شناسهٔ خبر: 129210 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

یک هفته گذشت

انفعال در برخورد با هفته نامه هتاک

صدا/2 «دستگاه نظارتی نسبت به مطلب سراسر توهین‌آمیز هفته نامه هتاک صدا چه عکس‌العملی نشان خواهد داد؟ این اتفاق از سوی «قوچانی» چند بار دیگر می‌خواهد تکرار شود؟ باید منتظر ماند و دید نظر نهادها و مراجع نظارتی نسبت به توهین به مسئولان ارشد نظام چیست؟

هفته نامه «نماینده» - گروه مطبوعاتی «هم‌میهن»، از سوی حزب کارگزاران سازندگی برای ترویج تفکر تکنوکرات‌ها در افکارعمومی با محوریت «غلام‌حسین کرباسچی» شکل گرفته است. قبل از اعلام موجودیت این گروه رسانه‌ای، روزنامه هم‌میهن به مدیرمسئولی غلامحسین کرباسچی که در افکارعمومی به‌عنوان تریبون حزب کارگزاران مطرح بود، فعالیت خود را در دوران حاکمیت اصلاحات آغاز کرد و بعد از توقیف اولیه این روزنامه، انتشار مجدد آن هم‌زمان شد با توقیف روزنامه «شرق» و انتقال «محمد قوچانی» و تیم همراه او در تحریریه شرق به روزنامه هم‌میهن.

همکاری رسانه‌ای قوچانی با دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در روزنامه هم‌میهن در دوره جدید فقط محدود به انتشار ۴۷ شماره شد چرا که باردیگر مُهر توقیف بر روزنامه هم‌میهن توسط مراجع ذی‌ربط زده شد. البته این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که محمد قوچانی با توقیف ۸ روزنامه، رکوردار توقیف است.

او که پس از بازسازی در حزب کارگزاران سازندگی به گعده تشکیلاتی تکنوکرات‌ها اضافه شد، در کارنامه رسانه‌ای خود، توقیف روزنامه و نشریاتی همچون «همشهری ماه، شرق، هم‌میهن، شهروند امروز، ایراندوخت، اعتماد ملی، آسمان و مردم امروز» را ثبت کرده است.

قوچانی فعالیت رسانه‌ای خود را با نشریه‌های چون «عصر ما»، ارگان سازمانی و مطبوعاتی سازمان منحله مجاهدین انقلاب آغاز و سپس با روزنامه‌هایی چون «عصر آزادگان، جامعه، نشاط، خرداد و اخبار اقتصاد» همکاری کرد و در نهایت مسئولیت سردبیری «همشهری ماه» به او سپرده شد.

محمد قوچانی که در اولین تجربه سردبیری، سردبیر همشهری ماه شد که انتشار این ماهنامه به‌اتهام تخلف از قانون مطبوعات و انتشار بدون مجوز و غیرقانونی توقیف شد. روابط عمومی دادگستری کل استان تهران روز دوشنبه (۶ اسفند ۱۳۸۰) طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد، به‌دنبال انتشار بدون مجوز و غیرقانونی نشریه‌ای با عنوان «همشهری ماه» به‌طور مرتب و منظم از سوی روزنامه همشهری و شکایت مدعی‌العموم نسبت به این عمل غیرقانونی، آقای مرتضی الویری مدیرمسئول روزنامه همشهری در تاریخ ۹/۱۱/۱۳۸۰ در شعبه ۱۴۱۰ حاضر و اعلام داشت: «با توجه به اینکه در صدد هستیم مجوزی مستقل برای نشریه همشهری ماه از هیئت نظارت بر مطبوعات اخذ نماییم و این موضوع در هیئت نظارت نیز مطرح گردیده لذا تا زمان تعیین تکلیف قانونی متعهد و ملزم می‌باشم که از ادامه چاپ مجله همشهری ماه که به‌ضمیمه روزنامه همشهری به‌صورت رایگان توزیع می‌گردد، جلوگیری نمایم.»

همشهری ماه اولین و روزنامه مردم امروز، آخرین رسانه‌ای بود که به سردبیری «قوچانی» توقیف و علت آن هم انتخاب تیتری با مضمون حمایت از رسانه‌ هتاک به ساحت مقدس پیامبر مکرم اسلام  اعلام شده بود.

کار ویژه تیم رسانه‌ای گروه مطبوعاتی هم‌میهن، حاشیه‌سازی در فضای سیاسی، رسانه‌ای است. آخرین نمونه به انتشار مطلبی در شماره جدید هفته‌نامه «صدا» برمی‌گردد؛ شماره‌ای که با قالب جدید در کیوسک‌های مطبوعات عرضه شد. این هفته‌نامه در شمارگان ۱۰۱ خود، در بخش «خیابان ۲۱» به قلم «آیدین سیار سریع» از طنزنویسان هتاک روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات با کنایه‌های واضح به چگونگی نهی محمود احمدی‌نژاد برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری پرداخته است.

هفته‌نامه هتاک صدا، محمود احمدی‌نژاد را «رابین هود» معرفی کرده و داستان مضحکی را درباره نهی احمدی‌نژاد از ریاست‌جمهوری ترسیم کرده است که اهانتی آشکار به مسئولان عالی نظام است؛ اهانتی که نیازمند ورود نهادها و مراجع نظارتی است.

مطلب سراسر توهین‌آمیز در هفته‌نامه صدا به سردبیری قوچانی با واکنش اصحاب رسانه و فعالان سیاسی روبرو شد و پس از بازتاب این کنش و واکنش‌ها، محمد قوچانی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و سردبیر گروه نشریات هم‌میهن، فرار رو به جلو را انتخاب کرد و مقصر اصلی را «نویسنده» معرفی کرده است و بدون در نظر گرفتن نقش سردبیر در نظارت بر تولید محتوای نشریه، اظهار داشت: «نویسنده این مطلب آقای آیدین سیار سریع، با نشریه صدا تاکنون همکاری هم نداشته است و ازاین‌رو مطلبی نبوده و نیست که بیانگر دیدگاه صدا باشد.»

قوچانی ضمن عذرخواهی بابت انتشار مطلب طنز در تازه‌ترین شماره این هفته‌نامه از توقف انتشار آن تا اطلاع ثانوی خبر داد.

این در حالی است که او تجربه حضور در رسانه‌های توقیف شده را دارد اما باز قلم به دست می‌گیرد و مسئولیت سردبیری رسانه‌هایی که بعضی از آنها اجاره‌ای هستند، برعهده می‌گیرد.

باید پرسید «دستگاه نظارتی نسبت به مطلب سراسر توهین‌آمیز این رسانه هتاک چه عکس‌العملی نشان خواهد داد؟ این اتفاق از سوی «قوچانی» چند بار دیگر می‌خواهد تکرار شود؟ باید منتظر ماند و دید نظر نهادها و مراجع نظارتی نسبت به توهین به مسئولان ارشد نظام چیست؟ آیا نهادهای نظارتی اقدامی برای «پایان همیشگی» رفتارهای هتاکانه گروه مطبوعاتی هم‌میهن به سردبیری محمد قوچانی انجام می‌دهند؟

نظر شما