شناسهٔ خبر: 129290 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

اکبر ترکی از تبعات بیکاری در فریدن، چادگان، فریدون شهر و... به «نماینده» گفت

سیل مهاجرت نیروی کار جوان به اصفهان و گسترش حاشیه‌نشینی!

اکبر ترکی/2  ترکی با اشاره به معضل مهاجرت گفت: اکثر جوانانی که می‌توانند در این شهرستان‌ها بمانند و فعالیت داشته باشند، به اصفهان و شهرهای اطراف آن مهاجرت کردند و به‌صورت حاشیه‌نشینی در حال امرار معاش هستند.

«اکبر ترکی» نماینده مردم فریدن، چادگان، فریدون‌شهر و بوئین‌میان‌دشت در مجلس شورای اسلامی است. وی موفق شده به‌عنوان دهمین نماینده این حوزه انتخابیه به خانه ملت راه یابد. ترکی که پیش از این سابقه تحصیل در رشته پزشکی را دارد، کمیسیون بهداشت را برای خدمت به مردم انتخاب کرده است. نماینده مردم حوزه انتخابیه این ۴ شهرستان، تکیه زدن بر مسند ریاست رادیولوژی بیمارستان امین اصفهان و مدیریت شبکه بهداشت‌ودرمان فریدن را در کارنامه اجرایی خود دارد.

متن زیر حاصل گفت‌وگوی مشروح هفته‌نامه «نماینده» با اکبر ترکی، نماینده مردم فریدن، چادگان، فریدون‌شهر و بوئین میان‌دشت است که به مسائل و مشکلات مربوط به حوزه انتخابیه‌اش پرداخته است.

آقای ترکی کمی از وضعیت کشاورزی در حوزه انتخابیه‌تان بفرمایید.

سؤال خوبی است؛ چراکه یکی از مهم‌ترین مسائل مطرح در این فصل، بحث کشاورزی ۴ شهرستان فریدن، چادگان، فریدون‌شهر و بوئین میان‌دشت است. محصول عمده آنها سیب‌زمینی بوده که فصل برداشت این محصول اکنون است.

آیا کشاورزان از شرایط موجود رضایت دارند؟

علی‌رغم صرف هزینه‌های بالای کشاورزان برای محصولاتشان اما متأسفانه قیمت تعیین شده برای فروش این محصولات یک سوم هزینه‌های صرف شده برای آنها نیست. منظور از هزینه‌ها، هزینه کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی است که بسیار نیز بالاست.

اگر بخواهیم تخمین بزنیم، بهای تمام شده محصولات کشاورزی چه میزان و قیمت تعیین شده برای فروش این محصولات چقدر است؟

شاید کشاورزان برای هر کیلو سیب‌زمینی حدود ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان هزینه کنند اما بهای در نظر گرفته شده برای این محصول چیزی در حدود کیلویی ۲۰۰، ۳۰۰ تومان نیز نباشد.

شما به‌عنوان نماینده مردم حوزه انتخابیه‌تان مطالبه‌گری کشاورزان را پاسخ داده‌اید؟

این یکی از معضل‌های اصلی است که وزیر جهاد کشاورزی و مسئولان مربوط باید به آن ورود کنند. باید فکری به حال صادرات و بهای تعیین شده برای فروش محصولات کشاورزی به‌ویژه سیب‌زمینی داشته باشند. چراکه در این فصل موضوع سیب‌زمینی‌ها یکی از مشکلات مهم کشاورزان به‌شمار می‌رود.

وضعیت بیکاری در این شهرستان‌ها چگونه است؟

بحث بیکاری و معیشت مردم یکی از معضلات و مشکلات اساسی و عمده‌ای است که به‌طور کلی در کشور با آن مواجه هستیم. اما به‌نظرم شدت این بیکاری در این ۴ شهرستان از دیگر شهرستان‌ها و نقاط ایران بیشتر است. به دلیل اینکه در این مناطق قطب صنعتی وجود ندارد و بیشتر درآمد مردم از طریق کشاورزی و دامداری تأمین می‌شود. البته به دلیل خشکسالی و عدم به فروش رفتن محصولات کشاورزی، وضعیت بیکاری تشدید شده است.

دقیقاً می‌توانید بگویید چند درصد مردم این حوزه انتخابیه بیکار هستند؟

 درحال حاضر آمار دقیقی از بیکاری این شهرستان‌ها ندارم اما می‌توانم بگویم بیکاری در میان مردم فریدن، چادگان، فریدون‌شهر و بوئین میان‌دشت نسبت به دیگر شهرستان‌های استان اصفهان، بیشتر است.

جمعیت در این شهرستان‌ها افزایش یا کاهش یافته است؟

رشد جمعیت در این ۴ شهرستان طی ۱۰-۱۵ سال گذشته منفی یا صفر بوده است.

