شناسهٔ خبر: 128834 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

انتظار عربستان از نتیجۀ انتخابات آمریکا

مجتبی امانی "سعودی‌ها پیرامون انتخابات آمریکا خیلی موضع آشکار و مشخصی بیان نکرده‌اند آن هم به این دلیل که می‌دانند، می‌توانند با پرداخت کمک‌هایی به هر دو حزب، منافع خود را تأمین کنند".

هفته نامه «نماینده»؛ مجتبی امانی/* با توجه به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا، باید تحلیلی از نگاه کشورهای مختلف به‌ویژه عربستان و مصر به این انتخابات ارائه کرد. در یک نگاه کلی باید اذعان داشت: «سابقة چند صد ساله نشان می‌دهد رؤسای‌جمهوری که پیش از این در کاخ سفید حضور پیدا کرده بودند، تغییراتی در سیاست‌های کلی آمریکا انجام ندادند اما در هرحال برخی از نگرش‌های خاص هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در آمریکا باعث می‌شود بعضی از کشورها تلاش‌هایی نسبت به انتخاب بین گزینه‌های بد و بدتر یا خوب و خوب‌تر انجام دهند و چنین نگاهی به این انتخابات داشته باشند.»

به‌طور مثال مصری‌ها امروز تصور می‌کنند حضور «دونالد ترامپ» برای آنها مفید خواهد بود، چرا؟ به‌دلیل اینکه مشکلی که هم‌اکنون مصر با آمریکا دارد، پیرامون نوع نگاه دموکرات‌ها به حقوق بشر است. آنان براین باورند دموکرات‌ها به‌ظاهر بر مسائل حقوق بشری حساسیت بیشتری دارند، براین اساس هم اکنون ناراحتی مصر از آمریکا مربوط به اظهار نشر و مواضع حقوق بشردوستانه‌ای است که معمولاً از سوی مسئولان حزب دموکرات بیان می‌شود و از دید آنها دموکرات‌ها در زمینة حقوق بشر اهتمام بیشتری نسبت به جمهوری‌خواهان دارند.

عربستان کشور دیگری است که باید به نوع نگاه آن نسبت به انتخابات آمریکا اشاره کرد. سعودی‌ها در این زمینه خیلی موضع آشکار و مشخصی بیان نکرده‌اند آن هم به این دلیل که می‌دانند، می‌توانند با پرداخت کمک‌هایی به هر دو حزب، منافع خود را تأمین کنند. البته باید به این نکته هم توجه کرد «اگر ما رویکرد جنگ‌طلبانة سعودی‌ها را در نظر بگیریم، به‌زعم برخی شخصیت‌های سعودی، حضور «ترامپ» در قدرت به‌نفع آنان(سعودی‌ها) می‌تواند باشد چراکه تصور می‌شود در حکومت جمهوری‌خواهان حملات نظامی افزایش پیدا می‌کند.»

سیاست جمهوری اسلامی چیست؟ نگارنده این مطلب معتقد است جمهوری اسلامی ایران نگاه عام به سیاست‌های آمریکا دارد براین اساس تفاوتی در حزب جمهوری‌خواه و دموکرات نمی‌بیند. هر دو حزب بر امنیت اسرائیل و حفظ روابط با رژیم صهیونیستی تأکید می‌کنند و این نقطة اختلاف مهم بین ایران و آمریکا است ضمن اینکه ایران همیشه نسبت به حمایت بدون چون و چرای آمریکا از رژیم صهیونیستی، اعتراض داشته است.

از سوی دیگر شاهدیم، همزمان با انتخابات، دو حزب برای لابی بیشتر رژیم صهیونیستی در داخل آمریکا تلاش می‌کنند و ایران هم در این باره همیشه حساس بوده و حساسیت خود را بیان کرده است.

به اعتقاد نگارنده در نگاه کلی بعید است با انتخاب هر یک از دو نامزد حاضر در صحنه، تغییری در سیاست‌های آنان نسبت به ایران اعمال شود البته برخی افراد موضعی مبنی بر اینکه در زمان جمهوری‌خواهان احتمال حملة نظامی به ایران افزایش پیدا می‌کند مطرح و در این زمینه پیش‌بینی‌ها کرده‌اند و تصور می‌کنند آمدن «ترامپ» به‌ضرر ایران تمام می‌شود، درصورتی‌که چه «ترامپ» و چه «کلینتون» انتخاب شوند اگر ما با حفظ سیاست‌های دفاعی، قدرت نظامی و قدرت دیپلماسی خود عمل کنیم، هیچ‌کدام از آنها جرأت اقدام نظامی علیه ایران را ندارند.

نظر شما