شناسهٔ خبر: 128814 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

سایه تعهد آلمان برای حفظ منافع تل‌آویو بر سر سفر گابریل به ایران

گابریل.jpg وزیر اقتصاد آلمان که کشورش خود را حافظ منافع اسرائیل می‌داند در حالی در سفرش به ایران می‌خواهد از درخت بزرگ اقتصاد پسا برجام کشورمان میوه‌هایی دلچسب بچیند که باید برای به دست آوردن دل متحدان صهیونیست برلین بر پذیرفتن حق موجودیت اسرائیل نیز تأکید کند.

به گزارش«نماینده» "زیگمار گابریل"، معاون صدر اعظم آلمان و وزیر اقتصاد این کشور در حالی امروز به ایران سفر می کند که در آستانه سفر خود خط و نشان های زیادی را برای ایران کشیده و حق موجودیت اسرائیل را به عنوان پیش شرطی برای برقراری روابط خوب اقتصادی با تهران عنوان کرده است.

بعد از انعقاد برجام در ۲۸ تیرماه سال  ۱۳۹۴گابریل در راس هیئتی بلند پایه به ایران سفر کرده بود و این دومین سفر وزیر اقتصاد قدرتمندترین کشور اروپایی به ایران محسوب می شود.

گابریل در حالی امروز به ایران سفر می کند تا بتواند سهمی را از اقتصاد ایران به واسطه توافق هسته ای برای کشور خود به ارمغان ببرد که شدیدا تحت فشار لابی های صهیونیسم و برخی گروه های سیاسی قرار دارد.

انتقادهای زیادی به سفر وزیر اقتصاد آلمان به ایران از طرف این گروه ها وارد شده و بسیاری سیاستمداران طرفدار اسرائیل خواستار تاکید گابریل بر پذیرفتن حق موجودیت این رژیم و برخی دخالت های دیگر به عنوان پیش شرطی برای بهبود روابط اقتصادی با ایران در سفر وی به این کشور شده اند.

این اتفاق در حالی روی می دهد که آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا پیشتر به عنوان مهم ترین شریک تجاری ایران محسوب می شد. شرکت های آلمانی از مشتاق ترین شرکت های اروپایی برای برقراری روابط اقتصادی با ایران بعد از انعقاد برجام بوده اند که البته در سایه فشارها از طرف آمریکا و رژیم صهیونیستی تا به حال کم تر موفقیتی در این زمینه داشته اند.

نگاهی به روابط ویژه آلمان و اسرائیل

آلمان و اسرائیل روابط استراتژیکی با هم دارند. هولوکاست ابزاری شده در دستان اسرائیل تا مهد یهود ستیزی را به میدان تاخت و تاز سیاسی و اقتصادی تبدیل کند.

آغاز روابط رژیم صهیونیستی و آلمان به سال ۱۹۵۰ باز می گردد، در این سال دولت آلمان هرمان ماس HERMAN MASS  را بعنوان نماینده خود به اراضی اشغالی اعزام کرد اما ۱۵ سال طول کشید تا در نهایت در سال ۱۹۶۵ روابط دو جانبه بین دوطرف برقرار شد . در حقیقت رژیم صهیونیستی با علم کردن موضوع هولوکاست و متهم کردن دولت آلمان به نسل کشی از برقراری ارتباط با این کشور خودداری می کرد.

در ۱۲ مارس ۱۹۶۵ روابط دوجانبه بین دو طرف آغاز و سفارتخانه رژیم صهیونیستی در بن پایتخت آلمان غربی رسما فعالیت خود را آغاز کرد و از این زمان به بعد تماس های فراوانی بین مقامات عالی آلمان و اسراییل برقرار شد.

در سال ۲۰۰۵ و به مناسبت چهلمین سالگرد آغاز روابط دو طرف ابتدا هورست کوهلر رئیس جمهور آلمان به اسرائیل سفر کرد و سپس موشه کاتساو رئیس وقت رژیم صهیونیستی از آلمان دیدن کرد .طی چهل سال گذشته رژیم صهیونیستی و آلمان شبکه های ارتباطی در سطح پارلمان، دولت، سازمانهای غیر دولتی و حتی امنیتی بین خود ایجاد کرده اند.

در ۳۰ ژانویه ۲۰۰۸ آنگلا مرکل صدراعظم المان اعلام کرد که به مناسبت شصتمین سالگرد تاسیس رژیم  منفور صهیونیستی اعضای کابینه این کشور به طور کامل به سرزمین اشغالی سفر کرده و با اعضای کابینه رژیم صهیونیستی دیدار خواهند کرد، این اولین بار در تاریخ آلمان بود که اعضای کابینه آن به طور کامل به یک کشور غیر اروپایی سفر می کرد. در ۱۷ مارس ۲۰۰۸ مرکل سفر سه روزه ای به اراضی اشغالی نمود و در آنجا چندین موافقت نامه در زمینه آموزش و پرورش، محیط زیست و امور دفاعی با ایهود المرت نخست وزیر وقت اسرائیل به امضا رساند.

درزمستان ۱۳۹۱ مرکل بار دیگر عازم اسرائیل شد و در آنجا با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و زیپی لیونی رهبر حزب کادیما « اپوزیسیون »دیدار و درباره مسایل خاورمیانه بحث و تبادل نظر کرد .

