شناسهٔ خبر: 128976 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

«طباطبایی‌نژاد» دربارۀ اصلی‌ترین مشکل مردم اردستان به «نماینده» گفت؛

ناتوانی دولت در تحرک و مانور اقتصادی برای حل معضل بیکاری

سیدصادق طباطبایی نژاد نمایندۀ مردم اردستان گفت: «حل مشکل بیکاری از عهدۀ مردم برمی‌آید و توانایی دولت در این زمینه ضعیف است. دولت توانایی تحرک و مانور اقتصادی کمی دارد و باید کار به مردم سپرده شود.»

هفته نامه «نماینده»/شهرستان «اردستان» با مساحتی حدود ۱۲۰۰۰ کیلومترمربع، دومین شهرستان استان اصفهان به‌شمار می‌رود. اردستان در ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی شهر اصفهان واقع شده و در میانۀ جادۀ ترانزیتی تهران-بندرعباس قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام «سیدصادق طباطبایی‌نژاد» نمایندۀ ۳۵ سالۀ مردم این حوزۀ انتخابیه است که «اشتغال» را مشکل اصلی مردمش دانسته و در عین حال این مشکل را در حد شهرستان اردستان قابل حل می‌داند. این نمایندۀ مجلس در این خصوص به خبرنگار هفته‌نامۀ «نماینده» گفت: «شهر اردستان با وجود اینکه در یکی از صنعتی‌ترین استان‌های کشور قرار دارد، اما صنعت در آن منطقه رشد نکرده است.»

طباطبایی‌نژاد با اشاره به پتانسیل‌های بالقوۀ اردستان گفت: «این شهر قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارد؛ قرار گفتن در کنار جادۀ ترانزیتی و خط راه‌آهن، پتانسیلی برای حمل بار ایجاد کرده است و نیز انجام کارهای خدماتی و رفاهی همچنین بارانداز و گمرک، موقعیت مناسبی برای اشتغال را فراهم می‌آورد.»

این حوزۀ انتخابیه شامل اردستان، زواره و مهاباد با حدود ۲۰۰ روستای پراکنده است. طباطبایی‌نژاد معتقد است: «در مجموع شاید حدود ۵ هزار بیکار در این حوزه باشند که می‌توان با ایجاد اشتغال‌های صنعتی، رفاهی، خدماتی و استفاده از پتانسیل سرمایه‌گذاری اهالی اردستان که در شهرهای دیگر ساکن شده‌اند، این معضلات را به نحو چشم‌گیری کاهش داد.»

نمایندۀ اردستان، «بروکراسی اداری» را برای حل معضل بیکاری «آزاردهنده» خواند و توضیح داد: «تا حدودی کار کارشناسی نشده و بی‌مهابا موجب می‌شود که کارها نیمه‌تمام بماند و امید را از سایرین سلب می‌کند.» طباطبایی‌نژاد تصریح کرد: «به‌نظر من اگر واقعاً اتحاد و انسجامی برای ایجاد اشتغال در شهرستان باشد، با آوردن چند صنعت قوی می‌توان اشتغال را تا حد زیادی تأمین کرده و بیکاری را رفع کرد.»

وی در این زمینه یک مثال آورد: «مثلاً در صنعت مرغداری حدود ۸۰۰ واحد تولید مرغ بسیار قدرتمند وجود دارد، تولید انار و پسته هم مورد اقبال قرار گرفته است اما با توجه به خشکسالی‌ها باید به‌سمت توسعۀ صنعت، خصوصاً صنایع کم‌آب برویم.»

نمایندۀ اردستان در پایان بخش اول این گفت‌وگو تصریح کرد: «آمار بیکاران با توجه به شرایط و ظرفیت‌های منطقه نشان دهندۀ این مطلب است که امکان حل این مسئله را داریم؛ به اعتقاد من حل مشکل بیکاری از عهدۀ مردم برمی‌آید و توانایی دولت در این زمینه ضعیف است. دولت توانایی تحرک و مانور اقتصادی کمی دارد و باید کار به مردم سپرده شود. مردم بایستی وارد صحنه شوند، سرمایه‌گذاران قوی شهرستان نیز سرمایه‌گذاری کنند.»

طباطبایی‌نژاد یادآور شد: «البته تصمیمات دولت در بعضی از بخش‌ها بسیار مهم است؛ مثلاً تصمیمی که دولت می‌تواند برای اردستان اتخاذ کند این است که مجوزهای لازم را برای استفاده از جادۀ ترانزیتی که از اردستان عبور می‌کند، بدهد. در این صورت مردمی هستند که می‌توانند در این بخش سرمایه‌گذاری کنند و از این تصمیم دولت حسن استفاده را ببرند.»

نمایندۀ مردم اردستان خاطرنشان کرد: «متأسفانه با اینکه دولت‌ها خدمات خوبی را به مناطق دورافتاده برده‌اند، اما به‌دلیل اینکه اشتغال در این مناطق وجود ندارد، عملاً امکانات بلااستفاده باقی می‌ماند و مردم اقدام به مهاجرت به کلان‌شهرها می‌کنند.»

طباطبایی‌نژاد در ادامه افزود: «جاده، گاز، برق، تلفن، اینترنت، آب از جمله خدماتی است که شهرها و روستاهای مختلف کشور از آنها برخوردار شده‌اند؛ این امکانات را به‌مناطق مختلف اختصاص داده‌ایم تا مهاجرت نداشته باشیم، اما به‌دلیل فقدان شغل شاهد مهاجرت هستیم. ما می‌توانیم با ایجاد کارگاه‌های کوچک در روستاها، با بررسی پتانسیل و اشتغال‌های بومی منطقه و طراحی آن اشتغال‌های بومی بخش قابل‌توجهی از جمعیت را در محل نگه داریم.»

وی در این خصوص گفت: «با وجود سرمایه‌گذاری‌هایی که دولت‌ها در اقصی‌نقاط کشور انجام داده و خدمات را به‌روستاها برده است، شایسته است که اشتغال این مناطق فراهم شود تا سرمایه‌گذاری‌ها به هدر نرود.»

نمایندۀ مردم اردستان به دولت نیز توصیه کرد رویکرد خود را به‌گونه‌ای تنظیم کند و طراحی‌ای برای روستاها و شهرهای کوچک داشته باشد تا در هر منطقه‌ای آن بخش از ظرفیت‌ها که توان اشتغال‌زایی دارد تقویت شود و منجر به ایجاد کسب‌وکار شود. وی یادآور شد: «مثلاً در اردستان که حوزۀ آبی ضعیفی دارد نباید روی صنایع نیازمند آب سرمایه‌گذاری کرد؛ اما با توجه به وجود میزان کافی برق و گاز می‌توان راه‌اندازی صنایعی با این نیازها را پیگیری کرد.»

طباطبایی‌نژاد یکی از مشکلات اساسی اردستان را جادۀ ارتباطی به اصفهان برشمرد و گفت: «در شهرستان‌های مختلف ارتباط شهرستان‌ها با مرکز استان با اتوبان و جاده‌های دو بانده انجام می‌گیرد، اما در اردستان هنوز این امکان وجود ندارد و همین امر موجب بروز تصادفات زیادی شده است. البته پروژۀ جادۀ دو باندۀ اردستان به اصفهان شروع شده که امیدواریم به بهره‌برداری برسد.»

نظر شما