شناسهٔ خبر: 129648 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز

سمینار همکاریهای اقتصادی و سرمایه گذاری ایران و هنگ کنگ برگزار شد+جزئیات

اسدالله عسگراولادی سمینار همکاریهای اقتصادی و سرمایه گذاری ایران و هنگ کنگ با حضور وزیر دارایی هنگ کنگ، گروهی از شرکتهای بزرگ هنگ کنگی و فعالان اقتصادی ایرانی با هدف بهبود و توسعه همکاری های مشترک با سرمایه گذاری و تولید در ایران در روز چهارشنبه مورخ ۱۹آبان ماه در محل سالن های کنفرانس اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

 به گزارش «نماینده»، این سمینار با هماهنگی اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین در دو بخش سخنرانی رسمی و سه نشست تخصصی در زمینه های راه سازی و توسعه شهری و لجستیک، مالی و بانکی، مخابرات و توریسم برگزار گردید.

اسدالله عسگر اولادی، رئیس اتاق مشترک ایران و چین، ضمن اشاره به موقعیت جغرافیایی، بسترهای بانکی و مالی هنگ کنگ خواستار توسعه مناسبات و رفع موانع تجاری و خواستار تسهیل در اخذ ویزای تجاری شد و افزود: "یکی از مشکلات موجود بازرگانان، نبود پرواز مستقیم بین ایران و هنگ کنگ است و معمولا سفرها از طریق شهرهای نزدیک انجام می گیرد. "

وی افزود: از ۱۶ سال پیش که اتاق مشترک ایران و چین تاسیس شد تا امروز بیش از ۵۰۰۰ فعال اقتصادی که با چین همکاری می کنند در این اتاق مشترک ثبت نام کرده اند و آمادگی دارند تا فعالیت با شرکت های چینی را افزایش دهند.»

جان سی تسانگ وزیر مالی و دارایی هنگ کنگ،   از کاهش  ۳ درصدی حجم مناسبات با ایران را در ۵ سال ابراز نگرانی کرد  و گفت «روز گذشته در جهت تعمیق همکاری بین ایران و هنگ کنگ تفاهم نامه ای با وزیر اقتصاد و دارایی امضا کردیم تا چارچوبی برای توسعه گردشگری، انواع خدمات و افزایش مناسبات اقتصادی فراهم آوریم.»

تسانگ افزود: ایران با توسعه زیر ساخت ها ی کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب، مرکز اتصال شرق به اروپا است و باعث میشود که تجارت چین افزایش پیدا کند. در این راستا آمادگی داریم که راه آهن سریع السیر را راه اندازی کنیم و خطوط نفت و گاز ایران را توسعه دهیم.»

وی هنگ کنگ را پایتخت مالی چین عنوان کرد و افزود: «هنگ کنگ مرکز حضور شرکت های نفت و گاز است و بیش از نیمی از مناسبات مالی  آنها از طریق نظام بانکی انجام می شود. به همین دلیل می توانیم فرصتی برای اتصال ایران  به کشورهای جهان باشیم.»

مارگارت فانگ مدیر اجرایی کمیسیون توسعه تجارت هنگ کنگ حضور ایران در مسیر جاده ابریشم را فرصتی برای ارتقای همکاری بین چین و ایران عنوان کرد و گفت: «در تحقق اهداف جاده ابریشم به عنوان یک کمربند، یک راه در نظر داریم که سطح مناسبات اقتصادی با ایران را افزایش داده و با سرمایه گذاری در ایران از فرصت اتصال به بازارهای دیگر دنیا بهره مند گردیم. "

وی افزود: «در نظر داریم که حجم مناسبات با ایران را به ۶۰۰ میلیون دلار افزایش دهیم. فعالان اقتصادی ایران با ایجاد ارتباط با هنگ کنگ با اکثر کشورهای دنیا مرتبط خواهند شد.»

در این نشست علیرضا اشرف دبیرکل اتاق ایران، نگاه به شرق را سیاست استراتژیک ایران دانست و سفر هیات هنگ کنگ به سرپرستی وزیر مالی را نقطه عطفی در روابط دو کشور و شروع فصل جدید در مناسبات اقتصادی و ارتقا سطح تعامل متقابل عنوان کرد.

محمد خزایی، معاون وزیر و رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران، ضمن اشاره به تفاهم نامه سرمایه گذاری خارجی بین با هنگ کنگ، از تصمیم گیری برای تشکیل گروهی جهت پیگیری تفاهم نامه خبر داد و افزود: «در خصوص حمایت و توسعه سرمایه گذاری هنگ کنگ و جلوگیری از اخذ مالیات مضاعف و موضوعات گمرکی تفاهم هایی انجام شده است. وی از ملاقات با هیات های  مختلف مالی و بانکی هنگ کنگ در سازمان سرمایه گذاری خبر داد و گفت: «هدف از دعوت وزیر، توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری بین دو کشور است.

در پایان این سمینار فعالان اقتصادی ایرانی و هنگ کنگی به مذاکره رو در رو پرداختند و در نشست های تخصصی شرکت کردند.

نظر شما