شناسهٔ خبر: 130266 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

استعفای زوریِ مدیرعامل راه‌آهن خیال مقصر اصلی را راحت کرد!

حادثه قطار محسن پورسید آقایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن ضمن ابراز همدردی با بازماندگان سانحه و عذرخواهی از مردم از سمت خویش کناره گیری کرد. جالب تر اینکه، بلافاصله از سوی وزیر راه و شهرسازی این استعفا مورد پذیرش قرار گرفت.

به گزارش «نماینده»  فریاد استیضاح آخوندی از خانه ملت در عمارت بهارستان هر لحظه بلندتر از قبل، قطار سوخته سمنان – مشهد در ایستگاه "گرداب" و اجساد سوخته بی‌نام و نشان همچنان در پزشکی قانونی چشم براه تعیین هویت و این سوی ماجرا، محسن پورسید آقایی دست راست مستعفی وزیر راه وشهرسازی در راه آهن اینک، در خانه!

 این برش کوچکی از وقایع ریز و درشت این روزهای تصادف هولناک دو قطار مسافربری در ایستگاه هفت خوان دامغان با یکدیگر بوده که تعداد جان ‌باختگان آن به ۴۸ نفر رسیده و  ۱۰۳ مصدوم هم بر جای گذاشته است.

"ایران" هنوز هم با ناباوری و حیرت، چرایی بروز چنین تصادف مرگباری را دنبال می‌کند و اعتماد مردمی که به مثابه آب شدن برف در سینه آفتاب به ناگه از سیستم حمل ونقل ریلی درحال رخت بر بستن است.

روابط عمومی راه‌آهن به تازگی در اطلاعیه‌ای جزییات گزارش سانحه برخورد قطارهای مسافری در بلاک گرداب ـ‌ هفت‌خوان در سپیده دم پنجم آذر ماه را منتشر ساخته که بر این اساس، مأموران کنترل ترافیک شاهرود، اپراتور CTC، ‌قطار ۴۸۰۲ ‌و ‌قطار ۳۲۴۲ ‌ مقصر شناخته شده اند. هر چند که این گزارش، هنوز جنبه نهایی ندارد و دست آخر کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن موضوع قطعی را اعلام خواهد کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبرمعظم انقلاب اسلامی، در پیامی تأکید کرده اند:"قصور یا تقصیر و بی‌تدبیری دست ‌اندرکاران خانواده‌هایی را داغدار کرده و موجب جان‌ باختن و آسیب‌دیدگی جمعی از مردم عزیزمان شد که از مسئولان و دست‌اندرکاران در هر دو بخش داخلی و خارجی می‌خواهم که از این حوادث دردناک به‌آسانی عبور نکنند. "

از همین رو، کمی بعدتر، محسن پورسید آقایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن ضمن ابراز همدردی با بازماندگان سانحه و عذرخواهی از مردم از سمت خویش کناره گیری کرد. جالب تر اینکه، بلافاصله از سوی وزیر راه و شهرسازی این استعفا مورد پذیرش قرار گرفت.

این رخداد در نوع خود در شرکت راه آهن، بی‌سابقه بوده هرچند که مشابه آن در سازمان هواپیمایی کشوری، کمی پیشتر از سوی دیگر معاون عباس آخوندی، یعنی علیرضا جهانگیریان تکرار شده بود.

گمان می رود، عباس آخوندی برای ماندن در مصدر وزارت، حاضر است تک تک معاون خود را تا لبه پرتگاه کناره گیری از سمت‌های سازمانی خویش به جلو ببرد.

محسن پورسید آقایی دوست نزدیک و یکی از اضلاع چهارگانه معاونان توانمند و با تجربه او در وزارت راه و شهرسازی بود، درکنار سه ضلع دیگر یعنی پیروز حناچی، محمد سعیدنژاد و داوود کشاورزیان.

