شناسهٔ خبر: 130229 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

نماینده مردم فیروزآباد و فراشبند و قیر و کارزین با «نماینده» مطرح کرد

ضرورت پاسخگویی مسئولان نسبت به عدم نظارت صحیح بر اجرای پروژه‌های ملی

کوروش کرم پور به دلیل عدم نظارت دقیق و صحیح و همچنین فقدان یک برنامه مشخص و کارشناسی امروز به‌جای استفاده بهینه از آب این سد، تمامی آب موجود به هدر می‌رود. این در حالی است که اگر هزینه احداث این سد بر اساس کار کارشناسی انجام می‌شد می‌توانستیم دو سد دیگر احداث کنیم و امروز مسئولان باید پاسخگو باشند که چرا بر روی اجرای پروژه‌های ملی و بزرگ نظارت درستی انجام نمی‌دهند؟

به گزارش هفته نامه «نماینده»، «کورش کرم‌پور حقیقی» نماینده مردم فیروزآباد و فراشبند و قیر و کارزین در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است که توانست با کسب ۴۸۹۷۳ رأی از مجموع ۱۴۱۷۸۴ رأی مأخوذه صحیح راهی خانه ملت شود.

کرم‌پور در گفت‌وگویی مشروح با هفته‌نامه نماینده به توصیف مختصری از شرایط حوزه انتخابیه‌اش پرداخت.

وی درباره تاریخچه وجودی این مناطق اظهار داشت: این سه شهرستان جزء ۴-۵ شهرستان استان فارس هستند که از قدمت تاریخی بسیار بالایی در این استان قرار دارند. جمعیتی این سه شهرستان را دو قوم ترک قشقایی و فارسی‌زبان تشکیل می‌دهد که از سال‌های طولانی با وحدت و همدلی در کنار یکدیگر زندگی می‌کردند.

کرم‌پور پیرامون وضعیت اشتغال مردم و موقعیت مکانی این شهرستان‌ها گفت: درآمد مردم این منطقه در گذشته عموماً کشاورزی، دامداری و صنایع دستی بوده است. این حوزه بر اساس موقعیت جغرافیایی که دارد جزء شهرستان‌های استراتژیک استان فارس و ایران عزیز محسوب می‌شود. دارای خاک حاصلخیز، آب و هوای بسیار معتدل، مردمان خونگرم است و با شهرستان‌های کازرون، لامرد، لارستان، جهرم و قسمتی از استان بوشهر نزدیکی دارد.

نماینده مردم این حوزه انتخابیه معتقد است وجود میادین گازی و پالایشگاه آهار و دالان و همچنین وجود میادین گازی گسترده در این شهرستان‌ها جایگاه خاصی به لحاظ نفتی و گازی به این منطقه بخشیده است.

کرم‌پور همچنین با اشاره به وجود سه سد آبی در این حوزه انتخابیه تصریح کرد: متأسفانه مردم قیر و کارزین نسبت به شهرستان‌های دورتر از سد سلمان فارسی از آب شرب و آب کشاورزی بی‌بهره هستند. متأسفانه به دلیل عدم وجود یک برنامه دقیق و اصولی در توزیع آب سد سلمان مردم از این نعمت الهی محروم و بی‌بهره هستند.

وزیر نیرو باید در خصوص محرومیت مردم این منطقه از آب آشامیدنی و کشاورزی به مجلس پاسخ دهد؛ این گفته مردم شهرستان‌های فیروزآباد، فرشیدبند و قیر و کارزین است، وی در همین رابطه تأکید کرد: بنده در این زمینه طرح سؤالی از وزیر داشتم که این موضوع فرآیند خود را طی می‌کند. امیدوارم چیت‌چیان پاسخ منطقی و مناسبی در این رابطه ارائه دهد تا کار به صحن علنی کشیده نشود.

کرم‌پور همچنین افزود: سد تنگاب فیروزآباد بیش از ۱۲ سال آبگیری شده اما متأسفانه حتی یک قطره آب از آن برای آشامیدن، کشاورزی، باغداری و صنعت در اختیار مردم قرار نگرفته است چراکه آب در پشت سدها مهار و به دریاچه بزرگی ریخته شده و بلااستفاده تبخیر می‌شود.

