شناسهٔ خبر: 129878 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک

با حذف «سارکوزی»، بخت اول پیروزی در انتخابات فرانسه کیست؟

سارکوزی با نزدیک تر شدن هر چه بیشتر به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، صف آرایی نامزدهای احزاب مختلف برای شرکت در این انتخابات، کم کم شکل مشخص تری به خود می گیرد.

به گزارش «نماینده»، با نزدیک تر شدن هر چه بیشتر به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، صف آرایی نامزدهای احزاب مختلف برای شرکت در این انتخابات، کم کم شکل مشخص تری به خود می گیرد. در همین راستا، شب گذشته در جریان انتخابات مقدماتی حزب جمهوری خواه این کشور، نیکلا سارکوزی که از وی به عنوان یکی از بخت های جدی انتخابات یاد می شد، نتوانست اکثریت را به دست آورد و شکست را پذیرفت.

نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور سابق فرانسه، اعلام کرد، شکست را در انتخابات مقدماتی حزب «جمهوری خواه» این کشور برای تعیین نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال آینده میلادی پذیرفته است. این اعلام پس از آن صورت گرفت که در پی شمارش ۸۰ درصد آرا، فرانسوا فیون ۴۴ درصد و آلن ژوپه ۲۸ درصد آرای انتخابات را از آن خود کردند. این دو تن که هر دو از نخست وزیران سابق فرانسه به شمار می روند، در دور دوم انتخابات مقدماتی برای تعیین نامزد نهایی با هم رقابت خواهند کرد.

پس از اعلام این نتایج، سارکوزی طی یک سخنرانی از دفتر ستاد انتخاباتی خود در پاریس، از هوادارانش خواست تا در دور دوم به فیون رأی دهند. وی گفت: «من نتوانستم در متقاعد کردن اکثریت رأی دهندگان، موفق عمل کنم. من به خواسته همه آن کسانی که برای آینده، رهبران سیاسی دیگری به جز من را انتخاب کردند، احترام گذاشته و آن را درک می کنم».

محبوبیت فیون طی هفته های گذشته و بیش از هر چیز به واسطه تصویری که از اقتدار و جدیت به مردم ارائه کرده، افزایش یافته است، حال آنکه مسائل مربوط به پناهجویان و نیز موج افراط گرایی اسلامی، از جمله مسائل مهم مطرح در کمپین های این حزب به شمار می رود.

به نوشته «نیویورک تایمز»، هر که از حزب محافظه کار جمهوری خواه نامزد انتخابات نهایی شود، بخت زیادی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در ماه آوریل و می خواهد داشت، زیرا به واسطه عملکرد فرانسوا اولاند در مقام ریاست جمهوری، بخت حزب سوسیالیست برای پیروزی دوباره در این انتخابات به شدت کاهش یافته است.

این در حالی است که هم اکنون مهمترین رقیب حزب جمهوری خواه، نه از جناح چپ، بلکه از افراطی ترین گوشه جناح راست برآمده است. مارین لوپن، چهره راست گرای افراطی ـ که به واسطه مواضع خود علیه مهاجران، مسلمانان و دستگاه حکومتی شناخته شده ـ امیدوار است، در سایه تحولات مختلف داخلی و بین المللی، بتواند با تکیه بر همین دیدگاه ها به ریاست جمهوری برسد. لوپن خود را از حزب «جبهه ملی» نامزد شرکت در انتخابات کرده است.

این در حالی است که کلیت جناح راست و محافظه کار فرانسه، محور فعالیت های انتخاباتی خود را بر موضوع مهاجران و مسائل امنیتی مربوط به تروریسم و افراط گرایی قرار داده است؛ یعنی مسائلی که این روزها دیگر کشورهای اروپایی را نیز به شدت درگیر خود کرده است. همین مسائل نقشی اساسی در خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا داشت و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز جهت حفظ سمت خود برای چهارمین بار، باید با موج پوپولیست های ضد سیاست های مربوط به پناهجویان مقابله کند.

وجود این موج افراطی راست گرایانه در اروپا و به ویژه فرانسه به حدی جدی است که سارکوزی نیز برای حضور در انتخابات، عملاً شعارهایی مشابه لوپن، اما اندکی نرم تر را برگزید. وی از جمله خواستار وضع مقررات سخت تر درباره پذیرش پناهجویان در سرتاسر اروپا شده و همچنین وعده داده بود که زنان مسلمان را از داشتن حجاب در دانشگاه ها ـ و هر جای دیگر که ممکن باشد ـ منع خواهد کرد.

در این حوزه، فیون رویکرد دموکراتیک تری اتخاذ کرده و پیشنهاد سازماندهی یک همه پرسی برای شکل دادن به یک نظام سهمیه بندی پذیرش پناهجویان (مشخص کردن سهم کشورهای مختلف اروپایی) را داده است. ژوپه اما نرم ترین رویکرد را داشته و خواستار ارائه تصویری صلح آمیز از جامعه فرانسه بر مبنای احترام به آزادی مذهبی و تنوع قومی شده است.

گفتنی است، نتایج انتخابات مقدماتی حزب جمهوری خواه فرانسه در شرایطی اعلام شد که بر اساس نظرسنجی ها، بخت لوپن در مقابل نامزدهای این حزب در حال افزایش است. به نوشته «ایندیپندنت»، بر اساس نتایج یک نظرسنجی ـ که اخیراً انجام گرفت ـ در صورتی که سارکوزی نامزد حزب جمهوری خواه می شد، لوپن در دور نخست می توانست با ۲۹ درصد آرا و با اختلافی ۸ درصدی، در صدر قرار بگیرد.

با وجود این، در صورتی که ژوپه نامزد نهایی حزب جمهوری خواه شود، پیش بینی می شود که بتواند در دور نخست با اکثریتی ۴ تا ۷ درصدی از لوپن پیشی بگیرد؛ اما در هر صورت، همه سناریوها حاکی از آن است که لوپن بختی جدی برای پیروزی در مرحله نخست و حتی کلیت انتخابات دارد و می تواند پس از برگزیت و انتخابات آمریکا، شوک جدیدی را به کشورهای غربی وارد سازد.

نظر شما