شناسهٔ خبر: 129172 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

آمریکا به سرعت در حال زوال است/ نظام آمریکا اشراف سالاری است نه دموکراسی

روئسای جمهور آمریکا نامزد حزب اقلیت (سبزها) در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ضمن تأکید بر «زوال آمریکا» گفت: نظام سیاسی واشنگتن اشراف سالاری است و نه دموکراسی.

به گزارش «نماینده»، نامزد حزب سبزها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا که انتقادات تندی علیه سیاست‌های داخلی و خارجی ایالات متحده مطرح کرده است، حالا می‌گوید که نظام سیاسی این کشور الیگارشی(اشراف سالاری) است.

تاکید «جیل استاین» بر اشراف سالاری بودن نظام سیاسی آمریکا در حالی مطرح شده که مرداد ماه سال گذشته رئیس‌جمهور اسبق این کشور اظهارات مشابهی در این خصوص ایراد کرد.

جیمی کارتر، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا گفته بود آمریکا اکنون یک نظام الیگارشی (اشراف‌سالاری) است که در آن «رشوه‌های سیاسی نامحدود» به اضمحلال کامل نظام سیاسی این کشور منجر شده است.

حالا نامزد حزب سبزها در انتخابات ۲۰۱۶ که بارها درباره تسلط و انحصار دو حزب جمهوریخواه و دموکرات بر فضای سیاسی و انتخاباتی انتقادهای تندی کرده، به آمریکایی‌ها در این باره هشدار داده است.

وی با حضور در برنامه «تُرک‌های جوان» که یک برنامه تلویزیونی مستقر در لس آنجلس است، نقطه نظرات خودش درباره مسائل داخلی و خارجی را مطرح کرد.

او در ابتدا درباره فضای سیاسی آمریکا و انتخاب‌های مردم آمریکا گفت: «بوش(پدر)، کلینتون، بوش(پسر)، اوباما، کلینتون. آیا از نظر شما این شبیه به دموکراسی است یا اشراف سالاری؟»

استاین ادامه داد: «آمریکا تحت حکومت دموکرات‌ها  جمهوریخواهان به سرعت در حال زوال و سقوط است. اکنون  زمان آن فرا رسیده تا حزبی برای مردم، سیاره زمین و صلح ایجاد شود».

تاکید او بر لزوم نجات زمین و صلح، در حالی مطرح شده که حزب سبزها از یک سو بارها حمایت خود را از لزوم حفاظت از سیاره زمین در برابر تغییرات آب و هوایی اعلام کرده و از سوی دیگر، با سیاست‌های جنگ طلبانه دولت‌های متوالی آمریکا در مناطق مختلف به ویژه خاورمیانه انتقاد کرده است.

وی در ادامه ضمن اذعان به وجود برخی تغییرات بین هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، به رای‌دهندگان آمریکایی هشدار داد که این تغییرات به حدی نیست که «زندگی یا دموکراسی» ‌شان را نجات دهد.

استاین گفت: «دونالد ترامپ گفته است که ورود مسلمانان را ممنوع می‌کند اما هیلاری کلینتون از قبل هم مسلمانان را بمباران کرده بود» (اشاره او به حمایت کلینتون از جنگ در عراق، لیبی و سوریه است).

او به دریافت مبالغ هنگفت در ازای سخنرانی‌های هیلاری کلینتون هم اشاره و تصریح کرد: «پول، سخنرانی نمی‌کند. شرکت‌های بزرگ به معنای مردم نیستند. ما به افرادی نیاز داریم که درباره جامعه ما تصمیمگیر باشند».

نامزد حزب سبزها همچنین گفت: «تفاوت بین هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ به اندازه‌ای نیست که شغل شما یا دموکرسی شما را نجات دهد».

استاین به مواضع سیاست خارجی آمریکا هم تاخت و بر لزوم تغییر آن اصرار ورزید.

وی گفت: «ما باید ارسال کمک مالی و تسلیحاتی به ناقضان حقوق بشر از قبیل عربستان سعودی را متوقف کنیم».

این نامزد اقلیت‌ها در فضای اکثریت دموکرات و جمهوریخواه حاکم بر آمریکا، از مواضع این کشور در قبال روسیه هم انتقاد کرد.

استاین گفت: «ما به دلیل ادامه مانورهای جنگی در اطراف روسیه، این کشور را به اتخاد یک موضع بسیار دفاعی مجبور کرده‌ایم».

او با انتقاد از سیاست‌های نظامی آمریکا اینطور تصریح کرد: «ما در نوادا، بمب‌های اتمی ساختگی انداخته‌ایم و داریم خودمان را برای یک جنگ اتمی آماده می‌کنیم».  

اشاره نامزد حزب سبزها به خبری است که چندی پیش درباره آزمایش‌های اتمی نیروی هوایی آمریکا در نوادا منتشر شده است

نظر شما