شناسهٔ خبر: 129293 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

نماینده مردم گناباد در مجلس مطرح کرد

عدم تأمین امنیت جاده‌ها سالانه جان بسیاری از مردم را می‌گیرد

حمید بنایی2 بنایی با اشاره به عدم تامین امنیت جاده ها گفت: متأسفانه هنوز بسیاری از مسیرهای ارتباطی با مشکل مواجه بوده و دوبانده نشده‌اند.

«حمید بنایی»، نماینده مردم گناباد و بجستان و عضو کمیسیون عمران مجلس شواری اسلامی است. وی در گفت‌وگوی مشروح با هفته‌نامه «نماینده»، به‌تشریح مشکلات این حوزه انتخابیه پرداخت. متن این گفت‌وگو در ذیل آمده است:

در ابتدا به صورت مختصر پیرامون حوزه انتخابیه‌تان توضیح دهید.

مردم منطقه گناباد و بجستان مردمانی سخت‌کوش، قانع، انقلابی و ولایت‌مدار هستند که متأسفانه با محرومیت بالایی مواجه هستند. در حقیقت مردم گناباد و بجستان مردمان محروم و در عین حال مظلوم هستند. علی‌رغم گذشت ۳۷ سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی هنوز زیرساخت‌های اصلی برای از بین بردن این محرومیت‌ها اجرایی نشده است.

استان خراسان دارای قنات‌های زیادی است؛ وضعیت آنها به چه شکل است؟

قنوات حوزه گناباد و بجستان سال‌هاست که خشک شده‌اند. حدود ۱۸ سال است که این مناطق با بحران خشکسالی مواجه هستند. صراحتاً باید بگویم که شهرستان گناباد و بجستان به‌هیچ عنوان وضعیت خوبی ندارد.

سال‌هاست که فریاد خشکسالی منطقه شرق کشور شنیده می‌شود. مردم دیگر این مسئله را نمی‌پذیرند. برای رفع این موضوع چه کرده‌اید؟

در جلساتی که با آقای «رحمانی‌فضلی» وزیر کشور و همچنین آقای «نجار» رئیس سازمان مدیریت و بحران کشور داشتیم، از آنها درخواست کردیم تا به وضعیت بحرانی خشکسالی در این شهرستان‌ها رسیدگی کنند. ما تمام تلاش خود را برای حل این معضل بزرگ انجام داده و خواهیم داد. مردم برای بهتر شدن شرایط کنونی در مناطق شرق کشور از دولت انتظار دارند. دولت برای جبران خشکسالی در خراسان رضوی وعده‌هایی داد که متأسفانه هنوز عملیاتی نشده‌اند. هرچند خدماتی ارائه شده و از دولت برای آنها تشکر می‌کنیم اما کافی نیستند؛ مردم نیازمند توجه جدّی دولت هستند.

یکی از مسائل مهم دیگر درباره استان خراسان، مسیرهای ارتباطی است. کمی در این‌باره توضیح دهید.

متأسفانه هنوز بسیاری از مسیرهای ارتباطی با مشکل مواجه بوده و دوبانده نشده‌اند. به‌دلیل عدم تأمین امنیت جاده گناباد به‌سمت تربت حیدریه همواره شاهد آمار بالای تصادفات در این منطقه هستیم. بسیاری از مسیرهای ارتباطی این منطقه بلاتکلیف مانده‌اند. به‌طور مثال دوبانده شدن مسیر ارتباطی گناباد به سمت خضری‌دشت‌بیاض نیز اجرایی نشده است. ۱۵ سال است که استارت کار فرودگاه گناباد زده شده اما هنوز کاری در این زمینه صورت نگرفته است. این در حالی است که مردم به راه‌اندازی این فرودگاه بسیار علاقه‌مند هستند.

موضوع راه‌آهن گناباد به چابهار در حال حاضر به کجا رسیده است؟

بحث راه‌آهن مشهد به‌سمت زاهدان و چابهار یکی دیگر از موضوعات مهم این منطقه به‌شمار می‌رود. کمبود چنین راه‌آهنی در شرق کشور ملموس است و از طرف دیگر لازم و ضروری است. مسیر این راه‌آهن گناباد را به قائن، بیرجند، نهبندان و در نهایت زاهدان مربوط می‌سازد.

درباره شرایط تحصیلی در این حوزه انتخابیه بفرمایید.

