شناسهٔ خبر: 129297 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

عبرتکده تاریخ؛

۶ سؤال بی‌پاسخ رجایی در جلسه شورای امنیت

شهید رجایی2

سفر شهید «رجایی» به آمریکا برای حضور در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در حافظه تاریخ باقی‌مانده است. یک سفر با هزاران نکته پندآموز، سفری که رجایی در آن شیطان بزرگ را در قلب نیویورک محاکمه کرد. 

۸ صبح روز ۲۵ مهر ۱۳۵۹، «محمدعلی رجایی»، نخست‌وزیر وقت کشورمان که در رأس هیئتی برای شرکت در اجلاس شورای امنیت سازمان ملل متحد و بحث در مورد تجاوز رژیم عراق به کشورمان رهسپار نیویورک شده بود، وارد این شهر شد. «کارتر»، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام آمادگی کرده بود تا با نخست‌وزیر دیدار و گفت‌وگو کند ولی خبرهای رسیده از نیویورک حکایت از آن داشت که هیئت ایرانی قاطعانه به کارتر جواب منفی داده بود.

روزنامه «نیویورک پست» در این روز به سفر نخست‌وزیر به نیویورک اشاره کرده و نوشته بود: «مردی که از ایران می‌آید، بزرگترین دردسر امنیتی و حفاظتی را برای پلیس نیویورک ایجاد کرده است.»

پای برهنه‌ای که آمریکا را به محاکمه کشید

قبل از ایراد سخنرانی در جلسه شورای امنیت سازمان ملل، محمدعلی رجایی نخست‌وزیر وقت کشورمان به مدت یک ساعت و نیم با «والدهایم» دبیرکل سازمان ملل ملاقات و گفت‌وگو کرد. رجایی در این سخنرانی با برشمردن دلایل آغاز جنگ علیه ایران و اهداف صدام از این حمله، از سکوت جامعه جهانی در قبال جنگ به‌شدت انتقاد کرد. او همچنین ضمن تقبیح نظام حاکم بر جهان، در حین سخنرانی پای برهنه خود را روی میز گذاشت و با نشان دادن آثار شکنجه در زندان‌های دوران شاه، حمایت دولت آمریکا از شاه را مورد انتقاد قرار داد. این اقدام نخستوزیر ایران، از اتفاقات کم‌سابقه در سازمان ملل بود. رجایی در نشست شورای امنیت سازمان ملل اظهار داشت: «من دیروز مستقیماً از جبهه جنگ عازم اینجا شدم. کشته‌ها و مجروحینی را که دیدن آنان دل هر انسانی، هر چند کم احساس را به درد می‌آورد، به چشم خود نظاره کردم. موشک‌های ۹ متری زمین به زمین که به شهر دزفول پرتاب شده، قسمت اعظم شهر را بر سر مردم شریف و قهرمان آن دیار خراب کرده است.»

وی ادامه داد: «ارتش صدام حسین به بهانه‌های واهی که بهتر است حتی گفته شود بدون بهانه، ‌به خاک ما تجاوز کرده، مراکز تولیدی و اقتصادی و به‌خصوص مناطق مسکونی ما از جمله بیمارستان‌ها و مؤسسات آموزشی را منهدم می‌نماید و مردم بی‌گناه ما را به قتل می‌رساند.»

جنایات بی‌شرمانه صدام در جنگ با ایران

نخست‌وزیر در ادامه ضمن برشمردن جنایات بی‌شمار صدام در جنگ با ایران اسلامی، گفت: «دیروز در هواپیما مطلع شدم که در کرمانشاه در اثر بمباران دبستان، دبیرستان، دانشگاه و بیمارستان این شهر بیش از یک هزار دانش‌آموز و مردم غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند و عزای عمومی در کشور اعلام شده است. ارتش بعث عراق که از انسانیت بویی نبرده است، حتی اگر چند لحظه‌ای به یکی از مناطق مسکونی کشورمان دست یابد، از هیچ‌گونه جنایتی فروگذار نمی‌کند. منازل را غارت و حتی در بعضی از نقاط بی‌شرمانه به زنان ما نیز تجاوز می‌کند. افراد غیرنظامی را که سنشان از ۱۸ سال بالاتر است، به‌عنوان اسرای جنگی با خود می‌برند و آنان را به همراه دیگر اسیران جنگ شکنجه داده، به قتل می‌رسانند.»

