شناسهٔ خبر: 130168 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

الحاق محصولات جدید تا سال آینده/عرض اقیانوس اطلس را طی می کنیم

سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به برنامه های پیش روی این نیرو گفت: عرض اقیانوس اطلس را طی خواهیم کرد و در دریای جنوبی در چین پهلو خواهیم گرفت.

به گزارش «نماینده»، امیر دریا دار حبیب الله سیاری در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به مناسبت هفتم آذر، روز نیروی دریایی ضمن گرامیداشت یاد شهداء و جانبازان دوران دفاع مقدس در بیان علت نامگذاری این روز گفت: ۷ آذر سالگرد عملیات غرور آفرین مروارید است که ۶۷ روز بعد از آغاز جنگ تحمیلی با موفقیت انجام و با فرمان امام(ره) این نامگذاری انجام شده است.

وی در تشریح عملیات مروارید گفت: در زمان جنگ تحمیلی دشمن با این تصور که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مشتشاران امریکایی در کشور نبوده و نیرو های ایرانی آموزشی برای نگهداری و استفاده از تجهیزات دریایی ندیده اند اقدام به هجوم دریایی کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: جوانان ایرانی به فرمان امام (ره) در کمترین زمان همه یتوان نیروی دریایی را آماده به کار کردند و روی پای خود ایستادند.

سیاری با اشاره به تحریم های قبل و بعد از انقلاب گفت:در کمترین زمان ممکن آماده شدیم و عملیات مروارید انجام شد.

وی افزود: این عملیات با زیر مجموعه دو گروه دیگر از ۲۰ آبان شروع شد و در ۷ آذر به با موفقیت انجام شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در خصوص ابعاد و نتایج این عملیات اظهار داشت: اولین نتیجه عملیات مروارید در بعد نظامی است که شکست نیروی دریایی عراق در ۷ آذر را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: در این عملیات با انهدام دو سکوی نفتی البکر و الامیه ، محاصره سه بندر دشمن و قطع صادرات و واردات از طریق دریا به عراق، اقتصاد دشمن را فلج کردیم.

سیاری افزود: سیادت جمهوری اسلامی ایران در این عملیات حفظ شد و دشمنان فهمیدند که توان دریایی ایران چقدر است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به تجهیزات دشمن تصریح کرد: آنها گمان کردند با تجهیزاتشان می توانند ایران را زمین گیر کنند غافل از اینکه در این عملیات تمام ناو های موشک انداز، نیرو برها و بالگردهایشان از بین رفت.

وی با اشاره به تجهیز ارتش عراق به تجهیزات هوایی توسط غربی ها جهت فلج کردن اقتصاد ایران افزود: آنها تلاش کردند ما نفت صادر نکنیم اما نیروی دریایی با برقراری امنیت کشتی های نفتکش جلوی این توطئه را گرفت.  

سیاری ادامه داد: نیروی دریایی ایران در زمان جنگ تحمیلی ۱۰هزار کشتی را اسکورت کرد و ۳۰۰ میلیون تن کالا به کشور وارد کرد تا اقتصاد ایران صدمه نبیند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در بیان اهمیت اعزام ناو گروه ۴۴ به اقیانوس اطلس اظهار داشت: شمال اقیانوس هند از سواحل چابهار تا جنوب هندوستان جزو مناطق استراتژیک است که بیش از یک سوم تجارت جهانی در این منطقه انجام می شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: با توجه به حساسیت منطقه و فرمان فرمانده معظم کل قوا به منظور ایجاد امنیت در منطقه حضور یافته ایم.

وی افزود: تا قبل از حضور در شمال اقیانوس هند منابع غذایی مان را کشورهای جنوب شرق آسیا می بردند.

سیاری گفت: با حضور در منطقه منابع کف دریا را شناسایی کردیم و موجودیت خود را به همگان نشان دادیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: تا به حال ۴۹ ناوگروه به اقیانوس اعزام کرده ایم که پنج عدد از آنها ماموریت صلح داشته و مابقی برای برقراری امنیت اعزام شده اند.

وی اظهار داشت: ناوگروه ۴۴ شانزدهم مهرماه حرکت خود را آغاز کرد و حالا در بندر آفریقای جنوبی پهلو گرفته است که این اقدام برای نشان دادن اقتدار مردم ایران انجام شده است.

سیاری گفت: بعد از عبور از کانال سوئز برای اولین بار با ناباوری بسیاری از کشورهای جهان مواجه شدیم که انتظار حضور ایران در دریاهای آزاد را نداشتند و تحلیل های مختلفی را از این حضور ارائه دادند.

 فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: بعد از انقلاب بسیاری از کشورها گمان می کردند که ما توانمندی حفظ و نگهداری تجهیزات دریایی خود را نداریم چه برسد به اینکه ناوشکن بسازیم.

وی افزود: حضور در اقیانوس اطلس برای نشان دادن اقتدار ایران است و زمانی که کشورهای دیگر با فرهنگ، علم و دانش ایران آشنا شوند اقتدار و توانمندی ایران به نمایش گذاشته می شود و پروژه ایران هراسی دشمنان با شکست مواجه می شود.

سیاری تاکید کرد: در صورتی می توانیم امنیت داشته باشیم که قدرت وجود داشته باشدو نشانه قدرت در دریا حضور در آبهای جهانی است.

وی با اشاره به صحبت های سخنگوی کاخ سفید در سالهای گذشته مبنی بر عدم توانایی سفر نیروی دریایی ایران به اقیانوس اطلس گفت: ما این کار را انجام دادیم تا آنها بدانند که ما می توانیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات ترامپ مبنی بر جلوگیری از حضور ایران در دریاهای آزاد افزود: جواب ترامپ خنده است و ایران هیچگاه زیر بار ظلم دشمن نمی رود و تاکتیک و تکنیک ایران عاشورایی است.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد کسی جلوی مارا بگیرد که در آبهای آزاد جهان نرویم ما هم جلوی آنها را می گیریم، آبهای آزاد جهان متعلق به همه کشور ها است.

سیاری ادامه داد: ما در آبهای آزاد جهان می رویم تا از منافع خود دفاع کنیم و  امنیت را برای کشتی های خود فراهم سازیم.

وی گفت: ۳ هزار و ۸۴۴ کشتی را تا به امروز سالم رسانده ایم و اگر روزی در جایی اتفاقی بیفتند آیا می توانیم از صادرات و واردات خود چشم پوشی کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: مردم می دانند که فرزندانشان در نیروی دریایی در ماموریت های خود می خواهند اقتدار ایران را به جهان نشان دهند.

سیاری تصریح کرد: قصد داریم قاره آفریقا را دور بزنیم. عرض اقیانوس اطلس را طی خواهیم کرد و در دریای جنوبی در چین پهلو خواهیم گرفت.

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش گفت: نیروی دریایی به اندازه وزارت خارجه اثر گذار است.

سیاری افزود: به تدبیر فرمانده کل قوا؛ پنج ویژه گی برای نیرو ی دریایی بر شمرده شده است، یک اینکه نیروی دریایی یک نیروی نظامی است به علت اینکه جزو نیروی های نظامی ایران برای دفاع از مرزها محسوب می شود، نیروی دریایی علمی است چون از سطح علمی و توانمندی تکنولوژی بالایی برخوردار است، نیروی دریایی بین المللی است چون به محض اینکه ۵۰ کیلو متر از مرزهای آبی دور می شویم عرصه بین المللی شروع می شود، نیروی دریایی سیاسی است زیرا می تواند مانند وزارت امور خارجه در توسعه دیپلماسی کشور اثر گذار باشد.

وی به ۲۵ مورد کمک رسانی به کشتی های دیگر کشورها در مواجهه با دزدان دریایی اشاره کرد و افزود: این جایگاه کشور ما را در مقابله با تروریسم نشان می دهد، کمک به دیگر کشورها سبب شده تا جهان مارا قبول داشته باشد و جایگاه نیروی دریایی ما در میان دیگران جایگاه بسیار بالا باشد.

سیاری از برگذاری کلاسهای آموزشی برای سیادان و دریانوردان استانهای جنوبی گفت و افزود: با توجه به شرایط فعلی جهان و تهدیدات و اطلاعاتی که ما داریم باید آموزشهای لازم را به سیادان انتقال دهیم و بگوییم کدام محورها از تهدید بیشتری برخوردار است، به این دلیل است که تابحال توانسته ایم ۳۸۴۴ کشتی را سالم در دریاها جابجا کنیم اما برخی از عزیزان به آبهایی سفر کرده اند که خارج از کنترل بوده و با اتفاقتی روبرو شده اند، البته جمهوری اسلامی به هر طریقی به دنبال یافتن سرنخی از این عزیزان است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: افتخار ما اینست که بتوانیم به همنوعان و برادران دینی و هموطنانمان کمک رسانیم. پس هرچه ارتباط میان ما و سیادانمان نزدیکتر باشد بهتر می توانیم یاری رسانیم.