علت آن چیست؟

 به‌دلیل اینکه مهاجرت از این شهرستان‌ها بسیار زیاد صورت می‌گیرد. اکثر جوانانی که می‌توانند در این شهرستان‌ها بمانند و فعالیت داشته باشند، به اصفهان و شهرهای اطراف آن مهاجرت کردند و به‌صورت حاشیه‌نشینی در حال امرار معاش هستند. این مسئله نیز یکی از مشکلاتی است که باید به آن پرداخته شود.

برای رفع این مشکل، چه باید کرد؟

ما دارای منابع، نیروی انسانی و پتانسیل بسیار مطلوبی هستیم؛ زاینده‌رود از ۴ شهرستان حوزه انتخابیه بنده سرچشمه می‌گیرد اما متأسفانه مدیریتی که بتواند آنها را در جهتی هماهنگ به‌کار گیرد تا برای جوانان اشتغال ایجاد شود، وجود ندارد.

قدری از شرایط بهداشت و درمان این مناطق برایمان بگویید.

در بحث بهداشت و درمان باید بگویم که شهرداران که مرکز شهرستان فریدن است، دارای بیمارستان سطح دوم ارجاع است. در شهرستان چادگان نیز یک بیمارستان ۳۲ تخت‌خوابه به‌تازگی افتتاح شده است. در شهرستان بوئین‌میان‌دشت که به‌تازگی به شهرستان تبدیل شده، قرار است که به‌زودی کلنگ یک بیمارستان ۳۲ تخت‌خوابه زده شود.

آیا این میزان کادر پزشکی جوابگوی نیاز مردم این مناطق است؟

تجهیزات و نیروی انسانی به‌ویژه نیروی متخصص و کادر پزشکی کم است. البته باید بگویم که وضعیت بهداشت و درمان شهرستان فریدن نسبت به فریدون شهر بهتر است. هرچند که کمبود نیروی انسانی و تجهیزات پزشکی در هر ۴ شهرستان وجود دارد.

کمیسیون بهداشت برای رفع این نقص چه کاری انجام خواهد داد؟

امیدواریم وزارت بهداشت که توانست با کمک کمیسیون بهداشت خانه ملت ۸ هزار میلیارد تومان بدهی خود را بپردازد، شرایط بهداشت و درمان مناطق مذکور را بهبود دهد. البته با اجرای طرح تحول سلامت و پرداختی‌های مردم در بیمارستان‌های دولتی وضعیت بهتر از قبل شده و رضایت‌مندی برای مردم ایجاد شده است. البته انتقاداتی وجود دارد مبنی براینکه مدیریت مالی دقیقی صورت نگرفته است.

منظور از اینکه می‌گویید مدیریت مالی به خوبی صورت نگرفته، چیست؟

یعنی اینکه پرداختی‌های مردم در جاهایی که مورد نیاز است و اولویت دارد صرف نمی‌شود و در عوض صرف آن جاهایی می‌شود که از اولویت کمتری برخوردار است. اگر مدیریت مالی به‌خوبی انجام گیرد و پزشک خانواده و سطح ارجاع راه‌اندازی شود، ان‌شاءالله وضعیت بهداشت و درمان رونق خوبی خواهد گرفت.

از دیگر مشکلات درمانی مردم بگویید.

در حال حاضر پرداختی‌های مردمی در قسمت سرپایی در بخش خصوصی افزایش یافته و مردم به نوعی در مضیقه مالی قرار دارند. در قسمت سرپایی در بخش‌های مختلف متخصصان لازم وجود ندارند و مردم برای انجام امور درمانی خود در صف می‌ایستند و حتی پیش می‌آید که نتوانند خدمات دریافت کنند.

با وجود این کمبود امکانات چگونه مشکلشان را حل می‌کنند؟

به‌مرکز استان مراجعه می‌کنند. به‌نظرم دولت باید بیشتر به امور بهداشتی و درمانی مردم به‌ویژه روستاییان رسیدگی کند. باید نیروی انسانی و تجهیزات بیشتری اختصاص داده شود که همه مردم بتوانند از خدمات بهداشتی و درمانی بهره‌مند شوند. چراکه این شهرستان‌ها فاصله زیادی با مرکز استان دارند.

وضعیت ورزش در این مناطق به چه شکل است؟

متأسفانه زیرساخت‌های ورزشی در این مناطق از سطح بسیار پایینی برخوردار است که باید به آن دقت و توجه بیشتری صورت گیرد. با توجه به عبور کردن سرچشمه زاینده‌رود از این مناطق که منجر به آب و هوا و طبیعت مطلوبی است، می‌توانیم زمینه را برای ایجاد کمپین ورزشی در این مناطق ایجاد کنیم. این امر موجب افزایش آمار گردشگری خواهد شد و از خروج ورزشکارانی که جذب تیم‌های خارجی می‌شوند جلوگیری می‌کند.

خواسته شما‌ از دولت چیست؟

از دولت می‌خواهیم با توجه به اینکه مقام معظم رهبری امسال را سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامیده‌اند، تلاش و کوشش جدّی برای ایجاد اشتغال در این ۴ شهرستان ایجاد کند چراکه درخواست عمده مردم از مسئولان، ایجاد اشتغال است.

نظر شما