شناسهٔ خبر: 129288 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

زنگنه فرمان دوم گرانی‌ راصادر کرد/قیمت انواع فرآورده نفتی آزاد شد

بیژن زنگنه/* وزیر نفت با صدور دومین مصوبه جنجالی توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ارز خوراک مایع صنایع پتروشیمی را هم آزاد کرد تا زمینه گرانی انواع محصول نهایی در بازار فراهم شود.

به گزارش «نماینده» با دستور بیژن زنگنه وزیر نفت به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، پس از آزادسازی قیمت حدود ۲۰ قلم محصول ویژه نفتی با جایگزینی نرخ ارز آزاد به جای ارز مبادله‌ای، دومین مصوبه آزادسازی قیمت ارز سایر فرآورده‌های نفتی هم ابلاغ شد.

بر اساس مصوبه جدید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران که به تمامی پالایشگاه‌های نفت خام کشور ابلاغ شده است، قیمت فروش خوراک مایع مورد نیاز صنایع پتروشیمی شامل انواع نفتا، گاز مایع، پنتان و LAB (الکیل بنزن خطی) به جای محاسبه با ارز مبادله‌ای با ارز آزاد محاسبه خواهد شد.

با ابلاغ و اجرای این مصوبه عملا قیمت معادل هر کیلوگرم خوراک مایع مورد نیاز صنایع پتروشیمی حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ تومان گران خواهد شد و با توجه به اینکه صنایع پتروشیمی که از خوراک مایع استفاده می‌کنند، خود خوراک سایر صنایع تکمیلی و پایین دستی پتروشیمی را تامین می‌کنند عملا شاهد افزایش قیمت تمام شده برخی از مواد و کالاهای نهایی در بازار مصرف خواهیم بود.

 با افزایش قیمت خوراک صنایع پتروشیمی عملا احتمال گرانی قیمت انواع مواد شوینده، آرایشی، بهداشتی، حشره کش، رنگ و رزین، برخی از محصولات پلاستیکی، الیاف مصنوعی روغن‌های صنعتی و صنایع دارویی در بازارهای داخلی مصرف قوت گرفته است.

از سوی دیگر درحالی با دستور وزیر نفت به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی قیمت خوراک مایع صنایع پتروشیمی از ابتدای آبان ماه امسال با ارز آزاد محاسبه خواهد شد که این شرکت نفتی با صدور مصوبه دیگری قیمت پایه بیش از ۲۰ قلم محصول ویژه نفتی دیگر را هم افزایش داده است.

مطابق با مصوبه دیگر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، پیش بینی می‌شود قیمت انواع روغن صنعتی، خودرو، قیر و محصولات نفتی مورد نیاز در صنایع تکمیلی و پائین دستی با افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی همراه شود.

به عبارت دیگر محاسبه قیمت گذاری ۲۰ قلم فرآورده ویژه نفتی با ارز آزاد شامل انواع حلال‌های صنعتی، لوبکات، وکیوم باتوم، گوگرد گرانول و کلوخه بوده  که عملا موج جدیدی از گرانی انواع روغن و قیر را در بازار رقم خواهد زد.

ارز آزاد و ورشکستگی پتروشیمی‌های مایع

احمد مهدوی دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران با تایید جایگزینی ارز آزاد به جای ارز مبادله‌ای در محاسبه خوراک مایع صنایع پتروشیمی، گفت: این جایگزینی با توجه به بالا بودن قیمت های پایه فقط منجر به ورشکستگی صنایع پتروشیمی خوراک مایع خواهد شد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه قیمت های فعلی به هیچ وجه برای فعالیت شرکت‌های خوراک مایع پتروشیمی صرفه و توجیه اقتصادی ندارد، اظهار داشت: قطعا در صورتی‌که قیمت‌ها اصلاح نشود شرکت های پتروشیمی مصرف کننده خوراک مایع ورشکسته و تعطیل خواهند شد.

وی همچنین با بیان اینکه وزیر نفت هیچ اعتقادی به فعالیت پتروشیمی‌های خوراک مایع در کشور ندارد، خاطرنشان کرد: این درحالی است که عربستان سعودی صرفا با ساخت و توسعه صنایع پتروشیمی خوراک مایع به یکی از بزرگترین دارندگان صنایع پتروشیمی منطقه خاورمیانه و حتی جهان تبدیل شده است.

از سوی دیگر مرتضی نیک سرشت دبیر انجمن یکی از انجمن‌های صنفی صنایع تکمیلی پتروشیمی هم با بیان اینکه قطعا آزادسازی نرخ ارز خوراک مایع صنایع پتروشیمی بر روی قیمت محصولات عرضه شده این واحدها به صنایع تکمیلی پتروشیمی تاثیرگذار خواهد بود، تاکید کرد: در صورتی‌که مدیریتی انجام نشود قیمت خوراک اکثر صنایع تکمیلی پتروشیمی با افزایش قیمت همراه خواهد بود که این گرانی ها بر روی قیمت تمام شده کالاهای عرضه شده در بازار مصرف تاثیر گذار است.

در همین حال سیدحمید حسینی عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی هم هفته جاری درباره تصمیم اخیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به منظور محاسبه نرخ ۲۰ فرآورده ویژه نفتی با ارز آزاد به جای ارز مبادله‌ای، گفته است: تغییر فرمول قیمت گذاری صرفا جایگزینی ارز آزاد با مبادله‌ای نبوده و دولت قیمت پایه محصولات ویژه نفتی را هم افزایش داده است.

نظر شما