سیاری با اشاره به دستاوردهای تولید تجهیزات دریایی گفت: تجهیزات امروز ما از ظاهری غربی ولی باطنی بومی برخوردار است و بهینه شده و افتخار ماست که میان ۱۰ کشور بزرگ و سازنده ناوشکن قرار داریم.

 وی از ساخت ناوشکنهای موشک انداز گفت و افزود: توانمندی جوانان ایرانیست که این افتخار را برای ما به ارمغان آورده است، و به جایی رسیده ایم که امروزه و پس از برجام دیگر طرحی برای خرید نداریم بلکه طرح برای ساخت داریم و با این روند ایجاد اشتغال می کنیم.

سیاری با بیان اینکه رفتن به سمت تجهیزات دریایی به اشتغال زایی می رسیم گفت: تولیدات ما با هزینه پایینتر به ثمر می نشیند.

او با اشاره به اینکه اولین بار در سال ۱۳۷۱به خرید تجهیزات زیر سطحی اقدام کردیم تصریح کرد: در میانه راه و پس از آغاز تحریمها و زمانی که ما به سمت تعمیر و نگهداری رفتیم اما از کمک خارجی ها خبری نبود، سبب شد تا جوانان ما ارگانهای مختلف موفق به ساخت قطعاتی از زیردریایی شوند که کیفیتش با نوع اصلی برابری می کند، و پس از آن به مرحله ساخت هم ورود کرده اند.

فرمانده نیروی دریای راهبردی ارتش سطح توانمندیهای نیروی دریایی کشورمان را در مقایسه با منطقه بسیار خواند و افزود: نیرویئ انسانی که درست آموزش دیده باشد توان استفاده و بهرمندی از تجهیزات را در بدترین شرایط دارا است و امروز همین نیروی انسانی است که تولیدات مارا به دریا می برد و دریانوردی کرده و تعمیرات انجام می دهد، اما دیگر کشورهای منطقه هنوز نیازمند مکمل هستند و توان آموزش ندارند.

وی افزود: مادامی که ما نیروی انسانی خوب و توان ساخت  داریم دست نیاز به سوی دیگران دراز نمی کنیم.

سیاری از رونمایی از چند محصول در روز سه شنبه همین هفته خبر داد و ادامه داد: این محصولات پروژهای ارزشمندی هستند مانند ساخت رادار، کنترل پروژه های ناوهای موشک انداز و دستگاه های تست موشکها و اژدرها، ساخت شبیه سازهای مورد نیاز نیروی دریایی در سازمان جهاد نیروی کشور رونمایی می شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: تا نیمه سال آینده چندمحصول بزرگ زیر سطحی و سطحی به مرحله الحاق می رسد و به زودی ناو جمهوری اسلامی ایران - خارک را که گنجایشی معادل ۳۰ هزار تن دارد و مورد تعمیرات اساسی قرار گرفته و بومی شده است را رونمایی خواهیم کرد.

سیاری گفت: اعتقاد ما به جوانان هزار درصد است، با همت جوانان است که ترکیبی بوجود می اید که سبب پویایی سازمان می شود.

وی به نقل از تدبیر رهبر معظم انقلاب گفت: توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی در اولوتهای ماست. زیرا اگر اقتدار نداشته باشیم دفاع از مرزها برایمان میسر نخواهد بود، در حوزه توسعه سواحل مکران هم با آبادانی آن منطقه می توان به اندازه یک اقیانوس کار و اشتغال تعریف کرد.

سیاری با بیان اینکه حدود ۲۰ هزار نفر از کارکنان و خانواده های آنها در سواحل مکران مستقرند افزود: این مهم برای امنیت و آبادانی سواحل مکران مشغولند.

وی با بیان اینکه آبادترین شهرهای دنیا در کنار دریا هستند ادامه داد: دوری ما زا سواحل و زندگی در کنار دریاها توطئه و دسیسه غربی ها به خصوص انگلیسی هاست.

فرمانده نیروی دریای راهبردی ارتش گفت: در طول سال حدود ۲۵ رزمایش تخصصی انجام می دهیم که اما جامع تر از همه این ها رزمایشی بزرگ به نام ولایت در شمال اقیانوس هند انجام می شود که معمولا هم در بهمن ماه صورت می پذیرد.

سیاری گفت: میان نیروی دریایی سپاه و نیروی دریایی راهبردی ارتش لازم و ملزوم هم هستن و رقابتی میانشان نیست و آنچه از خارج کشور در اینباره گفته می شود عامل نفاق است که باید بعنوان فرصت انگاشته شود.

نظر شما