وی ادامه داد: به دلیل عدم نظارت دقیق و صحیح و همچنین فقدان یک برنامه مشخص و کارشناسی امروز به‌جای استفاده بهینه از آب این سد، تمامی آب موجود به هدر می‌رود. این در حالی است که اگر هزینه احداث این سد بر اساس کار کارشناسی انجام می‌شد می‌توانستیم دو سد دیگر احداث کنیم و امروز مسئولان باید پاسخگو باشند که چرا بر روی اجرای پروژه‌های ملی و بزرگ نظارت درستی انجام نمی‌دهند؟

نماینده مردم فیروزآباد، فرشیدبند و قیر و کارزین در بخش دیگر سخنانش تلفات جاده‌ای را یکی دیگر از معضلات بزرگ این حوزه انتخابیه برشمرد و تصریح کرد: پارس جنوبی یکی از پروژه‌های بزرگ و افتخارآمیز برای نظام جمهوری اسلامی است و اصلی‌ترین جاده ارتباطی آن از این حوزه انتخابیه می‌گذرد، این در حالی است که این پروژه بار ترافیکی بسیار سنگینی در طول ۱۵ سال گذشته در این جاده ایجاد کرده و همواره شاهد تلفات سنگینی در این منطقه هستیم. به‌نحوی‌که می‌توان گفت متأسفانه مردم فیروزآباد بیشترین آمار تلفات جاده‌ای را در این جاده در مقایسه با دیگر جاده‌های کشور می‌دهند این در حالی است که مسئولین مربوطه تاکنون نسبت به مهم اقدامات لازم را انجام نداده‌اند. بیشترین تلفات جاده‌ای را در این سه شهرستان داریم. هفته‌ای نیست که در این منطقه به دلیل تصادفات جاده‌ای تشییع جنازه نداشته باشیم. وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی هردو باید در این زمینه پاسخگو باشند.

 وی با بیان اینکه مسئولان امر باید نسبت به پروژه‌هایی که در جهت ایجاد اشتغال در این حوزه ایجاد شده پاسخگو باشند، بیان داشت: پتروشیمی که در ۱۲ سال گذشته در شهرستان فیروزآباد آغاز به احداث شده است بیش از ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی نداشته و تاکنون تنها سایت آن مشخص شده است. طبق نظر کارشناسان این پروژه حتی اگر به پایان برسد به دلیل نبود گاز و آب هیچ‌گاه به بهره‌برداری نخواهد رسید این در حالی است که تاکنون میلیاردها تومان در این پروژه هزینه شده است. مردم طی این سال‌ها امیدوار بودند فرزندان تحصیل‌کرده‌شان در این پروژه مشغول به کار شوند.

وی با بیان اینکه چه سودی برای کشور دارد که بعد از ۱۰-۱۵ سال پروژه این‌چنینی به سرانجام برسد و به دلیل نبود آب و گاز تعطیل شود، خاطرنشان کرد: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام‌گذاری شده است مسئولان اجرایی چه اقدام سازنده‌ای در این جهت انجام داده‌اند؟

در این حوزه انتخابیه بر اساس آمار واقعی و نه بر اساس آمار دروغین اعلام‌شده بالای ۳۵ تا ۴۰ درصد آمار بیکاری وجود دارد این گفته کرم‌پور نماینده مردم فیروزآباد، فرشیدبند و قیر و کارزین است. وی در همین رابطه تأکید کرد: بیکاری در این حوزه انتخابیه بیداد می‌کند. خانواده‌ای را در این منطقه نخواهید دید که بیش از ۲-۳ نفر از اعضای خانواده‌شان تحصیل‌کرده اما بیکار نباشد. این در حالی است که این سه شهرستان نزدیک به هزار شهید به نظام مقدس جمهوری اسلامی تقدیم کرده‌اند؛ اما متأسفانه نسبت به استان‌های هم‌جوار خود کمترین برخورداری را دارند. زمانی کل مرکبات مصرفی کشور را این شهرستان‌ها تأمین می‌کردند اما متأسفانه امروز اکثر باغداران این منطقه علی‌رغم وجود ۳ سد آبی به نان شبشان محتاج هستند ازاین‌رو باید بگوییم که ما بی‌عدالتی در تقسیم اعتبارات را در اوج خودش تجربه می‌کنیم.

وی همچنین با طرح پرسشی خطاب به مسئولان ذی‌ربط تصریح کرد: درحالی‌که بر اساس شاخص‌های اعلام شده باید ۷ درصد اعتبار برای پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای استان در اختیار این منطقه قرار می‌گرفت اما تنها ۳.۸ در اختیار استان قرار گرفته است لطفاً مسئولان مربوطه پاسخ دهند که ۳.۲ دیگر از اعتبارات کجا رفته است؟

نظر شما