شناسهٔ خبر: 129482 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

موضوع انقلاب اسلامی و مقاومت از مهمترین ویژگیهای «ما ایستاده‌ایم ۲» است

نادر طالب زاده نادر طالب‌زاده گفت: موضوع انقلاب اسلامی و مقاومت از مهمترین ویژگیهای نماهنگ »ما ایستاده‌ایم ۲» محسوب می‌شود که اثری حماسی محسوب می‌شود.

به گزارش   «نماینده»  ،  نشست تخصصی تبیین ابعاد گفتمانی و زوایای فنی نماهنگ «ما ایستاده‌ایم ۲» با حضور نادر طالب‌زاده کارشناس رسانه، محمدباقر مفیدی‌کیا کارگردان و حمیدرضا جلالی کارشناس انیمیشن در مرکز گفتمان انقلاب اسلامی برگزار شد.

مفیدی‌کیا در این نشست گفت: از بهمن و اسفند سال ۹۲ درگیر ساخت این اثر شدیم و از متخصصین مختلفی از جمله محسن شاه‌ابراهیمی، داریوش پیرو و اساتید فیلمبرداری استفاده کردیم. ما در این فیلم علاوه بر چالش آب با چالش سایه نیز مواجه بودیم. در منطقه قشم سایه‌ای وجود ندارد. سازه‌ای باید طراحی می‌کردیم که بتوانیم برای ساخت سایه استفاده کنیم.

کارگردان نماهنگ «ما ایستاده‌ایم ۲» با بیان اینکه یکی از چالشهای اساسی در ساخت این اثر چالش سایه بود گفت: با گروه جلوه‌های ویژه حل می‌شود که دیدیم که لحاظ فنی قابل اصلاح نیست و با متخصصین این حرفه جلسات مختلفی را برگزار کردیم و حتی یک نفر اعلام کرد که سازه سایه را در ظرف مدت دو ماه برایتان می‌سازم و ۱۰۰ میلیون تومان می‌گیرم.  

وی افزود: در بهمن سال ۹۳ فیلمبرداری این اثر آغاز شد و در اسفند ۹۳ کار تدوین و آنالیز آن انجام شد اما به دلیل مشکلات مالی این اثر از خرداد تا دی‌ماه ۹۴ متوقف و از اواخر دی شروع مجدد شد.  

مفیدی‌کیا ضمن انتقاد از روزنامه منحرف کننده در ساخت این اثر گفت: نویسنده آن مطلب بی‌تقوایی کرده و مبلغ ساخت این اثر را اشتباها اعلام کرده است.  هزینه ساخت  این کلیپ کمتر از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیونی و حتی کمتر از یک میلیارد بوده است.

وی در خصوص بازخوردهای نماهنگ «ما ایستاده‌ایم ۲» گفت: بازخورد آن در رسانه‌های اسرائیلی و آمریکایی بسیار زیاد بوده است و حتی شبکه‌های VOA، بی‌بی‌سی و من و تو مطالب بسیاری را در نقد این اثر روایت کردند. این کلیپ یک جامعه هدف دارد و برای آن تولید شده است. مخاطبان ما نوجوانان جامعه بودند که این اثر برای تاثیرگذاری روی آنها ساخته شد.  

کارگردان  «نماهنگ ما ایستاده‌ایم ۲» گفت: پس از پایان ساخت این اثر ما گرفتار بازیهای جناحی و سیاسی شدیم.  

مفیدی‌کیا با اشاره به ساخت کلیپ  «نماهنگ ما ایستاده‌ایم ۱»، افزود: هزینه آن کلیپ ۹۵ میلیون تومان بوده است و پس از نمایش آن کسی به فکر هزینه آن نبوده است اما برای  «نماهنگ ما ایستاده‌ایم ۲» ابتدا فضای مسموم آن ایجاد و سپس آن را تخریب کردیم چون هشدارهای اولیه را به ما داده بودند.  

