شناسهٔ خبر: 130148 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

مروری بر مطالبات رهبر انقلاب از نمایندگان ملت به مناسبت روز مجلس

مجلس باید انقلابی باشد و انقلابی بماند

خانه ملت

هفته نامه «نماینده»/هر ساله روز ۱۰ آذر که فرا می‌رسد، همه به یاد شهید مدرس و آن سخن معروف وی که «سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست» و تصویری از او که روی اسکناس چاپ‌شده است، می‌افتند.

البته اکثریت مردم ایران و بخصوص نمایندگان مجلس با شهید مدرس به اندازۀ سهم خودشان آشنا هستند. هر فردی به مدرس از زاویۀ نگاه خودش می‌نگرد! یک نفر ایستادگی او در برابر رضاشاه، دیگری با سیلی معروفی که خورد و اگر شخصی اهل مطالعه در تاریخ باشد، مدرس را با فریاد «مرگ بر رضاخان» که در حضور وی در صحن مجلس سر داد و موجب خشمش گردید و در نهایت هجوم وی به مدرس را در پی داشت، به یاد می‌آورند.

به‌هرحال مجلس شورای اسلامی که چکیده و عصاره فضایل ملت نامیده شده است، جایگاه مهمی است که در نظام‌های مردم‌سالار نقش برجسته و حساسی را دارد؛ چرا که تبلور بخشی از جمهوریت، در این قوۀ تأثیرگذار نمود پیدا می‌کند و از همین رو حضرت امام خمینی (ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی فرموده بود «مجلس در رأس امور است».

بیانات رهبر فقید انقلاب و سخنان رهبر معظم انقلاب می‌تواند بهترین دلیل بر قداست، اهمیت و جایگاه حساس و سرنوشت‌ساز مجلس و نقش آن در صلاح و فساد جامعه و کشور و نظارت بر کارها و اصلاح امور و برخورد قاطع و دلسوزانه با مسائل نظام باشد و از طرفی به عنوان نقشۀ راه منتخبان مردم در مجلس قرار بگیرد.

حضرت امام خمینی «رحمت‌الله‌علیه» می‌فرمایند: «مجلس شورای اسلامی تنها مرکزی است که تمام قوا باید تبع آن باشند» «علاقه‌مندم که قداست مجلس معظم و وکلای محترم محفوظ باشد تا الگویی باشند برای مجلس‌های جهان.» «مجلس خوب، همه چیز را خوب می‌کند و مجلس بد همه چیز را بد می‌کند.» «آن روزی که «مجلسیان» خوی کاخ‌نشینی پیدا کنند - خدای نخواسته - و از این خوی ارزنده کوخ‌نشینی بیرون بروند، آن روز است که ما برای این کشور باید فاتحه بخوانیم.» «مجلس محلی است که اکثریت قاطع مسائل مهم کشور بی‌واسطه یا باواسطه به آن وابسته است. هر چه به سر این ملت مظلوم در طول زمان پس از مشروطیت تا آخر دوره انتصابات ستم‌شاهی آمد، به‌طور قاطع از مجلس‌های فاسد بود که ملت در انتخاب نمایندگانش یا هیچ دخالت نداشت یا دخالت بسیار ناچیزی داشت.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در ابتدای دوره‌های مجلس با صدور پیامی به مناسبت افتتاحیه و ابتدای هر سال نیز به صورت رودررو نکاتی را به نمایندگان مجلس گوشزد می‌کنند. بازخوانی بخشی از پیام ایشان در افتتاحیۀ مجلس دهم نمایانگر مطالباتی است که از مستأجران جدید خانۀ ملت دارند.

رهبر انقلاب ابتدا سوگند نمایندگان که در نخستین روزِ کاریِ خود ادا می‌کنند را سوگندی شرعی و الزام‌آور دانسته و بیانگر سرفصل‌های اساسیِ وظایف نمایندگی در مجلس برمی‌شمارند؛ سپس از نمایندگان این دورۀ مجلس می‌خواهند وظایف قانونی خود را با در نظر داشتن حکمت، خردمندی، اخلاص و پارسایی تحقّق ببخشند تا نزد خدا و خلق سرافراز باشند.

آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) این را روشی برای نگهداشتن مجلس شورای اسلامی در جایگاه ویژه‌اش که همان «در رأس امور» بودن است می‌دانند.

ایشان با اشاره به شرایط طوفانی منطقه و جهان و ماجراجویی‌های بین‌المللی سلطه‌گران و اتباعشان، وظیفۀ انقلابی و قانونی نمایندگان را تبدیل کردن مجلس به سنگری استوار در برابر ترفند و فسون و افزون‌خواهی گستاخانه‌ی استکبار دانسته و به ضرورت نقطه‌ی اتّکای درخشانِ مردم مؤمن و انقلابی بودن نمایندگان تصریح نمودند.

رهبر انقلاب در این پیام مهمشان، نمایندگان را به توکّل و حُسن ظن به وعده‌های خداوند قادر و استقامت در صراط مستقیم الهی توصیه نموده و از سرگرم شدن به زائده‌های جناحی و غالب ساختن انگیزه‌های شخصی بر مصالح عمومی بر حذر داشتند.

آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در تنها دیداری که با نمایندگان مجلس دهم داشتند نیز برخی اولویت‌های این مجلس را یادآور شدند، اما آنچه را که می‌توان از آن به‌عنوان شاه‌بیت سخنان ایشان نام برد، آن قسمتی است که مجلس شورای اسلامی را یک نهاد انقلابی و برآمده از انقلاب توصیف کرده و فرموده‌اند: «باید انقلابی عمل کنید، باید انقلابی باشید و بمانید.»

البته ایشان در ادامه وارد جزئیات شده و با اشاره به اینکه نمایندگان باید در قانون‌گذاری و در موضع‌گیری‌ها انقلابی عمل کنند، توضیح دادند: «موضع‌گیری‌ها دو جور است: یکی موضع‌گیری‌های شخصی شما است که در نطق‌های شما خودش را نشان می‌دهد، یکی موضع‌گیری‌های عمومی است.»

رهبر انقلاب مجلس نهم را در این جهت «انصافاً یک مجلس موفق» و دارای کارنامه‌ی خوبی ارزیابی کردند و گفتند: «در جهت مقابله و مواجهه‌ی با جریان‌های معارض و متعرض سیاسی علیه انقلاب، باید موضع‌گیری داشت، باید موضع داشت.»

امروز با توجه به گذشت قریب ۶ ماه از عمر مجلس دهم، با تطبیق برخی اتفاقاتی که تاکنون به وقوع پیوسته است با مسائل جاری در فضای پارلمان، می‌شود به اهمیت نکاتی که در بیانات امسال رهبر انقلاب مورد توجه قرار گرفته است پی برد.

چه زیباست اگر هر یک از نمایندگان این دورۀ مجلس با خود خلوت کرده و با نگاهی به نطق‌ها، امضاها، ابراز موافقت یا مخالفت‌هایشان، عملکرد خود را با خط‌کشی‌ها و توصیه‌های امام خمینی و رهبر معظم انقلاب بسنجند.

بهرحال مردم در جمهوری اسلامی بارها ثابت کرده‌اند که اگر اراده کنند، علیرغم اعتمادهای پیاپی، هیچ تعارفی با افراد ندارند.

برچسب‌ها:

نظر شما