شناسهٔ خبر: 130149 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

مواضع مطهری نشانه بی بصیرتی اوست

رجبی.jpg پس از لغو سخنرانی یک نماینده مجلس در مشهد، حاشیه هایی ایجاد شد بنابراین با توجه به کنش و واکنش های صورت گرفته بعد از این اتفاق باید به سه نکته پرداخت.

هفته نامه «نماینده» ؛ آیت ا... رجبی/* متاسفانه مواضع و مطالبی که توسط علی مطهری مطرح می شود نشان می دهد یا تحت تاثیر افرادی قرار دارد که اطلاعات غلط به وی می دهند و یا می خواهند «مطهری» را مدیریت کنند. مواضع علی مطهری که منتصب به بیت معظم شهید مطهری است آسیبی به این خاندان می زند درحالی که خاندان استاد مرتضی مطهری به واسطه این شهید بزرگوار قابل اکرام هستند و پدر او برای مردم ایران به عنوان استوانه "فکری، انقلابی و سراسر ادب" شناخته می شود اما با کمال تاسف باید اعلام کرد: فرزند ایشان(علی مطهری) یا حالت تعادل فکری ندارد و یا تحت تاثیر اندیشه های نادرست مواضعی نسنجیده اتخاذ می کند.

پیش از این مواضع مطهری بیان و مشخص شد اظهارات او خلاف واقع بود از این رو طی نامه ای عذرخواهی کرد. قرار بود در شیراز سخنرانی کند اما این برنامه هم لغو شد و پس از واکنش هایی که انجام داد به صراحت گفت: «اشتباه از من بود، اطلاعات توسط دیگران داده شد و عذرخواهی می کنم». این نشان می دهد «مطهری» زود باور است.

واکنش ها به لغو سخنرانی «مطهری» در مشهد از دو جهت  قابل تبیین و تشریح است.

 اولا: این حرکت نشان می دهد دست هایی پشت صحنه است که می خواهند ناکامی های یک جریان که مسئولیت هم برعهده دارند آشکار نشود به همین جهت هر از چندگاهی توسط آنها مسائلی مطرح می شود تا بدین وسیله توجه افکار عمومی به سمت و سوی دیگر جلب شود، هدف این است تا آنها با این نوع موضع گیری ها از ناکامی های خود عبور کنند.

ثانیا: مواضع اخیر علی مطهری و اتهامات وارده به یک شخصیت برجسته بدون هیچ سند و  دلیلی بیان شده است. فقط یک سخنرانی  از سوی هر مقام مسول لغو شده اما او بدون هیچ دلیل به یکی از نمایندگان ولی فقیه که از شخصیت های علمی، فرهیخته و فرهنگی نیز شناخته می شود اتهامی وارد کرد به همین جهت مواضع مطهری نشان دهنده ناآگاهی و بی بصیرتی او است.

در طول سه سال شاهد بودیم سخنرانی برخی از چهره های اصولگرا لغو شد، بنده افراد متعددی را می شناسم که علی رغم هماهنگی های صورت گرفته مانع سخنرانی و یا حتی تبلیغ سخنرانی آنها شدند.

بعضی از اعضای خبرگان رهبری بنا بود سخنرانی کنند اما فرماندار، استاندار و مسئول دولتی شدیدا مخالفت کرد و بدون هیچ پشتوانه قانونی  مانع سخنرانی آنان شد اما در آن مقطع هیچ صدایی بلند نشد و هیچ مسئولی واکنشی نشان نداد.

سخنرانی یک نماینده لغو و بعد از ارسال نامه او به مقام اجرایی، رئیس جمهور به  وزرای کشور و دادگستری دستور می دهند تا موضوع پیگیری شود، این مسئله مهم است چرا که ابهام ایجاد می شود که چه مسئله ای ایجاد شده" مسئولان به میدان آمده اند" درحالی که ۶۰- ۵۰ سخنرانی از جریان منتقد دولت لغو شد اما هیچ کس واکنشی نشان نداد و به عبارتی آبی از آب تکان نخورد.

نامه رئیس جمهور نشان می دهد مسئله عادی نیست از این رو احتمال می رود دست هایی در کار باشند و افرادی می خواهند جوسازی کنند تا مسائل اصلی، فرعی جلوه داده شود.

سوال اینجا است"اگر می خواهند برخورد کنند چرا با کسانی که تاکنون مانع سخنرانی منتقدان دولت می شدند برخورد نمی کنند؟ "  امیدواریم شخص علی مطهری به هوش بیاید و متوجه سوء استفاده هایی که از مواضع او می کنند شود و ان شاءالله از این موضع گیرهای نسنجیده دست بردارد.

نکته دوم به حق شکایت از شخص مفتری مربوط می شود. به اعتقاد نگارنده حتی اگر نسبت به ادعای مطرح شده عذرخواهی کنند باز می توانند بگویند تهمتی به شخصیتی بزرگوار وارده شده و این امر کوچکی نیست بنابراین طرح پیگیری قضایی موضوع مسلم و قانونی است.

نکته سوم در این یادداشت به استفاده ابزاری از آزادی بیان اختصاص پیدا می کند. باید به صراحت اعلام کرد: «آزادی بیان در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و هر جریان قانونی می تواند مواضع خود را بیان کند حتی شخص آقای علی مطهری که هم اکنون در جایگاه هیئت رئیسه مجلس قرار گرفته می تواند به راحتی اظهار نظر کند».

نگارنده این پرسش را مطرح می کند"آیا فقط ایشان همین یک سخنرانی را داشت؟ "، "آیا دیگران که از همفکران او شناخته می شوند تاکنون سخنرانی نکرده اند؟ "اگر بخواهیم کشوری را به عنوان نماد آزادی بیان معرفی کنیم باید از جمهوری اسلامی ایران نام ببریم.

ما در دولت های گذشته نیز شاهد بودیم موافقان و منتقدان دولت در رسانه ها گفتگو و در دانشگاه هم سخنرانی می کردند. در مقطع کنونی هم همین روند ادامه دارد، فراوان افرادی پیدا می شوند که از دولت دفاع و عده ای هم انتقاد می کنند. تعجب می کنیم یک عده پس از لغو این مراسم در مشهد مدعی شده اند آزادی بیان وجود ندارد ...

اگر نگرانی هم وجود داشته باشد به همان مواضع رئیس محترم قوه قضائیه برمی گردد که گفته بود: «بعضی از مسئولان دولتی فشار وارد می کنند که با رسانه ها برخورد کنید، چرا با فلان روزنامه برخورد نمی کنید؟» این جای نگرانی دارد و  جزء عدم آزادی بیان محسوب می شود.

آنچه مسلم است، آزادی بیان در نظام اسلامی وجود دارد اما نباید تخریب، توهین به مقدسات و ارزش ها صورت گیرد؛ هیچ نظامی این اجازه را نخواهد داد ولی متاسفانه به دلیل تساهلی که انجام می شود شاهدیم هر ازگاهی این موارد در بعضی از روزنامه ها و حتی در سخنرانی ها بیان می شود.

*عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

نظر شما