شناسهٔ خبر: 129179 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

سلامت مردم، قربانی اظهارات سیاسی

سیدحسن قاضی زاده/* اعتراضات به سخنان هفته گذشته وزیر بهداشت کماکان ادامه دارد؛ تنها سه روز پس از این اظهارنظر جنجالی، غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل، درحضور مراجع عظام تقلید، به مواردی اشاره کرد که بخشی از سخنان وزیر بهداشت را کاملاً رد کرد.

به گزارش «نماینده»، سخنرانی پرحاشیه هفته گذشته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در سی و سومین کنگره انجمن علمی روانپزشکی ایران، موجی از واکنشها را در پی داشت. قاضی‌زاده هاشمی در این سخنان پا از حوزه مسئولیت خود فراتر گذاشت و با لحنی خاص از سرداران علَم، سرداران حرم، سرداران قلم و ائمه جمعه انتقاد کرد.

وی گفت: «خودشیفتگی مسئولان» کار دست مردم می‌دهد؛ در کشور ما هر کسی اظهارنظری دارد؛ مثلاً یکی سردار علَم بوده، نوحه می‌خواند و رئیس‌جمهور و مسئولان را زیر سؤال می‌برد؛ دیگری می‌شود سردار حرم و در همه حوزه‌ها اظهارنظر می‌کند؛ یکی نیز سردار قلم بوده و در همه حوزه‌ها حرفی دارد.

قاضی‌زاده هاشمی در اظهاراتی عجیب‌تر می‌افزاید: امیدوارم سیاست‌گذاران، دولت، مجلس، خطبا، ائمه جمعه و هر کسی که در کشور تریبونی دارد زحمات شما روان‌پزشکان را زیاد نکند و اعصاب مردم را تحت تأثیر قرار ندهد!

وی در ادامه افزود: «افرادی هم بدون اطلاع در مورد تراریخته‌ها صحبت می‌کنند و این مسئله آرامش مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ البته این مسائل شایعاتی بوده که عمدتاً به غرض آلوده است».

تنها سه روز پس از این اظهار نظر، غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل، به عنوان یکی از مسئولان بلندپایه رصد تهدیدات کشور، خطرات محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) را گوشزد کرد.

جلالی تراریختگی و دستکاری ژنتیکی را از موارد تهدیدات نرم دشمنان برشمرد و اضافه کرد: به گفته برخی از بزرگان پزشکی افزایش سرطانها در جامعه مربوط به دستکاری ژنتیکی غذاست که در این زمینه حلال بودن غذا بعد از تغییرات مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: ما در حال حاضر با طیفی از تهدیدات روبه‌رو هستیم و سعی داریم راه‌حلهایی پیدا کنیم که آن را به فرصت تبدیل کرده یا مقابله با آن را انجام دهیم و باید از تمام حوزه‌های سایبری، زیستی، شیمیایی و سنجش از راه دور مراقبت شود.

بی‌تردید غلامرضا جلالی ــ که متولی رصد تهدیدات کشور است ــ جزو افرادی نیست که در مورد تهدیدات بدون اطلاع به شایعات دامن بزند؛ به این ترتیب باید گفت نه‌تنها بیانات وزیر بهداشت صحیح نبوده بلکه راهبرد مواجهه با این محصولات خطرناک در وزارت بهداشت دچار اختلال است.

نکته قابل تأمل این که بیش از ده سال است که محصولات تراریخته، به‌خصوص روغنهای خوراکی، به سبد غذایی مردم ایران وارد شده‌اند؛ و جالب اینکه هیچ گیت تشخیص تراریختگی در مبادی گمرکی کشور وجود ندارد.

با این اظهارنظر وزیر بهداشت ــ که اصولاً تراریختگی را مسئله نمی‌داند ــ و هشدار سردار جلالی نسبت به سرطانزایی احتمالی این محصولات، (که اصولاً در وزارت بهداشت پایش نشده) هیچ بعید نیست که سلامت مردم نیز دستمایه اظهارنظرهای جناحی دولت یازدهم قرار گیرد.

نظر شما