شناسهٔ خبر: 130215 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

صادقی ادعای پرداخت ۲ میلیارد به دانشگاه کاشان را ثابت کند/ او گزارش کمیته تحقیق را نخوانده است

ساداتی نژاد رئیس کمیته تحقیق مرگ دانشجوی بورسیه به تشریح و پاسخگویی درباره چهار ادعای محمود صادقی پرداخت.

به گزارش «نماینده»، سیدجواد ساداتی‌نژاد نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی، درباره جزئیات شکایت خود از محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس گفت: پس از فوت دانشجوی بورسیه دانشگاه کاشان، کمیته‌ای در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با حضور چهار عضو تشکیل شد که مسئول بررسی دلایل خودکشی این دانشجو بوده و ریاست و سخنگوی کمیته را نیز بنده برعهده داشتم.

وی با یادآوری بررسی جوانب مختلف مرگ دانشجوی بورسیه دانشگاه کاشان در گفت‌وگو با خانواده و هم‌اتاقی‌هایش و بررسی پرونده تحصیلی و ابعاد مالی و آموزشی مسئله اظهار داشت: گزارش تهیه‌شده در کمیته چهارنفره قرائت و تصویب شد و به کمیسیون فرستاده شد.

ساداتی‌نژاد گفت: گزارش در دو جلسه در دستور کمیسیون آموزش و تحقیقات قرار گرفت و در جلسه اول با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاونانش بخش اول گزارش قرائت و بنابر نظر رئیس کمیسیون جمع‌بندی و پیشنهادات گزارش به جلسه دوم موکول شد.

وی به اعمال نظرات اعضای کمیسیون در جمع‌بندی و پیشنهادهای گزارش کمیته چهارنفره درباره مرگ دانشجوی بورسیه اشاره کرد و گفت: پس از رأی‌گیری و تصویب گزارش در کمیسیون آموزش و تحقیقات، گزارش به وزارت علوم ارسال شد.

* صادقی اصلاً در روز رأی‌گیری در جلسه نبود

رئیس کمیته بررسی مرگ دانشجوی دکترای دانشگاه کاشان، گفت: یکی از اعضای کمیته در این باره ادعا کرد که اصلاً رأی‌گیری صورت نگرفته است، در حالی که ایشان اساساً در روز تصویب گزارش که با اکثریت آرا صورت گرفت، در جلسه کمیسیون حضور نداشت.

وی افزود: این عضو کمیته تحقیق مصاحبه‌ای انجام داده و سخنانی بر زبان آورده که اتهام بوده و باید بابت آنها پاسخگو باشد و صحت آن را ثابت کند.

* نماینده مجلس نمی‌تواند نشر اکاذیب و هتک حیثیت کند

ساداتی‌نژاد با تأیید اینکه طبق قانون اساسی نمایندگان مجلس می‌توانند راجع‌به همه موضوعات کشور اظهارنظر کنند، گفت: با استناد به این اصل نمی‌توان نسبت به یک نماینده دیگر مجلس اتهام زد و نشر اکاذیب صورت داد و هتک حیثیت کرد.

* صادقی باید ادعای پرداخت دو میلیارد به دانشگاه کاشان را ثابت کند

وی در پاسخ به ادعای محمود صادقی که عنوان کرده است در سال ۸۹ و در زمان ریاست او (ساداتی‌نژاد) دو میلیارد تومان برای بورسیه‌ها به این دانشگاه‌ داده‌ شده و برای ما معلوم نشده این پول کجاست، بیان داشت: ایشان در توئیتر خود نوشته است که بخشی از این پول به ستاد انتخاباتی یک کاندیدا داده شده است، در صورتی که ایشان باید ابتدائاً در مورد اینکه ۲ میلیارد تومان به دانشگاه کاشان بابت دانشجویان بورسیه پرداخت شده، مستندات ارائه دهد.

نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزارت علوم برای هر دانشجوی بورسیه ۴۰ میلیون تومان به دانشگاه محل تحصیل می‌دهد که برگه ابلاغ اعتبار نیز دارد، گفت: طبق ادعای آقای صادقی درباره دو میلیارد تومان دانشگاه کاشان ۵۰ باید دانشگاه کاشان در آن مقطع ۵۰ دانشجوی بورسیه داشته باشد.

وی از محمود صادقی خواست که استعلام کرده و اسامی ۵۰ دانشجوی بورسیه ادعایی و ۵۰ گزارش ابلاغ اعتبار را از وزارت علوم گرفته و منتشر کند.

ساداتی‌نژاد با تأکید بر اینکه دانشگاه کاشان اساساً در طول عمر ۴۰ ساله خود، سرجمع ۵۰ دانشجوی بورسیه نداشته است، گفت: در سال ۸۹ یک دانشجوی بورسیه در مقطع دکترا در حال تحصیل در دانشگاه کاشان بود، پس کل اتهام نماینده تهران کذب است.

وی ادامه داد: حال پولی که اصلاً وجود نداشته است، چگونه به ستاد انتخاباتی یک نامزد ریاست جمهوری رفته است؟ چه زمانی؟ سال ۹۲!؟ در آن سال اساساً بنده رئیس دانشگاه کاشان نبودم، چراکه تا برج ۴ سال ۹۰ در این سمت خدمت کردم.

رئیس کمیته تحقیق مرگ دانشجوی بورسیه دانشگاه کاشان مجدداً ادعاهای محمود صادقی را مصداق نشر اکاذیب خواند و گفت: یک نماینده مجلس نمی‌تواند و نباید هر مطلبی را که کسی به او گفت، بیاید راجع‌به آن مصاحبه کند.

* صادقی گزارش کمیته تحقیق را نخوانده است

وی با ذکر این نکته که مصاحبه‌های کذب صادقی در رسانه‌های خارجی نیز بازتاب داشت، خاطرنشان کرد: ایشان در مصاحبه‌های دیگر خود اظهار داشته  «ساداتی‌نژاد در گزارش کمیته تحقیق عنوان کرده که پول دانشجوی بورسیه را نداده» در حالی که گزارش در این باره کاملاً دقیق است و تصریح دارد پول دانشجوی بورسیه توسط سازمان امور دانشجویان به دانشگاه کاشان در تیرماه ۹۰ پرداخت شده و این نشان می‌دهد آقای صادقی گزارش کمیته تحقیق را دقیق و کامل نخوانده است، چراکه پرداخت هزینه در میان اسناد آمده است.  

ساداتی‌نژاد گفت: سازمان امور دانشجویان در تیرماه ۹۰ اعتبار شهریه را به دانشگاه کاشان فرستاده و پول را هم پرداخت کرده و در این باره این سازمان، کار خود را به‌درستی و سر وقت انجام داده است، ازاین‌رو اطلاعات گزارش در این باره شفاف است، اما آقای صادقی با اطلاعات اشتباه نتیجه‌گیری غلط می‌کند.

وی به طرح موضوع تحقیق و تفحص از دانشگاه کاشان توسط صادقی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: دیوان محاسبات، وجوه مالی دانشگاه‌ها و سایر دستگاه‌های دولتی را مورد بررسی دقیق قرار می‌دهد و ما اصلاً از این بابت نگرانی نداریم و نشانه آن نیز این است که من از آقای صادقی شکایت کردم.

نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی گفت: شکایت ما به این معناست که ایشان هر سند و مدرکی که در این باره دارد می‌تواند بردارد و بیاورد تا ادعاهای خود را اثبات کند، چراکه زمانی که از کسی شکایت می‌کنیم، یعنی خاطرمان بابت عملکرد خودمان راحت است.

رئیس اسبق دانشگاه کاشان در پایان از عملکرد و کارنامه خوب این دانشگاه در دوران مدیریت خود در حوزه‌های پژوهشی و آموزشی سخن گفت.

نظر شما