شناسهٔ خبر: 129909 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

حاشیه‌سازی رسمی در بازار خودرو کلید خورد

ایران خودرو رئیس شورای رقابت در حالی می‌گوید اجازه شکل‌گیری حاشیه بازار خودرو را نمی‌دهیم که ایران‌ خودرو و سایپا فروش فوری بیشتر خودروهای خود را متوقف کرده اند و شاهد شکل‌گیری حاشیه قیمتی تا ۳.۵ میلیون تومانی در بازار هستیم.

به گزارش «نماینده» در حال حاضر فروش فوری اکثر خودروها از سوی ایران‌ خودرو و سایپا متوقف است و نمایندگی‌های فروش این شرکت‌ها در زمینه فروش آزاد محصولات فعال شده‌اند. این در حالی است که طرح های فروش فوری خودروسازان قبلا با مهلت تحویل ۳۰ روز کاری که غالبا به ۴۵ روز می رسید انجام می‌شد.

مدیر فروش یکی از نمایندگی‌های سایپا در این مورد می‌گوید: فروش فوری نداریم و فقط ماشین‌هایی را که کارخانه برای ما می‌فرستد، با قیمت آزاد عرضه می‌کنیم. قیمت‌هایی که به هر شکل بالاتر از قیمت کارخانه هستند.

به گفته وی، در حال حاضر سایپا فروش فوری پراید و تیبا ندارد و تندر ۹۰ نیز به صورت پیش‌فروش عرضه می‌شود.

* ترفند سایپا برای فروش خودروهای کم طرفدار

مدیر فروش یکی دیگر از نمایندگی‌های سایپا نیز از دلیل وضعیت قیمت محصولات سایپا در بازار و توقف فروش فوری از سوی کارخانه پرده برداشته و می‌گوید: سایپا تعدادی از ماشین‌های سخت فروش خود را در قالب یک سبد خودرویی به نمایندگی‌های متقاضی عرضه کرده و در حال حاضر نمایندگی‌ها، این خودروها را به صورت تکی و با قیمت آزاد عرضه می‌کنند.

وی در مورد دلیل این اقدام سایپا می گوید: مدیران این شرکت با هدف تأمین منابع مالی مورد نیاز کارخانه، سبد تحمیلی را برای نمایندگی‌ها در نظر گرفته‌اند.

وی ادامه می‌دهد: سایت فروش تکی خودروهای سایپا تقریباً بسته است و فروش فوری برای محصولاتی مانند پراید و تیبا متوقف شده است.

این مدیر فروش با بیان اینکه در حال حاضر نمایندگی‌های سایپا خودروهای این کارخانه را با اختلاف قیمت نسبت به نرخ مصوب عرضه می‌کنند، می‌گوید: بحث هایی در مورد افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها مطرح است ولی تاکنون قطعیت نداشته است.

* گران‌فروشی پراید در نمایندگی‌های سایپا

بر این اساس در حال حاضر نمایندگی‌های سایپا در فروش آزاد محصولات این کارخانه، سایپا ۱۳۱ را به قیمت ۲۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان عرضه می‌کنند که ۴۰۰ هزار تومان بالاتر از قیمت مصوب کارخانه‌ است.

همچنین سایپا ۱۳۲ از سوی نمایندگی‌های سایپا با قیمت آزاد ۲۱.۵ میلیون تومانی به فروش می‌رسد که ۹۰۰ هزار تومان بالاتر از قیمت مصوب است.

در مورد سایپا ۱۱۱ نیز باید به اختلاف ۳۰۰ هزار تومانی قیمت فروش آزاد نمایندگی‌ها با نرخ مصوب اشاره کنیم به طوری که در حال حاضر این خودرو از سوی نمایندگی‌های سایپا با قیمت ۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به مردم عرضه می‌شود.

نمایندگی‌های سایپا، تیبا صندوق‌دار را نیز ۴۰۰ هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب و به قیمت ۲۵ میلیون تومان به فروش می‌رسانند.

در مورد ساندرو دنده اتوماتیک نیز باید به فروش این خودرو با قیمت ۵۲.۵ میلیون تومان توسط نمایندگی‌ها اشاره کنیم که ۳.۵ میلیون تومان بالاتر از نرخ مصوب کارخانه است.

نمایندگی‌های سایپا، سراتو را هم یک میلیون تومان گران‌تر از نرخ کارخانه و به قیمت ۹۱ میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌کنند.

قیمت تندر ۹۰ نیز با اختلاف ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی نسبت به نرخ مصوب، با قیمت ۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از سوی نمایندگی‌های سایپا به فروش می‌رسد.

در مورد پارس تندر هم باید گفت که نمایندگی‌های سایپا این خودرو را یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان گران‌تر از نرخ مصوب و به قیمت ۴۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به متقاضیان عرضه می‌کنند.

* اختلاف یک تا ۳ میلیونی قیمت نمایندگی‌های ایران خودرو با نرخ مصوب

در مورد وضعیت فروش محصولات ایران خودرو نیز باید به توقف فروش فوری اکثر خودروها اشاره کنیم، به طوری که در حال حاضر نمایندگی‌های ایران خودرو بیشتر فروشنده محصولات این کارخانه با قیمت آزاد هستند.

مدیر فروش یکی از نمایندگی‌های ایران‌ خودرو در این مورد می‌گوید: در حال حاضر اکثر خودروها از سوی کارخانه با تحویل ۷۵ روزه به فروش می‌رسند و تحویل ۳۰ روزه فقط برای پژو ۲۰۶ صندوق‌دار و تندر اتومات برقرار است.

وی ادامه می‌دهد: نمایندگی‌های ایران خودرو محصولات این شرکت را در شرایطی که تحویل فوری از سوی کارخانه صورت نمی‌گیرد، یک تا ۳ میلیون تومان بالاتر از نرخ مصوب عرضه می‌کنند.

بررسی بازار محصولات ایران خودرو نشان می‌دهد که نمایندگی‌های این شرکت، سمند ال‌ایکس‌بنزینی را با قیمت ۳۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان به مشتریان عرضه می‌کنند که یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان بالاتر از قیمت مصوب کارخانه است.

همچنین رانا با قیمت ۳۴ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان از سوی نمایندگی‌های ایران خودرو با تحویل یک روزه به فروش می‌رسد که یک میلیون تومان بالاتر از نرخ فروش این خودرو با تحویل ۶۰ روزه است.

قیمت پژو ۴۰۵ بنزینی نیز در نمایندگی‌های ایران خودرو به ۳۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسیده که یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب کارخانه است.

توقف فروش فوری محصولات ایران خودرو باعث شده که نمایندگی‌های این کارخانه، پژو پارس سال را با قیمت ۳۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به مشتریان عرضه کنند که ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بالاتر از قیمت مصوب کارخانه است.

در مورد پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هم باید به قیمت ۳۸ میلیون و ۷۵۰ هزار تومانی عرضه این خودرو از سوی نمایندگی‌ها اشاره کنیم که حدود ۲ میلیون تومان بالاتر از نرخ مصوب کارخانه است.

این در حالی است که فروش فوری اکثر محصولات ایران خودرو و سایپا به صورت اینترنتی نیز متوقف است.

* چرت پاییزی شورای رقابت

این اتفاقات در حالی در بازار خودرو رخ داده و حاشیه بازار تقویت شده است که رئیس شورای رقابت همواره بر جلوگیری از شکل‌گیری حاشیه بازار خودرو توسط این شورا تأکید داشته، اما ظاهراً شیوا خبری از تشکیل حاشیه قیمتی در بازار خودرو ندارد و اصولاً نظارتی بر بازار انحصاری خودروها صورت نمی‌گیرد.

به این ترتیب روند صعودی قیمت خودروها در بازار و تغییر دستور کار نمایندگی‌های فروش خودروسازان هم نتوانسته چرت پاییزی شورای رقابت را پاره کند.

نظر شما