شناسهٔ خبر: 129429 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

خاطره خوانی؛

سخنان شنیده نشده روحانی

روحانی2

«نماینده»؛ این روزها دولتمردان یازدهم بسیار از این سخن می‌گویند که نرمش در برابر ۱+۵ و به‌خصوص آمریکا سایه جنگ را از سر ملت ایران برداشت؛ اینکه آیا برجام مانع جنگ شده است یا قدرت ملت ایران مسئله‌ای است که اندک تأملی در اطراف آن انسان را به پاسخ رهنمون می‌سازد.

قدرت فرامنطقه‌ای ایران زمینه‌ساز آن شده است که هیچ‌کاری در منطقه حساس خاورمیانه بدون تصمیم کشورمان به سرانجام نرسد و ازاین‌رو است که آمریکا و دیگر کشورهای غربی همواره در مذاکرات حساس مرتبط با سوریه، عراق یا یمن و ... به دنبال مذاکره با ایران هستند. این قدرت بی‌شک از طریق برجام یا مذاکرات بی‌نتیجه با آمریکا به‌دست نیامده بلکه استقامت و مقاومت مردم در برابر زیاده‌خواهان بین‌المللی دشمن را به عقب‌نشینی وادار کرده است.

«حسن روحانی» رئیس‌جمهور کشورمان ۲۱ اسفند ۱۳۸۰ در کسوت نماینده سمنان در مجلس خبرگان رهبری و همچنین دبیر شورای عالی امنیت ملی در هفتمین اجلاس رسمی دوره سوم مجلس خبرگان اظهارات جالبی در این زمینه داشته است. بازخوانی بخشی از این اظهارات امروز خالی از لطف نیست. روحانی می‌گوید: «نرمش در برابر تهدید آمریکا در نهایت منجر به جنگ می‌شود یعنی هم چوب را خورده‌ایم و هم پیاز را، هم تسلیم شده‌ایم و هم ابهت و عظمت ما از بین رفته است و هم یک روز بالاخره وارد جنگ خواهیم شد.

اینکه تاکنون آمریکا به ما حمله نکرده است به‌خاطر چه عاملی بوده است؟ از قدرت ایران می‌ترسیدند. جز ترس، عامل دیگری نبوده است. عامل بازدارنده فقط قدرت است، چیز دیگری نیست. بی‌تردید افزایش قدرت ملی، مانع هرگونه حمله آمریکا به منافع کشورمان خواهد شد و برعکس ضعف قدرت ملی مشوق اصلی برای حمله دشمن خواهد بود. اصل، قدرت است. اساس قدرت هم، ملت است. آمریکا وقتی به ما حمله می‌کند که مطمئن باشد نظام اسلامی را می‌تواند تغییر دهد، در غیر این صورت به ما حمله نخواهد کرد...

قاعدتاً آمریکا برای صدمه زدن به یک مرکز اقتصادی به ما حمله نمی‌کند. تحلیل ما این نیست که آمریکا به ما حمله کند تا به اقتصاد ما صدمه بزند. به دلیل اینکه با این عمل، آمریکا با خطرات و معضلات و مشکلات فراوانی مواجه خواهد شد. حمله به جمهوری‌اسلامی ایران برای آمریکایی‌ها کار آسانی نیست. اینکه در اسرائیل، پرز اعلام می‌کند که حزب‌الله لبنان ۸ هزار موشک در اختیار دارد و می‌تواند به شهرهای ما حمله کند ... نشان می‌دهد که حزب‌الله لبنان یک قدرت در منطقه است. حماس یک قدرت است. جهاد اسلامی یک قدرت است. بسیاری از گروه‌هایی که برای آزادی سرزمین خود و استقلال مبارزه می‌کنند، از لحاظ معنوی به جمهوری‌اسلامی ایران، وابسته‌اند... آمریکا نمی‌تواند به ما حمله کند ولی امنیت اسرائیل به خطر نیفتد. برای آمریکایی‌ها، امنیت اسرائیل چیزی شبیه امنیت خودشان و اساساً جزو امنیت داخلی خودشان است.»

نظر شما