شناسهٔ خبر: 129749 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

سالانه ۲ میلیون نسخه منبع جدید به کتابخانه ها اضافه می شود

کتابخانه43 مدیرکل منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور با بیان اینکه سالانه دومیلیون نسخه منبع جدید به کتابخانه ها اضافه می شود، گفت: ۵۰هزار نسخه از این منابع توسط مردم به کتابخانه ها هدیه می شود.

به گزارش «نماینده» علیرضا رمضانی در آئین تجلیل از مقام کتاب و فعالان کتاب و کتابخوانی استان سمنان با تاکید بر اینکه در کشور بیش از سه هزار و ۲۰۰ کتابخانه عمومی وجود دارد، ابراز داشت: از این بین یکهزار کتابخانه مشارکتی و یا متعلق به نهاد های خدماتی، اجرایی و دولتی است و دو هزار و ۲۰۰کتابخانه به صورت نهادی در اختیار مردم قرار دارد.

وی افزود: اهدای نیم میلیون عنوان منبع کتاب توسط مردم به این کتابخانه ها نشان دهند حجم بالای مشارکت های مردمی در تجهیز کتابخانه های کشور است که این امر می تواند با فرهنگ سازی افزایش یابد.

مدیرکل منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی برای ترویج مطالعه و همچنین اهدای کتاب همراه با مشارکت های مردمی، گفت: مسئولان ما باید از خودشان این امر را آغاز کرده و سپس آن را در سطح جامعه ترویج دهند که این مهم می تواند با اهدای نمادین کتاب به کتابخانه های سطح شهرها و روستاهای ایران اسلامی طی مناسبت های مختلف صورت بپذیرد.

رمضانی همچنین نقش مسئولان نهاد های فرهنگی را در ترویج مطالعه در سطح جامعه مهم خواند و افزود: امروز روحانیان، شبکه تبلیغی، آموزش و پرورش، فرهنگی و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و ... می توانند در راستای ترویج فرهنگ مطالعه در بین جوانان جامعه موثر عمل کنند.

وی افزود: نهاد کتابخانه های عمومی کشور طبق دستورالعمل های صادره خود به دنبال نهادینه کردن فرهنگ کتاب خوانی در بین خانواده ها، تجهیز، ساخت، بهسازی، مرمت، شاداب سازی محیط کتاب خانه ها، دایر کردن کتابخانه ویژه کودکان، ایجاد کتابخانه در مناطق محروم، ایجاد کتابخانه های سیار و ترغیب مشارکت بیشتر مردم در حوزه کتاب بوده اما باید پذیرفت که این نهاد به تنهایی نمی تواند در راستای ترویج فرهنگ عمومی موفق عمل کند و در این بین عزم همگانی و ملی باید با این تلاش ها همراه باشد.

مدیرکل منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور با بیان اینکه ایران اسلامی در زمره کشورهای پیشرو در عرصه کتابخانه های عمومی منطقه است، گفت: امکانات در کتابخانه های کشور هم اکنون پنج برابر نیاز مردم است اما مشکل چیست که امروز در سرانه مطالعه متاسفانه رتبه خوبی در بین کشورهای به ایران اسلامی اختصاص نمی یابد؟ این همان سوالی است که در پاسخ آن باید گفت مردم امکانات را دارند، اما نمی دانند چگونه باید از این امکانات و کتاب ها بهره گیرند که این امر همان نیاز فرهنگ سازی را در جامعه مورد تاکید قرار می دهد.

رمضانی افزود: مردم امروز نمی دانند چه کتابی نیازشان را برطرف می کند و چه کتابی برایشان نا مناسب است و راه حل برون رفت از این وضعیت، مشارکت مدیران و نخبگان جامعه در قالب گروه های مرجع مردمی است تا بتوانند در معرفی کتاب مناسب هر قشر، به مردم مشاوره دهند که این مدل امروز در برخی کشورهای اروپایی پیاده می شود.

این همایش به مناسبت هفته کتابخوانی و با هدف ترویج فرهنگ مطالعه با حضور پرویز کردوانی چهره ماندگار ایران اسلامی در سمنان برگزار شد.

نظر شما