شناسهٔ خبر: 130088 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

تمدید 10 ساله تحریم‌های ایران در سنای آمریکا نقض صریح برجام است

فلاحت پیشه.jpg عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: تمدید ده سال تحریم‌های ایران کاملا نقض برجام بوده و تولید سوخت هسته‌ای حق ملت ایران است.

به گزارش «نماینده» حشمت الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام آباد غرب  درباره تمدید ده ساله تحریم‌های ایران در مجلس سنای آمریکا گفت: تصویب تمدید ده سال تحریم‌های ایران کاملا نقض برجام است و اگر چه آمریکا معتقد است که طبق قانون کشورش این تحریم‌ها تمدید شده‌ اما حقیقتا این عمل مجلس سنای آمریکا مخالف صریح برجام است.

وی افزود: طبق قانون مصوب سال 1996 زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون شرکت‌های دنیا اجازه ندارند بیش از 20 میلیون دلار با ایران مبادلات داشته باشند، درغیر این صورت شامل سیاست‌های تحریم می‌شود این قانون بعدها توسط آمریکا در قالب 7 قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل متحد فرامرزی شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به ویژه وزارت خارجه باید گزارش نقض صریح برجام و شکست جدی سیاست‌های ضد تحریمی را به هیأت نظارت بر اجرای برجام وشورای عالی امنیت ارائه شود.

نماینده مردم اسلام آباد غرب گفت: اگر ایران به یک باره فعالیت‌های هسته‌ای خود را دوباره تجدید کند و به سمت تولید سوخت هسته‌ای برود عملا نقض برجام را صورت نداده و این حقی است که ملت ایران می‌تواند از آن استفاده کند.

فلاحت‌پیشه در ادامه تصریح کرد: مجلس در قالب قانون الزام دولت به اجرای درست برجام به طور طبیعی باید رسما گزارش نقض برجام را تهیه کند طبق همان قانون وزارت خارجه هر سه ماه یکبار گزارش اجرای برجام را ارائه می‌دهد و تاکنون سه گزارش به مجلس ارائه شده و آخرین آن ماه پیش تقدیم مجلس شد اما تا دو ماه دیگر مجلس نمی‌تواند منتظر بماند چون بدعهدی آمریکا به حدی آشکار است که مجلس باید در قالب قانون رفتار برابر موضع خود را اتخاذ کند.

وی در پایان تصریح کرد: اتفاقی که در پسا برجام افتاد این بود که بقیه دنیا از جمله برخی از کشورهای اروپایی عملا موضع آن‌ها با آمریکا جدا شد و هم اکنون نیز آمریکا ناقض برجام است و مابقی کشورها فقط به خاطر ترس از این دولت مناسباتشان را با ایران شکل ندادند و این ترس به خاطر قانون داماتو ادامه پیدا خواهد کرد و ما نباید باعث فراگیر تر شدن بازگشت تحریم‌ها به کشور شویم.

نظر شما