شناسهٔ خبر: 129503 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

اقدامات خلاف قانون تأمین اجتماعی صنعت را زمین‌گیر کرد/مشکلات بانکی مانع جذب سرمایه‌گذاری خارجی

رئیس اتاق بازرگانی رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه اقدامات خلاف قانون تأمین اجتماعی صنعت را زمین‌گیر کرده است و مشکلات بانکی مانع جذب سرمایه‌گذاری خارجی است تأکید کرد اگر دنبال سرمایه گذاری و اشتغال در کشور هستیم باید قانون را رعایت کنیم.

به گزارش «نماینده» مسعود خوانساری در بیستمین جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه رتبه فضای کسب و کار ما از بین ۱۹۰ کشور در سال ۲۰۱۶ از ۱۱۸ به ۱۲۰ تنزل یافته است گفت : با توجه به اینکه ایران جزء ۲۰ اقتصاد بزرگ دنیا به شمار می رود این جایگاه مناسب و شایسته ما نیست و نشان می دهد که تشویق سرمایه گذاری خارجی و داخلی انجام نمی شود.

رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در تجارت فرامرزی رتبه ایران در بین ۱۹۰ کشور ۱۷۰ است افزود: اگرچه با ایجاد پنجره واحد یک رتبه ارتقاء یافته ایم ولی در بحث واردات و صادرات دچار مشکل هستیم.

خوانساری تصریح کرد: متوسط زمان انطباق اسناد واردات و صادرات در مرز در ایران ۱۰۱ ساعت است در حالیکه این زمان در ۱۸ کشور دنیا صفر و در ۲۵ کشور دنیا هم یک ساعت است.

رییس اتاق بازرگانی تهران بیان داشت:این موضوع نشان می دهد که بروکراسی حاکم در واردات و صادرات زیاد و موجب پایین آمدن رتبه ما در تجارت فرامرزی میشود.

وی با بیان اینکه رشد سرمایه گذاری در ایران از سال ۹۱ به بعد منفی است بیان داشت: رشد اقتصادی نیازمند مثبت کردن رشد رشد سرمایه گذاری است که به دلیل مشکلات بانکی موفق به سرمایه گذاری خارجی نشده ایم.

خوانساری بیان داشت: بهبود فضای کسب و کار میتواند مشکلات را حل و موجب ترغیب سرمایه گذاران به سرمایه گذاری شود.

رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تامین اجتماعی صنعت را زمین گیر کرده و به تولید اسیب جدی زده است بیان داشت: اخذ بیمه بابت خرید و فروش کالا کار غیر قانونی است که تامین اجتماعی انجام می دهد.

وی افزود: همچنین موضوع بازرسی از کارگاه ها که بر اساس قانون می توانند ظرف ۶ ماه بازرسی کارگاه انجام شود که تامین اجتماعی ان را به ۱۰ سال بسط داده است.

رییس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: موضوع دیگر هم بحث ترکیب اعضای هیت های حل اختلاف است که خواهان حل و فصل ان هستیم.

وی افزود : برای حل این مسایل با تامین اجتماعی جلساتی برگزار شده و آقای ربیعی هم در جلسه ای که در هیات نمایندگان حضور داشتند قول حل این مشکلات را دادند که هنوز اتفاقی نیفتاده است.

خوانساری گفت: همچنین شورای گفت وگو جلساتی را برگزار کرد که نتیجه ای برای حل این معضل ارایه نشد.

وی افزود: نامه ای هم در این رابطه به معاون اول رییس جمهور از سوی اتاق تهران ارسال شد که علیرغم این اقدامات هنوز مشکلات صنعت در رابطه با تامین اجتماعی به قوت خود باقی است.

رییس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: ما اگر به دنبال سرمایه گذاری و اشتغال در کشور هستیم باید قانون را رعایت کنیم و اقدامات خلاف قانون تامین اجتماعی صنعت را زمین گیر کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد:‌ در ۷ ماهه ابتدای امسال، صادرات ۴.۳ درصد داشته و ارزش آن ۲۴.۶ میلیارد دلار بوده است. 

وی با بیان اینکه واردات در ۷ ماهه ابتدای امسال ۲۴ میلیارد دلار بوده است، گفت: نسبت به سال گذشته یک دهم درصد واردات کاهش داشته است. 

وی بیان داشت: کثرت قوانین و مقررات، محیط کسب و کار را مختل کرده و دولت باید روی این موضوع کار کند. 

وی با اشاره به اینکه دولت در حال تهیه بودجه است، گفت:‌امیدواریم زخم کهنه چند ساله که همان بدهی‌های دولت به بخش خصوصی است، در بودجه دیده شود و امسال مطالبات بخش خصوصی از دولت پرداخت شود. 

رئیس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: انتظار ما از دولت و مجلس به عنوان بخش خصوصی، واقعی نوشتن بودجه است، زیرا هر ساله بودجه ۵۰ الی ۶۰ درصد مازاد بر واقعیت است و به همین دلیل توسعه طرح‌های عمرانی مغفول می‌ماند. 

نظر شما