شناسهٔ خبر: 129569 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

بدهی دولت روحانی به بانک مرکزی ۱۳۷ درصد رشد کرد

تیم اقتصادی دولت بدهی دولت به بانک مرکزی در شهریورماه سال ۱۳۹۲ و در ابتدای کار دولت یازدهم فقط ۱۵۸۰۰ میلیارد تومان بود که تاکنون دو برابر شده است.

به گزارش «نماینده» بر اساس آمارهای بانک مرکزی، استقراض دولت یازدهم از بانک مرکزی فقط در نیمه اول امسال ۳.۲ برابر کل ۸ سال دولت قبل است.

بانک مرکزی، پرده دیگری از بی‌انضباطی مالی دولت یازدهم را برملا کرد. بر اساس جدیدترین گزارشی که بانک مرکزی منتشر کرده، بدهی دولت به این بانک در پایان شهریورماه امسال با جهشی خطرناک و نزدیک به فاجعه مواجه شده است.

بر اساس این گزارش، بدهی دولت به بانک مرکزی در پایان شهریورماه امسال به ۳۵۴۰۰ میلیارد تومان رسیده که نسبت به شهریور سال گذشته ۳۴ درصد، نسبت به ابتدای امسال ۴۵ درصد و نسبت به شهریور ۳ سال پیش و در ابتدای دولت یازدهم ۱۳۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بدهی دولت به بانک مرکزی در شهریورماه سال ۱۳۹۲ و در ابتدای کار دولت روحانی فقط ۱۵۸۰۰ میلیارد تومان بود که در دولت یازدهم دو برابر هم بیشتر شده است.

افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی، بیانگر استقراض دولت از منابع بانک مرکزی است و یکی از شاخص‌های مهم بی‌انضباطی مالی و پولی محسوب می‌شود. یعنی دولت کسری بودجه خود را با استقراض از بانک مرکزی تامین می‌کند و بانک مرکزی هم مجبور به چاپ پول می‌شود.

آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد دولت یازدهم در نیمه اول امسال ۱۱ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرده است. در ابتدای امسال، بدهی دولت به بانک مرکزی ۲۴۴۰۰ میلیارد تومان بود.

این در حالی است که در مجموع ۸ سال دولت‌های نهم و دهم، به طور تقریبی بدهی دولت به بانک مرکزی فقط ۳۴۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده بود.

این آمار بیانگر آن است که دولت یازدهم فقط در نیمه اول امسال بیش از ۳.۲ برابر ۸ سال دولت قبل، از بانک مرکزی استقراض کرده است.

نظر شما