ناگفته پیداست که خط خوردن "محسن پورسید آقایی" از فهرست مدیران بالادست آنهم در واپسین ماههای دولت کنونی، چه ضربه سختی به عباس آخوندی وارد خواهد ساخت اما هر چه که هست رفتن یک معاون، بهتر از جابجایی نقطه ثقل قدرت در وزاتخانه، در شرایط حاضر خواهد بود. به عبارت بهتر می‌توان اینچنین برداشت کرد که دولت، اکنون آماده ضربه پذیری(ترمیم کابینه)  از ناحیه تغییر عباس آخوندی نیست.

جالب تر اینکه خود او هم حاضر نشده برای ادای احترام به درگذشتگان این حادثه تلخ، حتی سخنی از کناره گیری و استعفاء به میان آورد، هر چند که در روز حادثه و پشت دوربین رسانه ملی، اندکی بغض کرد.

اضافه بر این، حسن روحانی، رئیس جمهوری، اقدام مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران را سنجیده و مسئولانه دانست که با پذیرش مسوولیت و عذرخواهی از مردم، استعفا داد.

براستی آیا استعفای محسن پورسید آقایی، عباس آخوندی را از خطر استیضاح رهایی می‌بخشد؟

کناره گیری مدیرعامل راه آهن، از او چهره ای جسور و با شهامت ساخت که حاضر شد در این برهه زمانی، همه پستی و بلندی های این حادثه تلخ را یک تنه به جان بخرد هرچند که عده ای، با اغماض این فرضیه را مطرح ساخته اند که او خود را قربانی وزیر ساخت. با این حال به نظر می‌رسد، کناره گیری پورسید آقایی، مرهمی کار ساز برای درد استیضاح عباس آخوندی  به شمار نخواهد رفت.

واقعیت این است که تا اینجای کار اوضاع به هیچ عنوان به نفع عباس آخوندی نیست چرا که به نظر می‌رسد این بار، دیگ صبر وکلای ملت در عمارت بهارستان به جوش  آمده، این را  می‌توان از موضع گیری آنها در قبال وزیر راه و شهرسازی از همان روز حادثه هم حدس زد.

آری، اینک ساز استیضاح عباس آخوندی، در مجلس شورای اسلامی در حال کوک شدن است. نتیجه چنین امری، تقدیم طرح استیضاح وزیر راه وشهرسازی با بیش از ۷۰ امضا به هیئت رئیسه مجلس بوده است.

محمد اسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریزری، آذرشهر و اسکو، خواستار پاسخگویی و عذرخواهی مناسب عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در این زمینه شده و گفته که این حادثه بر اثر بی کفایتی و بی مبالاتی مسئولان وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته است.

کارشناسان معتقدند: وزیر راه وشهرسازی باز هم همانند گذشته، لابی های خود را بیشتر کرده تا نگذارد استیضاح او به دلیل ناکارآمدی رنگ واقعیت به خود بگیرد! هچنین رسانه ای کسب اطلاع کرده که ستادهای لابی وزیر راه و شهرسازی به شدت دنبال نمایندگانی هستند که پیگیر جدی استیضاح او به شمار می رون

وزیر سیاست ورز راه و شهرسازی، اکنون، روزهای سختی را در پیش رو دارد. او یکبار از تله استیضاح مجلس جسته است، درست در مهر ماه سال قبل، اما سوختن تعدادی از هموطنان در قطار شرمساری در ایستگاه گرداب، برکنار از همه نقاط ضعف جدی او درحوزه های مختلف در سه سال و نیم اخیر، آینده وزارت او را به چالش کشیده و بیم آن می‌رود که با باز شدن پای وزیر به مجلس، استیضاح، وزارت او را در فصل پاییز به خزان تبدیل کند.

باید دید، نتیجه نهایی گزارش سانحه قطار بر اشکال در سیستم کنترل اتوماتیک صحه خواهد گذارد یا اینکه همچون دفعات قبل مدیران و کارکنان فرو دست جور ضعف مدیریت او را خواهند کشید.

نظر شما