شناسهٔ خبر: 129393 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

نماینده مردم پل‌دختر در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نماینده»، تشریح کرد

دولت باید اعتبار کافی به زیرساخت‌های گردشگری لرستان اختصاص دهد

گردشگری43

عدم توجه به زیرساخت‌های گردشگری در لرستان، این استان را بیکارترین استان کشور کرده است. نبود زیرساخت‌های کافی، عدم امکانات رفاهی و همچنین نداشتن یک مدیریت قوی برای ساماندهی، تقویت و توسعه صنعت گردشگری در استان لرستان از جمله دلایلی بود که برای بررسی بیشتر این موضوع سراغ نماینده حوزه انتخابیه پل‌دختر در استان لرستان یعنی «سیدحمیدرضا کاظمی» رفتیم.

پل‌دختر یکی از شهرستان‌های استان لرستان بوده که در جنوب این استان قرار گرفته ‌است. جمعیت ۳۲۷/۷۵ نفری این شهرستان در مساحتی حدود ۳۶۱۵ کیلومترمربع زندگی می‌کنند. این شهرستان دارای آب‌وهوای معتدل در زمستان و گرم در تابستان است. پل‌دختر از نفت‌خیزترین شهرستان‌های کشور و نفت‌خیزترین شهر لرستان است. در پلدختر تاکنون ۳۴ تاقدیس نفت کشف گردیده است.

وجود جاذبه‌های گردشگری در استان لرستان اعم از آثار باستانی، شرایط اقلیمی و آب‌وهوایی متبوع و مناسب، روخانه‌های جاری و خروشان می‌تواند این استان را به قطب گردشگری کشور تبدیل کند. این گفته نماینده مردم پل‌دختر در مجلس دهم است. وی در توضیحات بیشتر ظرفیت‌های داخلی حوزه انتخابیه‌اش به نماینده، گفت: «استان لرستان بعد از ۳ استان شمالی، چهارمین استان پرآب کشور محسوب می‌شود. چشمه‌ساران، آب‌های جاری و کوهستانی بودن استان لرستان، همگی موجب شده تا این منطقه به استانی منحصربه‌فرد تبدیل شود.»

کاظمی معتقد است که شاید استان لرستان تنها استان کشور باشد که در تمامی فصول سال به‌صورت هم‌زمان ۴ فصل طبیعت را دارا باشد. این استان از سمت جنوب با خوزستان هم‌مرز بوده که دارای آب‌وهوای گرمسیری است. مرکز استان که شهرستان خرم‌آباد در آن مکان واقع شده از آب‌وهوای معتدل برخوردار است. از طرف شمال یعنی شهرستان‌های ازنا، الیگودرز، درود و بروجرد دارای اقلیم سردسیر است. وی با ذکر مثالی این موضوع را بیشتر تشریح کرد: «ممکن است در فصل زمستان در شمال استان لرستان شاهد یک متر برف باشید و در عین حال در مرکز این استان در همان فصل برف همراه با باران را نظاره ‌کنید و در قسمت جنوبی این استان نیز آب‌وهوای لطیف‌تری حس خواهید کرد. این مسئله به خودی خود یکی از جاذبه‌های ویژه گردشگری این استان به‌شمار می‌رود.»

نماینده مردم پل‌دختر در بهارستان، غارهای استان لرستان را یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری، آثار باستانی و تاریخی این استان برشمرد. وی در این زمینه به‌وجود غار کلماه‌کره در شهرستان پل‌دختر اشاره و تصریح کرد: «این غار در دنیا به‌عنوان یکی از جاذبه‌های بکر طبیعت استان لرستان مطرح شده است.» همچنین غار کوگان در شهرستان پل‌دختر یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این استان است.

کاظمی، قلعه فلک‌الافلاک در میان شهرستان خرم‌آباد و همچنین وجود ۷ تالاب در منطقه پل‌دختر را از دیگر موارد جذب توریست و گردشگر به این منطقه برشمرد. به‌زعم نماینده مردم پل‌دختر در بحث  جاذبه‌های گردشگری تا زیرساخت‌ها آماده نشوند، امر گردشگری با مشکل مواجه خواهد بود. وی تأکید کرد: «متأسفانه برای این مسئله چندان هزینه نکرده‌ایم. مشکل زیرساخت در این مناطق جدّی است و تا برای آن هزینه و تبلیغات نکنیم و تا زمانی که بستر مناسب ایجاد نشود، نمی‌توانیم در جذب گردشگری چندان توفیقی بیابیم.»

کاظمی خطاب به‌دولت یادآور شد: «دولت باید بودجه و اعتبار کافی برای تثبیت زیرساخت‌های گردشگری در استان لرستان اختصاص دهد.»

وی معتقد است ایران علی‌رغم جاذبه‌های گردشگری فراوان نتوانسته سهم چندانی در صنعت گردشگری برای خود داشته باشد. کاظمی خاطرنشان کرد: «نتوانستیم آن‌طور که باید، با وجود آثار باستانی و تاریخی، توریست جذب کنیم. تا زمانی که زیرساخت‌ها آماده نشوند، در این مسیر توفیقی نخواهیم داشت. لازمه امر گردشگری امکانات رفاهی و خدماتی است. ما چگونه توقع داریم بدون زیرساخت‌های مناسب این صنعت را تقویت کنیم؟ نماینده مردم پل‌دختر در ادامه توضیحاتش بیان داشت: «نام غار کلماکره در دنیا مطرح شد. آثار تاریخی در این غار بسیار منحصربه‌فرد بود. اما عدم دسترسی سهل و آسان به جاده آن مانع از جذب گردشگر در این منطقه شده است.»

کاظمی همچنین گریزی بر معضل بیکاری و ایجاد زمینه اشتغال به‌وسیله تقویت زیرساخت‌های صنعت گردشگری در حوزه انتخابیه پل‌دختر داشت و تأکید کرد: «در حال حاضر آمار بیکاری این منطقه بسیار بسیار بالاست و چیزی که می‌تواند تا حدودی باسرعت بیشتری مشکل بیکاری را حل کند، همین صنعت گردشگری است؛ اگر بتوانیم زیرساخت‌های لازم را توسعه و تقویت کنیم، بستر مناسبی برای حل بخش عمده‌ معضل بیکاری و جذب گردشگر در این منطقه به وجود خواهد آمد.»

وی معتقد است: «بسیاری از کشورهای دنیا نه از صنعت برخودار هستند و نه کشاورزی را در اختیار دارند. این کشورها سهم بالایی از چرخه اقتصادی کشورشان را با صنعت گردشگری و توریسم می‌چرخانند؛ این درحالی است که متأسفانه علی‌رغم عوامل مناسب برای جذب گردشگر در استان لرستان اما این استان به دلیل نبود زیرساخت‌های کافی در حال حاضر یک استان محروم است. ازاین‌رو می‌توان گفت شاید بالاترین آمار نرخ بیکاری در سطح کشور از آن این استان باشد.»

نظر شما