افشاگری رجایی علیه آمریکا

نخست‌وزیر در ادامه به افشاگری علیه دولت آمریکا و کمک‌های این کشور به رژیم بعث عراق در جنگ با ایران پرداخته و گفت: «من صریحاً اعلام می‌کنم که ملت ما مصمم است حتی با دنبال کردن یک جنگ طولانی و مردمی جوابی دندان‌شکن به امپریالیسم آمریکا دهد که مستقیم و غیرمستقیم به دولت بعث عراق کمک می‌نماید.» وی ادامه داد: «آمریکا با هواپیماهای آواکس خود که در عربستان مستقر کرده است، حرکات ارتش دلیر جمهوری اسلامی ایران را ضبط و به‌عراق گزارش می‌دهد و همچنین با منحرف کردن سیستم‌های رادار، هدف‌های غلط به جنگنده‌های ما می‌دهد.»

رجایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «ما به‌دنیا ثابت می‌کنیم، بدون اینکه برای مبارزه با استعمار غرب به‌دامن استعمار شرق پناه ببریم، قادریم روی پای خویش بایستیم و برای حفظ استقلال خود بیشترین بها را بپردازیم. تجاوز نظامی طبس، توطئه کودتا و حمله سبعانه ارتش صدام به ایران، به ابرقدرت‌ها نشان داد که توسل به زور به هر شکل در مقابل انقلاب اسلامی محکوم به شکست است.»

سؤال‌های بی‌پاسخ رجایی در شورای امنیت

وی پس از برشمردن تخلفات رژیم عراق گفت: «چگونه است که رژیم بعث عراق به فرض داشتن اختلافات ارضی با ایران به‌جای مطرح کردن آن با الجزایر که طبق معاهدات فیمابین حکم بوده است، به حمله ناگهان هوایی، دریایی و زمینی به حریم جمهوری اسلامی ایران دست می‌زند؟»

رجایی همچنین اظهار داشت: «چگونه است که تجاوز رژیم بعث عراق از حد «تصحیحات مرزی» ادعایی گذشته و به تلاش برای اشغال ایالات ما خصوصاً استان نفت‌خیز خوزستان منجر می‌شود؟»

نخست‌وزیر در سؤال دیگری پرسید: «چگونه است که همزمان با این تهاجم، همه ضدانقلابیون فراری را در کشور خود پناه داده و به آنها امکان فعالیت علیه جمهوری اسلامی را می‌دهد؟»

و سؤال چهارم رجایی اینگونه مطرح شد: «چگونه است که همزمان با حمله صدام به خاک ایران، آمریکا آن را به فال نیک در جهت آزادی جاسوسان گروگان می‌گیرد؟»

نخست‌وزیر در سؤال دیگری پرسید: «چگونه است که حمله عراق درست همزمان با خاموش شدن آخرین شعله‌های تجزیه‌طلبی در کردستان و استقرار آخرین نهاد جمهوری اسلامی، یعنی تشکیل دولت صورت می‌گیرد؟»

و سؤال پایانی رجایی اینگونه مطرح شد: «چگونه است که یاری‌دهندگان اصلی رژیم به اصطلاح انقلاب عراق در این جنگ، کثیف‌ترین و پلیدترین رژیم‌های ارتجاعی وابسته به آمریکا همچون اردن، مصر، مراکش و غیره هستند؟»

رجایی نخست‌وزیر پس از این سخنرانی طی مصاحبه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد تا دشمن در خاک ما است آتش بس را نمی‌پذیریم. نخست‌وزیر ادامه داد: «هر کسی که به استقلال و آزادی و شرف انسانی اعتقاد دارد فقط باید به ما بگوید: «بجنگید تا دشمن را از خاک خود بیرون کنید و عامل جنگ را به دادگاه انقلاب اسلامی بسپارید.» وی در پاسخ به یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا در مدت اقامت در نیویورک حاضر به ارتباط با سران آمریکا هستید، گفت: «به‌هیچ‌وجه، هرگز.»»

مذاکره با آمریکا در برنامه رجایی نیست

در این روزها مقامات آمریکا تلاش می‌کردند تا با شهید رجایی و هیئت ایرانی دیدار و مذاکره کنند ولی نخست‌وزیر کشورمان این تلاش‌ها را با هوشیاری ناکام گذاشت.

«هاشمی رفسنجانی» رئیس وقت مجلس شورای اسلامی نیز که ۲۵ مهر ۱۳۵۹ به دیدار امام خمینی(ره) رفته بود، پس از این دیدار در یک مصاحبه مطبوعاتی در مورد درخواست کارتر برای دیدار با نخست‌وزیر گفت: «این قبیل اقدامات در برنامه نخست‌وزیر نیست و اگر بناست در مورد مسائل دیگر کاری بشود، باید در اینجا بحث و تصمیم گرفته شود.»

برچسب‌ها:

نظر شما