شناسهٔ خبر: 129825 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

کدخدایی:

مصوبه شورای نگهبان درباره رجل سیاسی نیازی به تصویب مجلس ندارد

کدخدایی/2 سخنگوی شورای نگهبان گفت: طبق سیاست های کلی انتخابات برای تعیین معیارهای رجل سیاسی شورای نگهبان باید ورود کند و نیازی به مصوبه مجلس درباره این موضوع نیست.

به گزارش «نماینده» عباسعلی کدخدایی در پاسخ به این سوال که شورای نگهبان برای ارتقاء شایسته گزینی که یکی از بندهای سیاست های کلی انتخابات است چه اقدامی انجام خواهد داد، گفت: جزء ۵ بند ۱۰ این سیاست ها یعنی تعیین معیارهای رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن بر عهده شورای نگهبان گذاشته شده است.

سخنگوی شورای نگهبان، افزود: ما در این خصوص بحث های مقدمانی را در شورای نگهبان برگزار کردیم  و قرار شد که به کارشناسان در مرکز تحقیقات شورا ارجاع شود.

وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات روزانه جلسات مستمری برای بررسی تعیین معیارهای رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن دارد، گفت: از طرفی دیگر درخواست کردیم مردم و صاحب نظران نظرات خود را برای ما ارسال کنند و خوشبختانه با استقبال خوبی هم مواجهه شده و هر روز دریافت کننده این نظرات هستیم.

کدخدایی دادمه داد: به محض اینکه نظرات کارشناسی را داشته باشیم؛ در صحن علنی شورا موضوع مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و هر آنچه تصویب شود برای انتشار عمومی هم اقدام خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان، تاکید کرد: در جزء ۵ بند ۱۰ ذکر شده معیارها توسط شورای نگهبان تعیین شود؛ بنابراین در این حوزه، شورای نگهبان باید ورود کند و نیازی به تصویب مجلس ندارد.

وی در پاسخ به این سوال آیا این قانون به انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ خواهد رسید، گفت: نمی دونم و نمی توانم وعده ای بدهم که خلاف آن انجام شود؛ اما تلاشمان این هست که این کار  انجام گیرد. روزانه جلسات کارشناسی برگزار می شود، نظرات مردم را دریافت می کنیم تا به صحن عمومی شورای نگهبان برود.

مذاکرات حقوق بشری منجر به تحمیل نظرات دیگران نشود

کدخدایی همچنین در مورد پیشنهاد اتحادیه اروپا برای آغاز مذاکرات حقوق بشری با ایران، گفت: ما هیچ نگرانی از مذاکره با هر نهاد، مرجع و کشوری که باشد نداریم؛ بدلیل اینکه اصول و مبانی ما ثابت و متقن است و اسلام اصولا یک دین حقوق بشری است و هیچ نگرانی از عرضه مبانی دینی در حوزه حقوق بشر نداریم.

وی تاکید کرد: باید دقت کنیم این مذاکرات منجر به تحمیل نظرات دیگران نشود؛ منجر به محدود سازی ما در حوزه دینی نشود؛ اگر این مراقبت ها باشد ما می توانیم با هر جایی مذاکره کنیم و هیچ نگرانی هم از آن نخواهیم داشت.

نظر شما