شناسهٔ خبر: 130277 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

گفتگو با حجت الاسلام روحانی رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به مناسبت روز مجلس

"مدرس "هرگز فریب کسی را نخورد

روحانی مدرس هرگز فریب کسی را نخورد و در عین‌حال از این هوش سرشار هیچ‌گاه در جهت منافع شخصی خود استفاده نکرد.

مجلس شورای اسلام ی درتاریخ۲۳تیرسال ۱۳۷۲ با تصویب ماده واحده‌ای، روز۱۰آذرماه، سالروز شهادت مجتهد مجاهد و سیاستمدار متعهدآیت‌الله سیدحسن مدرس را به‌ عنوان روز مجلس نام‌گذاری کرد.
آیت‌الله سیدحسن مدرس، یکی از مردان بزرگ ایران است. شهید مدرس ضمن توجه به حوزه‌های علوم اسلامی، ازآن‌جاکه سیاست را برای خدمت به اسلام و زنده کردن عدالت اسلامی و ارزش‌های آن می‌دانست، براساس وظیفه دینی، وارد مبارزه و فعالیت‌های طاقت‌فرسای سیاسی شد.
آیت‌الله مدرس، در دوره دوم قانون‌گذاری، ازطرف مراجع نجف به ‌عنوان یکی از علمای طراز اول انتخاب و وارد مجلس شورای ملّی شد. ورود این عالم سیاستمدار، تأثیر بزرگی در عرصه سیاسی دوران خفقان رضاشاه به جا گذاشت. از جمله رخدادهای این دوره، تحمیل اولتیماتوم روسیه مبنی بر اخراج مورگان شوسترآمریکایی از ایران بودکه استقلال میهن را به هیچ می‌گرفت و (شهید) مدرس، شدیدا ًبا پذیرش آن مخالفت کرد.
آیت‌الله مدرس، هنگام افطار، در۲۶رمضان ۱۳۵۷هجری قمری برابر دهم آذرماه۱۳۱۶شمسی به دست مأموران رضاخان به شهادت رسید.
هفته‌نامه «نماینده» به مناسبت در پیش بودن۱۰ آذر «روزمجلس» به سراغ حجت‌الاسلام ‌و المسلمین سیدحمیدروحانی «رئیس بنیاد تاریخ ‌پژوهی ودانشنامه انقلاب اسلامی» رفت و از او پیرامون ویژگی‌های شهید مدرس و نگاه امام به این مجتهد مجاهدسؤال کرد.
وی گفت: مهم‌ترین ویژگی شهید مدرس این بود که ذره ‌ای منیّت نداشت و سراپا خلوص و پاک‌ باختگی بود، به همین جهت داروندار خود را در طَبق اخلاص نهاد و در راه اعتلای دین و رسیدن به هدف، بارها توهین تحمل کرد، سیلی خورد و حتی ترور شد، ولی هیچ‌گاه خم به ابرو نیاورد.
رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با بیان اینکه در زندگی مدرس هرگز مسائل شخصی و نفسانی مطرح نبود، اظهار داشت: انسان‌های مخلص را، حتی دشمنانشان هم تحسین می‌کنند و اخلاص در این مرد در حداعلا بود.
حجت‌الاسلام روحانی، دومین ویژگی شهید مدرس را هوش، زیرکی و فراست خارق‌العاده او عنوان می‌کند و می‌گوید: مدرس هرگز فریب کسی را نخورد و در عین‌حال از این هوش سرشار هیچ‌گاه در جهت منافع شخصی خود استفاده نکرد.
وی با اشاره به اینکه، مدرس فردی زرنگ و باهوش بود اما در راستای منافع فردی خود زرنگی نمی‌کرد، گفت: این نشانه ‌ای ازتقوای بی‌بدیل آن بزرگوار بود.
رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی معتقد است: مدرس قاطعیت و صراحت لهجه ‌داشت بنابراین از احدی نمی‌ترسید و حرفش را رک بیان می‌کرد از این ‌رو باید اذعان داشت که با همین ویژگی، دشمنان خود را خلع سلاح می‌کرد.
حجت‌الاسلام روحانی، «سازش‌ناپذیری» را از مهم‌ترین ویژگی‌های شهید مدرس خواندکه موردتأکید حضرت امام (ره) هم واقع شد و خاطرنشان کرد: توجه داشته باشیدکه شهید مدرس هرگز با کسی بند و بست نکرد و تن به سازش نیز نداد.

*امام (ره)  در بعضی زمینه‌ها از شهید مدرس الگوگرفته بود
وی در خصوص نگاه امام به شهید مدرس، اظهار دا شت: امام (ره) از ساده‌زیستی، هوشمندی، قاطعیت، شجاعت و صداقت مدرس بسیار خوششان می‌آمد و انصافا ًخودشان هم در این زمینه‌ها بسیار از او الگوگرفته بودند.
رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه «حضرت امام (ره) همواره از شخصیت‌هایی که به اسلام ومردم خدمت کرده بودند، با احترام و تکریم نام می‌بردند» گفت: ایشان همواره به ویژگی‌های شخصیتی مرحوم مدرس اعماز «قاطعیت، هوشمندی، صراحت لهجه، بینش و زرنگی» مدرس می‌پرداختند از این‌رو حضرت امام از ویژگی‌های شهید مدرس تعریف می‌کردند.
 

نظر شما