شناسهٔ خبر: 129658 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

ساداتی نژاد:

گزارش خودکشی دانشجوی بورسیه نهایی شد/۷ دستور مجلس به وزارت علوم

ساداتی نژاد/2 رئیس کمیته پیگیری حادثه خودکشی دانشجوی بورسیه دانشگاه کاشان از نهایی شدن این گزارش و تصویب آن در جلسه امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خبر داد.

به گزارش «نماینده» سیدجواد ساداتی نژاد با اشاره به بررسی نهایی گزارش کمیته بررسی حادثه خودکشی دانشجوی بورسیه دکترای دانشگاه کاشان در جلسه امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات اظهار داشت: بخش مقدماتی گزارش در جلسات قبلی کمیسیون بررسی شده بود و امروز این گزارش جمع‌بندی نهایی شد و با رای گیری به تصویب اکثریت قریب به اتفاق حاضران رسید.

وی افزود: بر اساس مصوبه کمیسیون قرار شد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مواردی را که در این گزارش ذکر شده پیگیری و اقدام کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در این گزارش بر اساس تحقیقات میدانی صورت گرفته و گفتگو با خانوده مرحوم آقایی و نیز دوستان و همکلاسی های او و بررسی پرونده بورسیه وی، شش علت برای خودکشی او به دست آمده که عبارتند از؛ فشار روانی ناشی از طرح موضوع بورسیه ها در فضای مجازی، فشار روانی ناشی از عدم جایابی به موقع، فشار روحی و روانی ناشی از قطع مقرری دانشجو، عدم پرداخت هزینه های رساله دکتری دانشجو به طور کامل و به موقع، فشار روانی ناشی از لغو بورس در ابتدای کار و مشکل شنوایی و بینایی دانشجو که این مسئله مربوط به گذشته بوده است.

ساداتی نژاد ادامه داد: در این گزارش ۷ پیشنهاد برای پیگیری نهایی این پرونده و جلوگیری از تکرار حادثه قید شده است که با توجه به تصویب اعضای کمیسیون، این پیشنهادات الزامی است و باید در وزارت علوم پیگیری شود.

وی جزئیات این پیشنهادات را به این شرح اعلام کرد: دلجویی مادی و معنوی از خانواده دانشجوی مرحوم، برنامه ریزی وزارت علوم برای حل مشکل جایابی تمام بورسیه ها، لزوم اهتمام سازمان امور دانشجویان برای پرداخت مقرری دانشجویان بورسیه و تمهیدات لازم برای پرداخت مقرری به تمام دانشجویان دکتری اعم از بورسیه و غیربورسیه برای کاهش مشکلات معیشتی، الزام دانشگاههای کشور به پرداخت کامل و به موقع  سهم خود از هزینه رساله دکتری دانشجویان بورسیه، الزام دفاتر مشاوره دانشگاهها به تشکیل پرونده سلامت برای همه دانشجویان در همه مقاطع تحصیلی، ارسال پرونده این حادثه به قوه قضائیه و ارسال پرونده حادثه به کمیته تخلفات وزارت علوم برای رسیدگی به تخلفات اداری مسولان امر.

رئیس کمیته پیگیری حادثه خودکشی دانشجوی بورسیه دکتری تاکید کرد: گام بعدی کار، پیگیری تحقق این موارد ۷ گانه است که باید توسط وزارت علوم حتما محقق شود.

نظر شما