شناسهٔ خبر: 129264 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

جهانگیری:

سال گذشته بدترین سال بودجه‌ای پس از جنگ بود/ پیشرفت‌های صنایع‌ دفاعی نشان داد تحریم ایران کار احمقانه‌ای است

جهانگیری/2 سال گذشته بدترین سال بودجه‌ای پس از جنگ بود/ پیشرفت‌های صنایع‌ دفاعی نشان داد تحریم ایران کار احمقانه‌ای است

به گزارش «نماینده»، اسحاق جهانگیری صبح امروز در همایش فصلی مدیران ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی که در محل این وزارتخانه برگزار شد طی سخنانی اظهارداشت: ما در طول این سال‌ها با سخت ترین بودجه کشور مواجه بودیم و سال گذشته بدترین سال بودجه‌ای پس از جنگ بود.

وی افزود: زمانی بود که در دوران جنگ، کل درآمدهای ارزی کشور ۷ میلیارد دلار بود که کشور با سه میلیارد دلار اداره می‌شد اما در سال ۹۴ با ۲۰ میلیارد دلار درآمد نفتی به دلیل متورم شدن بودجه مشکلات فراوان داشت.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: با این حال به دلیل تاکیدات خاص رئیس جمهور و پیگیری های سردار دهقان در این سال‌ها در هیچ مقطعی نگذاشتیم دوستان ما در وزارت دفاع احساس کنند که پشتشان خالی شده است.

وی گفت: البته ما حمایت از نیروهای مسلح را وظیفه دولت می‌دانیم و این حمایت‌ها باید بیشتر هم بشود.

*پیشرفت‌های صنایع‌ دفاعی نشان داد که تحریم ایران کار احمقانه‌ای است/ طرف مقابل باید به تعهداتش عمل کند

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود افزود: اگر شما می توانستید مانند بقیه وزارتخانه ها همه اقداماتتان را به اطلاع مردم برسانید مردم نسبت به آینده بسیار امیدوارتر و خوشحال تر می شدند اما برخی اقدامات را نمی توان اطلاع رسانی کرد.

وی با اشاره به موقعیت حساس و استراتژیک کشورهای حوزه خلیج فارس گفت: قرن ۲۱ قرن آسیا خواهد بود و غرب برای کنترل آسیا از جمله چین و هند حضور خود را در این منطقه برای مدیریت بر آسیا بسیار ضروری می داند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه منافع جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه به با ثباتی این منطقه مربوط می شود اضافه کرد: برخی کشورهای کوچک با بی ثبات کردن منطقه به گونه ای پای برخی کشورها را به منطقه باز کرده اند و گروه های افراطی و تکفیری به همین منظور شکل گرفته است.

جهانگیری بیان کرد: در چنین شرایطی باید قدرتمند باشیم و نیروهای مسلح ما نیز باید توان بازدارندگی داشته باشند تا کسی جرات تعرض به ما را نکند.

وی در همین زمینه به توان موشکی جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهمترین شاخص قدرت بازدارندگی اشاره کرد و افزود: این توان به حدی است که وقتی با کشورهای مختلف در زمینه های سیاسی مذاکره می کنیم می دانند که با کشوری توانمند روبرو هستند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: توانمندی های بومی ما در بحث موشکی نشان می دهند که این کشور از نظر فناوری به قدرت مهمی دست پیدا کرده است و این توان، ما را از نظر علمی در جهان بالا می برد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات ساختاری اقتصاد کشورمان اشاره کرد و گفت: پیشرفت های صنایع دفاعی نشان داد که تحریم ایران کار احمقانه ای است و ما در شرایطی که در بخش های دفاعی به معنای واقعی کلمه تحریم بودیم توانستیم به توانمندی های بومی دست پیدا کنیم و می توانیم این تجربه را در بخش اقتصاد هم منتقل کنیم.

جهانگیری سیاستهای اقتصاد مقاومتی را نوعی هوشمندی ازجانب مقام معظم رهبری خواند و اظهارداشت: خوشبختانه این سیاست ها بسیار روشن است و ما هیچ چاره ای نداریم که اقتصاد مان را ازمنابع نفت جدا کنیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه اقتصاد دانش بنیان می تواند جایگزین اصلی نفت باشد افزود: بخش دفاعی کشور هم می تواند بخشی از نیاز شرکت های دانش بنیان را تامین کند.

وی بر مردمی کردن اقتصاد تاکید کرد و گفت: همه واحدهای صنعتی که دچار رکود شده اند باید  به صحنه تولید بازگردند و خوشبختانه همه صنایع بخش های دفاعی فعال است.

جهانگیری افزود: ما امسال نیازمندیم به اینکه صنعت مان به بازارهای بزرگ بین المللی وصل شود چرا که در غیر این صورت نمی توانیم تولیدات مهم داشته باشیم و چالش بیکاری هم رفع نخواهد شد.

وی یادآور شد: پس از برجام هم وزارت دفاع نقش کلیدی داشت و البته باید طرف مقابل به تعهداتش عمل کند.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: اقتصاد ایران نیازمند حرکتی بزرگ است و ما سالانه یک میلیون فارغ التحصیل داریم که اگر به این موضوع توجه نکنیم کشور با چالش مواجه خواهد شد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: دغدغه مقام معظم رهبری در جلسات اقتصاد مقاومتی این است که باید به گونه ای اقدام کرد تا مسائل اقتصادی موجب ایجاد نگرانی های امنیتی نشود.

نظر شما