طالب‌زاده: «ما ایستاده‌ایم ۲» اثری حماسی است
نادر طالب‌زاده در این نشست گفت: کلیپ «ما ایستاده‌ایم ۲» مانند کار قبلی فیلمساز «لکه» منحصربفرد و دارای تکنیک پیچیده و جذابی است. در فضای انقلاب اسلامی باید از کارهای یکدیگر پشتیبانی کنیم به این دلیل که در یک مسیر حرکت می‌کنیم و باید به یکدیگر کمک کنیم.

وی افزود: امروزه ما در فضای انقلاب اسلامی آثاری همچون  «ما ایستاده‌ایم ۲» بسیار کم داریم و این کار منحصر به فرد بود و تکنیک کار انیمیشن را داشت اما تکنولوژی تصویری آن بالا بود و گاهی در مسیر بزرگتری حرکت کرده است.  

وی با توجه به انتقادهای صورت گرفته از این اثر گفت: گاهی اوقات نقدها منصفانه نیست و به نابودی اثر تبدیل می‌شود که در این راستا باید بدانیم که با چه کسی و درباره چه چیزی حرف می‌زنیم تا ذوق‌کشی در خالق اثر شکل نگیرد.  

طالب‌زاده اضافه کرد: در چند سال اخیر با نقدهای نادرست بسیاری از منتقدان استعدادهای کارگردان فیلم اولی به نابودی کشیده شده و این بی‌انصافی است.  

به گفته این مستندساز  «نماهنگ ما ایستاده‌ایم ۲» یک کار گروهی بوده و ضعف‌هایی هم دارد اما پختگی تصویری آن و استفاده از استوری‌برد آن بسیار عالی است.  

طالب‌زاده با بیان اینکه موضوع انقلاب اسلامی و مقاومت از مهمترین ویژگیهای این اثر بوده است، گفت: ما همه مسافران جنگ نرم هستیم و هنوز جنگ نرم قرارگاه منسجمی در حوزه فرهنگ ندارد و ما به شعارها بسنده کرده‌ایم. متاسفانه در آن شعارهای زیادی زده می‌شود و این یکی از ایرادهای ماست.  

وی ادامه داد: هدف غرب ایجاد رعب و ترس در وجود ایرانیان است که براساس آن ماجرایی درست کردند که در آن اعلام می‌کنند مسئله هسته‌ای ایران خطرناک است و این ترس ساختن را از سوی کشورهای غربی را باید جواب داد.  

به گفته مجری «راز» نما به نمای نماهنگ «ما ایستاده‌ایم ۲» با تمام ضعف‌هایی که دارد حماسی است و ترسی که غرب از ایران درست می‌کند باید با ساخت آثاری زیبا و حماسی پاسخگو کوبنده به آن داده شود و هجمه تولیدات دشمن همین برجام بوده و اصل اینکه ایران به عنوان تهدید هسته‌ای محسوب می‌شود غلط و اینکه دولت بر سر صحنه بنشیند هم مضحک است.

جلالی: «ما ایستاده‌ایم ۲» تجربه موفقی بوده است
حمیدرضا جلالی کارشناس انیمیشن در این نشست با بیان اینکه تولید هر فریم از صفر تا ۱۰۰ آن در حوزه انیمیشن تمام مفاهیم حسی است، گفت:  این مفاهیم ذهنی و سیال حاصل ذهن پرتلاش کارگردان است. ماهیت این اثر نرم بوده و با ویژوال افکت به تولید رسیده  و ساخت هرگونه افکت صرفا تجربه‌محور است.

وی با اشاره به اینکه ساخت هر صحنه در سینمای ایران در حوزه CG نیاز به تجربه دارد، افزود: ما در ایران پروژه‌ای نداریم که استودیویی حاضر شود و اعلام کند که با موضوعی خاص اثری را تولید می‌کند و آن اثر آب باشد. اما همین موضوعات پیرامون مایعات در کشورهای اروپا به وفور به تولید و نمایش می‌رسد.

به گفته این کارشناس «نماهنگ ما ایستاده‌ایم ۲» تجربه موفقی بوده و هر یک پلان آن ۱۱ فرم است و به خوبی به تولید رسیده است و در آن ناو هواپیمابر نماد تجمیع چندین قدرت در یکجا است و این یک اثر متوسط به بالا می‌باشد.

نظر شما