شناسهٔ خبر: 129356 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

دادستان کل کشور در گفتگو با هفته نامه«نماینده»:

دولت به وظایفش عمل می کرد شاهد تجاوز به منابع طبیعی نبودیم

دادستان43 دادستان کل کشور گفت: امروز تهاجم عجیبی به منابع کشور می‌شود و باید دید حقوق عمومی کشور در زمینه منابع طبیعی نظیر جنگل‌ها، رودخانه‌ها و غیره چرا نادیده گرفته شده ‌و چه کسی پیگیر این مسئله است.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری، دادستان کل کشور در گفتگو با هفته نامه «نماینده»، در رابطه با تخریب منابع طبیعی و تجاوز به اراضی ملی و راهکارهای مقابله با آن گفت: ما در مسئله حقوق عمومی و صیانت و دفاع از حقوق عامه اولاَ باید تعریف مشخصی از حقوق عمومی داشته باشیم و بعد ببینیم راه دفاع از این حقوق که مورد تعرض عده ای قرارگرفته است چیست. هرچند این کار تا حدی صورت می گیرد و این چنین نیست که به صورت کامل تعطیل باشد ولی آن چنان که مطلوب است انجام نمی شود. اگر انجام می شد ما شاهد این همه تعرض و تجاوز به منابع طبیعی، کوه ها، دشت ها، رودخانه ها و جنگل ها نبودیم.

وی افزود: چنین اتفاقات نگران کننده ای نشان دهنده این است که مسئولان متاسفانه در این قضیه کوتاهی دارند. با کمال تاسف سازمان های دولتی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، وزارت راه وشهرسازی، سازمان های مرتبط با این بخش ها در این زمینه به وظایف خود عمل نکرده و نمی کنند و اگر عمل می کردند نباید شاهد این همه از بین رفتن منابع ملی، کوه ها و آلوده شدن آبها و آبهای زیرزمینی و رودخانه ها باشیم.

این مقام عالی قضایی ادامه داد: امروز تهاجم عجیبی به منابع کشور می‌شود و باید دید حقوق عمومی کشور در زمینه منابع طبیعی نظیر جنگل‌ها، رودخانه‌ها و غیره چرا نادیده گرفته شده ‌و چه کسی پیگیر این مسئله است.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری در عین حال با بیان اینکه وظیفه دادستان است که مدافع حقوق عمومی باشد، اظهار کرد: دادستان هایی که در سراسر کشور، در شهرستان ها مستقر هستند و همچنین دادستان کل در رأس این مجموعه، به لحاظ حضور در محل و داشتن اطلاعات میدانی حتماَ می توانند مؤثر باشند و ما از آنها مؤکداَ خواسته ایم که این مسئله را مهم بدانند. این قدر این قضیه مهم است که در برخی موارد، ریاست محترم قوه قضائیه و بالاتر از آن مقام معظم رهبری به این موضوع شخصاَ ورود کرده اند. لذا به هیچ وجه نباید حرکت در این راه را کُندکنیم یا در بستر کار به قدری دست انداز باشد که لازم شود مقامات عالی و رهبر معظم انقلاب بخواهند ورود کنند.

وی در ادامه  تاکید کرد: حتماَ باید به وظیفه خود عمل کنیم و امیدواریم که دادستان های کشور این موضوع را جزو اولویت های کاری خود بدانند.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: مردم عزیز هم می توانند کمک کنند؛ کمک مردم این است که اطلاعات لازم را به دادستان های محترم حوزه قضایی برسانند. اگر مردم بیایند کمک کنند و اطلاعات لازم را بدهند قطعاَ می توانند در جلوگیری از این همه تضییع به حقوق بیت المال موثر باشند.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف دستگاه قضایی که در قانون اساسی آمده پیشگیری از وقوع جرم است، تصریح کرد: البته دادستان نباید منتظر بنشیند که کسی بیاید شکایت کند. عوامل دادستان که عبارت هستند از ضابطین و همچنین عموم مردم باید این اطلاعات را به دادستان منتقل کنند و دادستان وظیفه دارد که این موضوع را دنبال کند.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری یادآور شد: اگر از ابتدا این حساسیت در دستگاه های اجرایی باشد قطعاَ نمی گذارد به مرحله وقوع جرم برسند و بعد بخواهیم مجرم را مجازات کنیم. مهم این است که قبل از وقوع جرم بتوانیم جلوی تعدیات و تجاوزات را بگیریم و مردم در این قضیه خیلی خوب می توانند کمک کنند.

این مقام عالی قضایی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم که با این اهتمامی که درقوه قضائیه وجود دارد و با این بستری که فراهم شده و همچنین با این تکالیفی که قانون بر عهده قوه قضائیه و دادستان ها گذاشته است مردم هم از باب تعامل و همکاری به میدان بیایند تا این مسئله به صورت جدی پیگیری شود.

نظر شما