شناسهٔ خبر: 129804 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

رئیس مرکز پژوهش‌های بین‌المللی وزارت خارجه ایران:

«تهران» در حل‌وفصل مناقشات منطقه‌ نقشی کلیدی دارد

مذاکرت رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت خارجه با اشاره به موقعیت ژئوپلیتیک ایران و واقع شدن بین حوزه‌های جغرافیایی آسیای مرکزی، قفقاز، شبه قاره، مدیترانه و خلیج فارس گفت: تهران در حل‌وفصل مناقشات منطقه نقش کلیدی دارد.

به گزارش «نماینده»، «سید محمدکاظم سجادپور» رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر به قزاقستان در آکادمی کلوپ دیپلماتیک «کازگیو» دانشگاه حقوق و علوم انسانی این کشور به تشریح سیاست خارجی ایران در خصوص مسائل منطقه‌ای پرداخت.

بر اساس این گزارش، وی در جمع دانشجویان، جمعی از سفرا و دیپلمات‌های خارجی مقیم قزاقستان، رئیس و اساتید این دانشگاه با تشریح تحولات محیط پیرامونی ایران، گفت: همواره بخشی از راه‌حل چالش‌های منطقه در اختیار تهران بوده و این نقش را نمی‌توان نادیده انگاشت که این نشان‌دهنده مسئولیت‌پذیری جمهوری اسلامی در برابر تحولات منطقه می‌باشد.

سجادپور استقلال را از ویژگی‌های بارز سیاست خارجی جمهوری اسلامی  برشمرد که در کنار دیپلماسی هوشمندانه برای تأمین ثبات و امنیت ایران در محیط پرتلاطم اطراف خود نقش بارزی داشته است.

رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت خارجه در این جلسه، موقعیت ژئوپلیتیک ویژه ایران و واقع شدن بین حوزه‌های جغرافیایی متنوع آسیای مرکزی و قفقاز، شبه قاره هند، مدیترانه شرقی و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را از دیگر عوامل مؤثر بر سیاست خارجی ایران برشمرد.

وی افزود: ایران همچنین نقش ارتباطی بین مناطق پیرامونی خود داشته و علاوه بر مساعدت در اجرای طرح‌های منطقه‌ای، در حل‌وفصل مناقشات منطقه نیز دارای نقش کلیدی می‌باشد.

سجادپور در بخش دیگری از سخنان خود، ایران و قزاقستان را از بازیگران مهم منطقه و دولت‌هایی پاسخگو نسبت به تحولات منطقه‌ای خواند و همکاری‌های ۲ کشور را در راستای تأمین ثبات و امنیت و توسعه منطقه دانست.

نظر شما