در حوزه دانشگاهی ما جمعیتی در حدود ۱۳ تا ۱۵ هزار دانشجو در هر دو شهرستان داریم. دانشگاه‌های آزاد، فنی‌وحرفه‌ای و... در آنجا فعالیت دارند اما باید تقویت شوند. 

مهم‌ترین محصولات کشاورزی این منطقه چیست و آیا شرایط کشاورزی با وجود خشکسالی، راضی‌کننده است؟

مهم‌ترین محصول منطقه بجستان و گناباد، پسته، انار و زعفران است. در حال حاضر بیشتر مزارع زعفران با تانکر آبیاری می‌شود. متأسفانه کشاورزان و دامداران ما به‌دلیل خشکسالی‌ها متضرر شده‌اند. اما با این وجود مردم این مناطق بسیار زحمت‌کش هستند به‌نحوی که ۲۰۰ تن شیر تولیدی روزانه به دو شهرستان گناباد و بجستان مربوط می‌شود. باید دامداران و کشاورزان ما حمایت شوند. در یکی از روستاهای بجستان به نام مرندیز نزدیک به ۴۵ واحد مرغداری داریم. این روستا دومین تولیدکننده گوشت سفید استان خراسان رضوی محسوب می‌شود.

وضعیت بهداشتی به چه صورت است؟

پزشک متخصص و عمومی در گناباد و بجستان کم داریم. بیمارستان علامه در بجستان نیاز به حمایت بیشتری دارد. بیمارستان‌های این منطقه باید به لحاظ تجهیزات بیشتر اعم از نیروی انسانی متخصص و تجهیزات پزشکی تقویت شوند. البته وزیر بهداشت قول بهره‌برداری یک بیمارستان مجهز تا پایان امسال را داده است که امیدواریم این اتفاق بیفتد.

وضعیت اشتغال در این منطقه به چه شکل است؟

بحران بیکاری در حال حاضر یک بحران ملی است. وضعیت بیکاری در همه‌جا بحران محسوب می‌شود. باید فکری به حال وضعیت اشتغال و کار جوانان شود. در یک برهه زمانی پس از مشهد، فعال‌ترین شهرک‌های صنعتی در گناباد وجود داشت؛ متأسفانه اکنون شاید ۳۰ تا ۳۵ درصد شهرک‌های صنعتی این منطقه نیز فعال نباشند. ما معادن بسیار خوب مس، طلا و آهن را داریم؛ در حال حاضر به دنبال سرمایه‌گذار در این مناطق هستیم که با حمایت دولت و بخش خصوصی ان‌شاءالله رونق اقتصادی پایدار در آنجا به‌وجود خواهد آمد. متأسفانه آنقدر بروکراسی اداری به سرمایه‌گذاران سخت‌گیری می‌کند که اگر سرمایه‌گذار هم بخواهد کاری انجام دهد با شرایطی که پیش پایش می‌گذارند آن را پشیمان می‌کند. در حوزه اشتغال بانوان کارهای بسیاری در مناطق از جمله سفالگری، قالی‌بافی می‌توان انجام داد. در بعضی از موارد سفال‌های لاله‌جین همدان ساخت گناباد است. لذا به صنایع دستی این منطقه کمتر توجه می‌شود. قنات قصبه گناباد بزرگترین و پرآب‌ترین قنات جهان بوده که به ثبت جهانی رسیده است و از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای تلاششان پیرامون این مسئله تشکر می‌کنم اما این ثبت جهانی باید به دنبال خود اشتغال، توسعه و گردشگری داشته باشد.

در پایان اگر صحبتی دارید، بفرمایید؟

مردم شرق کشور به‌ویژه مناطق بجستان و گناباد در بحث مناسبت‌های ملی و مذهبی ادعای خاصی دارند. چراکه بیش از ۹۳ درصد مردم گناباد و بجستان در انتخابات هفتم اسفندماه شرکت کردند و همواره در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌گام بوده‌اند. مردم این منطقه حامی ولایت و دلسوز انقلاب هستند. ازاین‌رو؛ نیازمند نگاه و اقدامات جدّی دولت برای تأمین خواسته‌هایشان هستند. مردم ۱۸ سال است که با قهر طبیعت ساخته‌اند. سال گذشته به‌طور متوسط در این مناطق، ۶۰ میلی‌متر بارندگی وجود داشته است. ۲دهه خشکسالی، مردم بجستان و گناباد را اذیت می‌کند. از دولت می‌خواهیم که فکر اساسی برای مشکل مردم داشته باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما