش «نماینده» احمد امیر آبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس؛ در واکنش به تمدید تحریم‌های داماتو از سوی مجلس سنای آمریکا گفت: بدعهدی‌های آمریکا و نقض تعهدات بین‌المللی از ابتدا برای ما روشن بود، بارها به مسئولان و مذاکره کنندگان تذکرات لازم را در این زمینه داده‌ بودیم.

نماینده مردم قم تصریح کرد: تحریم‌های داماتو زمانش به پایان رسیده بود اما بار دیگر به مدت ده سال از سوی مجلس سنا و نمایندگان آمریکا تمدید شد، به نوعی تحریم جدید محسوب شده و قطعا نقض برجام است لذا ما بر اساس قانون اقدام متناسب و متقابل دولت مصوبه مجلس نهم عمل خواهیم کرد.

وی ادامه داد: دولت مکلف است این قانون را اجرایی کند، حتی وزیر خارجه کشورمان نیز در همان ایام بحث تصویب برجام در مجلس درباره تحریم‌های داماتو اعلام کرده بو که اگر تحریم‌های داماتو دوباره تمدید شود، تحریم جدید محسوب شده و نقض برجام است زیرا طی مذاکرات به آن‌ها اعلام شده بود که این تحریم‌ها تا ۲۰۱۶ به اتمام خواهد رسید.

امیرآبادی فراهانی تأکید کرد: دولت اکنون باید بر اساس قانون مصوب مجلس نهم با آمریکایی‌ها برخورد کند و بنده معتقدم به هیچ عنوان نیاز به قانون جدیدی در این زمینه نداریم.

عضو هیأت رئیسه مجلس با اشاره به ارائه طرح دو فوریتی ممنوعیت کالاهای مصرفی آمریکایی برای مقابله با این تحریم‌های آمریکا بیان داشت: این طرح در رابطه با بحث ورود کالاهای مصرفی آمریکایی است و خیلی نمی‌تواند جواب قاطعی در مقابل این اقدام آمریکایی‌ها باشد.

وی افزود: ما در بحث برجام مسئله هسته‌ای را به نوعی متوقف کردیم که تحریم‌ها لغو شود اما با ادامه تحریم‌ها باید دولت جمهوری اسلامی ایران پاسخ محکمی در همین زمینه ارائه کند و موضوع هسته‌ای را به روند ثابت خود بازگرداند.

نماینده مردم قم اذعان داشت: قطعا پاسخ جمهوری اسلامی ایران در صورت قطعی شدن بحث تمدید تحریم‌های ده ساله قطعی خواهد بود و دست ما در این زمینه باز است و به نظر می‌رسد این طرح دو فوریتی در مجلس طرح خوبی است اما نمی‌تواند جواب دندان‌شکنی به آمریکا بدهد.

امیرآبادی فراهانی تأکید کرد: ما به دولت آمریکا اعلام می‌کنیم که در این زمینه عاقلانه برخورد کرده و به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد زیرا برجام یک تعهد بین‌المللی است که پشت آن قطع‌نامه شورای امنیت وجود دارد.

نماینده مردم قم تصریح کرد: آمریکا در این زمینه باید تعهد پذیر باشد اگرچه ما از ابتدا در مجلس این رفتار امریکایی‌ها را پیش‌بینی می‌کردیم زیرا آنها عهدشکن بوده و تنها به دنبال منافع خود و رژیم صهیونیستی در منطقه هستند.

عضو هیئت رئیسه مجلس در پایان خاطر نشان کرد: چنانچه تمدید تحریم‌ها توسط آمریکا قطعی شود مجلس شورای اسلامی، دولت را مکلف به اجرای قانون اقدام متقابل و متناسب با امریکا خواهد کرد.

نظر شما