شناسهٔ خبر: 129209 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

هفته نامه«نماینده» بررسی کرد؛

استمرار معضلات ریشه دار اقتصادی و تغییر اعضای کابینه در حوزه فرهنگ

وزیران مستعفی «اگر بنا بر ترمیم و اعتراف به ضعف، گذاشته شود، حوزه اقتصاد، از ورزش و آموزش‌وپرورش آسیب‌پذیرتر است».

هفته نامه«نماینده»- اواخر هفته گذشته بود که خبرگزاری جهاد سازندگی خبر استعفای 3 عضو کابینه را منتشر کرد. انتشار خبر استعفای «فانی» تکذیب شد چراکه دفتر وزیر در تماس تلفنی با اخبار صداوسیما رسماً اعلام کرد که «وزیر استعفاء نداده و خبر منتشر شده کذب است.» حتی وزیر در حاشیه جلسه شورای انقلاب فرهنگی نسبت به‌خروج خود از دولت یازدهم واکنش نشان داد و گفت: «استعفاء نداده‌ام اما دیری نپاید که خروج فانی از قطار تدبیر و امید تأیید و حکم سرپرست ساختمان نجات الهی هم ابلاغ شد.»

«سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در دیدار جمعی از نخبگان کشور با رهبر معظم انقلاب در غیاب فانی ضمن قدردانی از فعالیت‌های وزیر آموزش‌وپرورش تلویحاً خاطرنشان کرد «آقای فانی روزهای آخر خدمت خود را سپری می‌کند.»

هنوز خبر خروج «فانی» رسماً اعلام نشده بود که او به رئیس‌جمهور نامه و از آمادگی کامل خود برای حضور در جلسه استیضاح نوشت و در عین حال اعلام کرد: «برای عمل به‌هرگونه تصمیم حضرت عالی درخصوص ادامه کار خویش آماده هستم. تصمیم رئیس‌جمهور از قبل اتخاذ شده بود. «تصمیم، خروج او از کابینه بود.»

«فانی» به روحانی نامه نوشت اما قبل از رسانه‌ای شدن نامه او، نامه فراکسیون امید به وزیر پیشین آموزش‌وپرورش و درخواست آنها از وی جهت استعفاء و خروج از دولت، رسانه‌ای شد.

فراکسیون امید براین باور بود که نباید طراح و مبتکر استیضاح وزیری باشد اما در عین حال از ترمیم و تغییر در کابینه هم استقبال کرد.

«محمدرضا عارف»، رئیس فراکسیون امید مجلس عصر چهارشنبه هفته گذشته در حاشیه جلسه پارلمان با بیان اینکه به نظر من ترمیم کابینه باید دو، سه ماه زودتر از الان اتفاق می‌افتاد، گفته بود: «الان هم زمان خوبی است و ما بابت این مسئله از رئیس‌جمهور و دولت تشکر می‌کنیم.»

وزیر ورزش و جوانان، دومین عضو اخراجی از دولت تدبیر و امید است. نتایج ضعیف المپیک و سقوط 10 پله‌ای ایران در المپیک 2016م. ریو نسبت به 2012م. لندن که جمع‌بندی کارنامه ورزشی ایران در دولت یازدهم را غیرقابل قبول نشان می‌دهد، یکی از دلایل خروج «محمود گودرزی» از دولت اعلام شده یا درخصوص «فانی» رسانه‌ها به اخبار مربوط به‌اختلاس 8 هزار میلیاردی در صندوق بازنشستگی معلمان و ضعف دولت در این حوزه اشاره کردند که در نهایت منجر به تغییر و ترمیم کابینه در ماه‌های پایانی شد.

ترمیم و تغییر در کابینه یازدهم، سوژه فراکسیون امید و رسانه‌های اصلاح‌طلب شد، چنانچه صفحه ویترین آنان به‌گمانه‌زنی‌هایی در قبال خروج 3 وزیر از دولت اختصاص پیدا کرد و سرانجام ترمیم کابینه انجام شد؛ آیا هدف از استعفاهای سریالی وزرا ترمیم و اعتراف به ضعف در حوزه‌های مربوط است؟

اگر بنا بر ترمیم و اعتراف به ضعف گذاشته شود، حوزه اقتصاد، از ورزش و آموزش‌وپرورش آسیب‌پذیرتر است. اگر بنا به ضعف دولت، نیاز به ترمیم باشد، حوزه‌های اقتصادی در اولویت و مطالبه مردم بر آن بیشتر متمرکز است.

حجت‌الاسلام محمود رجبی «عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» ضمن بیان این مطلب، می‌گوید: «به‌رغم شعارهای رئیس‌جمهور آنچه در حوزه اقتصادی محسوس است، این است که در حوزه اقتصاد مقاومتی کار چندانی نشده و عمر دولت به مذاکرات گذشته است و ما شاهد رونق در معیشت و اقتصاد مردم نیستیم.»

وی معتقد است: «اگر ترمیم کابینه انتخاباتی نیست، دولت وزرای پیرتر را برکنار کند.»

انتظار از دولت، ترمیم مشکلات اقتصادی حداقل پس از شکل‌گیری مجلس جدید بود اما این انتظار محقق نشد تا اینکه زنگ استعفاهای زنجیره‌ای به صدا درآمد و 3 وزیر با رمز استعفاء عزل شدند. حال این پرسش مطرح می‌شود «آیا دولت برای کم کردن فشارهای اجتماعی 7 - 8 ماه باقی‌مانده ناچار به ترمیم کابینه شد؟» اگر بخواهد ترمیم واقعی کند باید ترمیم در تیم اقتصادی صورت گیرد، چراکه به  زعم کارشناسان ضعف دولت در حوزه اقتصادی است.

رضا سراج «تحلیل‌گر مسائل سیاسی» به این پرسش پاسخ می‌دهد و می‌گوید: «تغییرات دقیقاً در حوزه‌هایی است که ظرفیت‌های انتخاباتی و شبکه‌سازی دارند، هدف و پروژه انتخاباتی است و در این پروژه بناست در یک بازی برد ـ برد ظرفیت این مجموعه‌ها به حامیان روحانی داده شود تا بتوانند در جهت حمایت از دولت در انتخابات 96 فعالیت کنند.»

با توجه به مواضع کارشناسان باید اذعان داشت با توجه به مشکلات عدیده در امر اقتصاد، تغییرات در دیگر حوزه‌ها رخ داد و وعده‌های برجامی دولت هم هنوز بر سرمنزل مقصود نرسیده است.

نظر شما