شناسهٔ خبر: 129289 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین

نمایندگان ازگره‌زدن اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به انتخابات انتقاد کردند

دست لرزان دولت برای حذف یارانه ثروتمندان/ نظر مساعد مجلس به افزایش یارانه نیازمندان

یارانه.خودپرداز43 مجلس ۲۴ فروردین امسال به حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی ( ۲۴ میلیون نفر) از تیرماه سال جاری رأی داد و محمد رضا پور ابراهیمی، سخنگوی کمیسیون تلفیق و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد، با این مصوبه ۷۰ درصد جامعه یارانه نقدی دریافت می‌کنند و ۳۰ درصد که شامل ثروتمندان هستند، دیگر یارانه‌ای نخواهند گرفت. با وجود این نوبخت - سخنگوی دولت- بی درنگ گفت، دولت قصد ندارد این شمار را حذف کند و افرادی که به یارانه نیاز ندارند، ۵۶۸ هزار و ۷۶۲ نفر هستند.

واکنش مسؤولان دولتی نشان می‌دهد دولت قصد ندارد این شمار از یارانه بگیران را حذف کند و به گفته دو نماینده مجلس این موضوع به پس از انتخابات موکول شده است.

  تخلف در اجرای مصوبه مجلس
این در حالی است که به باور مجلسی‌ها، حذف نشدن ثروتمندان از گردونه پرداخت یارانه از جانب دولتی‌ها یک تخلف محسوب می‌شود. با این حال این گروه همچنان در ردیف یارانه بگیران ایستاده‌اند و طبقه محروم که با کاهش قدرت خرید و پایین آمدن درآمد روبه رو هستند با ۴۵ هزار تومان یارانه پای سفره فقیرانه خویش  نشسته‌اند.

 ارزش یارانه مردم ۱۵ هزار تومان
از سوی دیگر عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه نگاه‌های حاشیه‌ای و مقطعی و بدون برنامه موجب عقب ماندگی کشور می‌شود، تصریح کرد: منابع هدفمندی یارانه‌ها باید برای توانمند سازی دهک‌های پایین جامعه صرف شود، در حالی که دولت فرصت بهره مندی از این منابع را برای دهک‌های بالا فراهم کرده است. حسن بهرام نیا درباره افزایش رقم یارانه نیازمندان تصریح کرد: اکنون ارزش حقیقی یارانه  ۴۵ هزار تومان مردم معادل ۱۵ هزار تومان و شاید هم کمتراست، بنابراین باید در مجلس روی این موضوع، کار کارشناسی و برنامه ریزی انجام شود که چطور در قالب پول یا کمک‌های یارانه‌ای مانند ارزاق عمومی به سمت توانمند کردن این قشر حرکت کنیم.


 حذف ثروتمندان شاید وقتی دیگر
وی ادامه داد: افزایش یارانه نیازمندان باید در قالب قانونی و در چند کمیسیون مربوط مانند امور اجتماعی مطرح شود و به صحن بیاید و به نظر می‌رسد توسط نمایندگان رأی بیاورد، زیرا نظر مجلس درباره حمایت از دهک‌های ضعیف درآمدی مثبت است.
بهرام نیا با اشاره به ابلاغ مصوبه حذف یارانه‌های ثروتمندان به دولت افزود: دولت با توجیهاتی که می‌آورد معتقد است قطع یارانه آسیب جدی به دولت وارد می‌کند و برای همین این امر را به تعویق‌ انداخته و به پس از انتخابات و وقتی دیگر موکول کرده است.

 قطع نشدن یارانه ثروتمندان تخلف است
وی درباره پرداخت نشدن یارانه تولید نیز اظهار داشت: متأسفانه منابع حاصل از هدفمندی باید ۵۰ درصد در سبد یارانه‌ها قرار می‌گرفت و ۳۰ درصد در تولید و ۲۰ درصد هم در بخش عمران، ولی متأسفانه ۳۰ درصد تولید هنوز به آن‌ها داده نشده و می‌بینیم که عمده کارگاه‌های تولیدی و صنایع و مراکزی که به نوعی با اشتغالزایی همراه است به دلیل پرداخت نشدن یارانه یا تعطیل شده‌اند یا کاهش تولید داشته‌اند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به خبرنگار ما گفت: تعلل دولت در بحث حذف نکردن ثروتمندان یک تخلف محسوب می‌شود، ولی از این کار خود داری می‌کنند، زیرا به نظر آن‌ها ایام کنونی زمان مناسبی برای اجرای این طرح نیست وبه نظر می‌رسد به پس از انتخابات موکول شده است.

 نظر مساعد مجلس به افزایش یارانه نیازمندان
قرجه طیار با بیان اینکه نمایندگان طرح‌هایی را که در حمایت از دهک‌های پایین درآمدی تصویب می‌شود حمایت می‌کنند، تأکید کرد: اگر تدبیری‌اندیشیده شود که بتوان طبق برنامه دریافتی نیازمندان را افزایش داد بسیار عالی است، نظر مجلس نسبت به کلیت این  گونه طرح ‌ها مساعد است، ولی نحوه این پرداخت یارانه جای بحث دارد که آیا باید به صورت نقدی حمایت شوند یا شیوه دیگری اتخاذ شود.
وی افزود: در کمیسیون اقتصادی پیگیر پرداخت یارانه بخش تولید که با شرایط کنونی چرخ آن‌ها خوابیده هستیم و معتقدیم باید تدابیر خاصی برای حمایت از واحدها و بنگاه‌های تولیدی در کشور اتخاذ شود.
هر چند کاهش قیمت نفت دولت را در تأمین درآمدهایش دچار محدودیت کرده است، اما تامین ماهانه ۳۴۰۰ میلیارد تومان پول مورد نیاز یارانه‌ها باید از افزایش قیمت  حامل‌های انرژی فراهم شود که بی‌گمان با بنزین ۱۰۰۰ تومانی و گازوییل و نفت کوره که بر قیمت آن‌ها افزوده شد، ابراز نگرانی مدیران اقتصادی دولت قابل توجیه نیست.
از سویی بر اساس بند «د» تبصره ۱۴ قانون بودجه منابع ناشی از حذف یارانه‌های گروه‌های تعیین شده باید به اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و تقویت تولید ملی اختصاص یابد که اقدامات تأخیری دولت، این بخش را که شامل سود تسهیلات اشتغال، کمک به واحدهای تولیدی کوچک و تقویت زیرساخت‌ها می‌شود را هم محروم می‌کند.
امسال بودجه ۴۲ هزار میلیارد تومانی یارانه‌ها ۳ هزار میلیارد کمتر شده است، باید دید دولت همچنان راه خود را می‌رود یا به مصوبه مجلس عمل می‌کند.
گفتنی است، بر اساس آمار وزارت تعاون هم اکنون ۷۵ میلیون جمعیت کشور یارانه دریافت می‌کنند.
 از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، یکی از خبرهای تکراری همواره نحوه تامین پول مورد نیاز برای واریز به حساب شهروندان و خبر پر رنگ‌تر آن؛ حدف یارانه بگیران از چرخه بهره‌مندی از درآمدهای کشور بوده است.
در حالی که دلیل برقراری یارانه برای مردم، اجرای طرح تحول اقتصادی و هدفمندی یارانه‌های کلان به  سمت سوخت و شیر و علوفه و سایر موارد بوده، مشخص نیست چرا حذف یارانه بگیران همچنان یکی از موارد محوری قوای مجریه و مقننه است.

نظر شما