شناسهٔ خبر: 130228 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

آیت ا... مجتهد شبستری، نماینده چهار دوره مجلس و عضو خبرگان به مناسبت روز مجلس در گفتگو با «نماینده»

اگر هر نماینده سلیقه ای رفتار کند مجلس انقلابی نمی شود

آیت الله شبستری مجلس می تواند با درنظر گرفتن مطالبات رهبری به عنوان مجلس انقلابی ظاهر شود در غیراین صورت اگر هرکس بخواهد با سلیقه خود رفتار و یا به سلایق شرقی و غربی نگاه کند انقلابی نمی شود.

به گزارش هفته نامه «نماینده» آیت الله محسن مجتهد شبستری امام جمعه کنونی تبریز و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی است.

 وی نماینده مردم استان آذربایجان شرقی و سخنگوی کمیسیون تحقیق مجلس خبرگان رهبری در دوره چهارم بوده او در دوره‌های اول، دوم و سوم نیز نمایندهمجلس خبرگان رهبری بوده و عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران نیز می‌باشد. همچنین او سابقه حضور در چهار دوره مجلس شورای اسلامی را در دوره های اول، دوم، چهارم و پنجم را هم در فعالیت های خود ثبت و ضبط کرده است.

با توجه به سالگرد شهادت امام رضا(ع)   و در پیش بود روز مجلس  به سراغ او رفتیم. اولین سوال از سیره امام رضا(ع) شروع و سپس به تببین وظایف مجلس بویژه مجلسی که می تواند انقلابی عمل کند ختم شد.

آیت الله محسن مجتهد شبستری" نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی" در گفتگو با هفته نامه «نماینده»، با اشاره به سیره امام رضا(ع) در خدمت به مردم و محرومین، گفت:سیره های ائمه(ع) همه خداپسندانه و مورد علاقه مردم است از این رو مردم بودن، اخلاق پسنیده داشتن امام زبان زد عام و خاص بود.

وی افزود: در حدیث هم امده که علت لقب حضرت به دلیل اخلاق ایشان «رضا» انتخاب شد؛ اخلاق امام همواره مورد رضایت خدا و مخلوق بود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی همچنین به یکی دیگر از امتیازات امام رضا(ع) پرداخت و با اشاره به مناظرات امام رضا(ع)، خاطرنشان کرد: یکی از امتیازات امام رضا(ع) این است که معروف به عالم آل محمد(ص) هستند و این به خاطر تشکیل جلسات فراوان مناظره با ادیان و مکاتب جهان بود.

آیت الله مجتهد شبستری اضافه کرد: این مناظرات از طرف مامون به خاطر تضعیف امام تشکیل می‌شد، علمای سایر ادیان انتظار داشتند تا امام از طریق قرآن و مطالب آن و بدون اشاره به کتب آنان و ادله عقلی مناظره کنند، اما ایشان فرمودند با استفاده از کتب خودتان با شما بحث کنم که تعجب آنان را در بر داشت.

 وی با تاکید اینکه مناظرات امام رضا(ع) با سران ادیان جهان تعجب همگان را بر می‌انگیخت، تصریح کرد: مدل مناظره ایشان یک مدل اسلامی قوی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه این گفتگو به جایگاه مجلس در نظام اسلامی اشاره کرد و در خصوص اینکه مجلس چگونه باید عمل کند تا انقلابی ظاهر شود؟ " گفت: باید آن راه و وظایفی که قانون اساسی مشخص کرده و همچنین وظایفی که امام(ره) در حال حیات خود فرموده بودند و در وصیت سیاسی، الهی به آن اشاره کردند و امروز نیز همان راه و مسیر از سوی مقام معظم رهبری بیان می شود مورد توجه و اهمیت قرار دهند.

آیت الله شبستری گفت: در این صورت مجلس می تواند با درنظر گرفتن مطالبات رهبری به عنوان مجلس انقلابی ظاهر شود در غیراین صورت اگر هرکس بخواهد با سلیقه خود رفتار و یا به سلایق شرقی و غربی نگاه کند انقلابی نمی شود.

وی با بیان اینکه انقلابی بودن مستلزم این است که انسان در مسیر ولایت حرکت کند، اظهارداشت: در راستای انقلابی بودند باید سیاست نه شرقی و نه غربی را پیش گرفت و باید استقلال کشور را بیشتر مد نظر قرار داد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی توصیه های مقام معظم رهبری را مهم و سازنده دانست و تاکید کرد: رهبر انقلاب اسلامی ایران، تنها یک فرد نیست بلکه یک امت و شخصیت عظیم الشان است و باید قدر نعمت ولی فقیه را بدانیم. باید بدانیم تبعیت عملی از ولایت فقیه لازم است و تنها شعار دادن و در سخنرانی از رهبری حمایت کردن کافی نیست.

آیت الله مجتهد شبستری با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی در راس امور است، کفت: اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چرا مجلس در راس امور واقع شده باید به جایگاه و وظایف آن اشاره کنیم. مجلس به عنوان قوه مقننه، قانون گذاری می کند از این رو حضرت امام(ره) تاکید کردند در راس امور است.

وی با بیان اینکه مملکت را  بی قانون نمی شود اداره کرد، خاطرنشان کرد: مملکت بی قانون جنگل است پس این وظیفه برعهده مجلس گذاشته شده تا قانون وضع کند البته قانون اصلی ما قرآن کریم و سنت است اما معتقدیم مجلس ما از کتاب و سنت الهام می گیرد ضمن اینکه طبق قانون اساسی مصوبات مجلس نیز باید براساس قانون وضع شود در غیر این صورت ارزشی ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مجلس قانون وضع می کند و با این قانون کشور اداره می شود، بی قانونی هم درست نیست پس این نشان دهنده اهمیت و جایگاه مجلس شورای اسلامی است.

آیت الله شبستری در خصوص اینکه"چرا مقام معظم رهبری بر مسائل اقتصادی بخصوص اقتصاد مقاومتی تاکید می کنند؟ "، گفت: باید توجه داشته باشیم  که اهتمام به نیل اهداف اقتصاد مقاومتی، جامعه ایرانی را از وابستگی رها می کند ضمن اینکه، به تبع اقتصاد مقاومتی، رونق اقتصادی، برطرف کردن رکود و ایجاد اشتغال تجلی پیدا می کند.

نظر شما