بر اساس موافقت نامه ای که در این سفر بین مقامات دو طرف به امضا رسید، آلمان حافظ منافع رژیم صهیونیستی اعلام شد. بر اساس این قرار داد همکاری، سفارتخانه های آلمان از آن تاریخ به بعد حافظ منافع رژیم صهیونیستی در سراسر جهان اعلام شدند، بدین ترتیب که شهروندان رژیم صهیونیستی در هر کشوری که این رژیم فاقد سفارتخانه و یا کنسولگری باشد می توانند با مراجعه به سفارت آلمان در آن کشور خدمات کنسولی دریافت کنند.

در ۲۴ فوریه ۲۰۱۴ آنگلا مرکل به اسرائیل سفر کرد. طی این سفر شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی در مراسم ویژه ای در محل اقامت ریاست جمهوری در اورشلیم نشان ممتاز ریاست جمهوری را به گردن آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان  انداخت. این نشان عالی ترین جایزه غیر نظامی در اسرائیل است که به دلیل تعهد خلل ناپذیر مرکل نسبت به امنیت اسرائیل و مبارزه وی علیه یهودی ستیزی و نژاد پرستی به وی اهدا شد.

در اروپا معروف است که سرنوشت سیاستمداران صهیونیست و آلمانی به نحوی جدایی‌ناپذیر به یکدیگر مرتبط است و اشتیاق و تعهد بیشتر برای گرم‌تر کردن روابط آلمان – اسرائیل عمدتا از محافل بالای آلمان ابراز می‌شود.

نکته جالب در روابط آلمان و رژیم صهیونیستی این است که به نظر می رسد حزب دموکرات مسیحی بیش از سایر احزاب این کشور شیفته صهیونیست ها شده است، شاهد این مدعا این است که در فروردین ۱۳۹۱ زیگمار گابریل رهبر حزب سوسیال دموکرات و یکی از اصلی ترین رقبای مرکل در انتخابات سراسری آلمان که از منتقدین جدی شهرکسازی صهیونیست ها محسوب می شد در اظهاراتی از جنایات رژیم صهیونیستی در قبال فلسطینیان انتقاد کرده و اظهار کرده بود: "فلسطینیان دارند در سرزمینی زندگی می کنند که قانونی ندارد. سرزمینی که تحت نظر رژیمی آپارتاید (اسرائیل) است و در آن انصاف و عدالتی وجود ندارد.."

اظهارات رهبر حزب سوسیال دموکرات مبنی بر وجود رژیمی آپارتاید در سرزمینهای اشغالی منجر به خشم آنگلا مرکل و هم حزبی های وی شد واعضای حزب دموکرات مسیحی (حزب متبوع مرکل) از زیگمار گابریل خواستند تا بابت زخم زبانی که به مقامات رژیم صهیونیستی زده است از آنها عذرخواهی کند.

دولت آلمان بعد از جنگ جهانی همواره سعی کرده است با اتخاذ سیاست های حمایتی از رژیم صهیونیستی سیاستهای نژاد پرستانه هیتلر را از اذهان بزداید.

در حال حاضر روابط آلمان و رژیم صهیونیستی در بالاترین سطح قرار داشته و به نظر می رسد دولت آلمان بعد از انگلیس دومین حامی اسراییل در میان قدرتهای بزرگ اروپا محسوب شود. سفرهای متعدد مقامات دو طرف و انعقاد قراردادهای مختلف در زمینه های متعدد نشان از پختگی روابط  اسرائیل با این کشور مهم و قدرتمند اروپاست.

حالا وزیراقتصاد این کشور قدرتمند اروپایی که تا این حد خود را نسبت به اسرائیل متعهد می داند به ایران سفر کرده است.

پس غافلگیر کننده نیست که گابریل بخواهد در این سفر دل دوستان صهیونیسم خود را به دست آورده و بر حق موجودیت رژیم صهیونیستی تاکید کند. آنچه مسلم است آلمان روابط سیاسی و اقتصادی با سومین شریک تجاری خود یعنی اسرائیل را فدای روابط با ایران نخواهد کرد و در عین حال نمی خواهد در تجارت با بازار بزرگ اقتصادی ایران از دیگر رقبای اروپایی خود عقب بماند.

در همین راستا گابریل در آستانه سفر خود به ایران در گفتگویی با هفته نامه اشپیگل تاکید کرد که در سفر خود به ایران به مقامات این کشور خواهد گفت که خشم و اعتراض شدیدی نسبت به اسد و متحدان او در آلمان وجود دارد.

وزیر اقتصاد آلمان بهبود رابطه ایران با آلمان را در گرو نقش ایران در جنگ سوریه دانسته و تاکید کرد که ایران باید بداند که ادامه این وضعیت در "جنگ سوریه" مانع این کشور در یافتن شریکی پایدار در آلمان و دیگر کشورهای اروپایی خواهد شد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با پرده برداشتن از نقش رژیم صهیونیستی در منع کشورها از رابطه با جمهوری اسلامی تاکید کرد که ایران تنها زمانی می تواند رابطه ای متعارف و دوستانه با آلمان داشته باشد که حق بقا و دوام اسرائیل را به رسمیت بشناسد.

البته مقامات ایرانی بارها بر نپذیرفتن هیچ گونه پیش شرطی در روابط با کشورهای اروپایی تاکید کرده اند و بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به این سخنان گابریل گفت: همانگونه که بارها تاکید کرده ایم مناسبات جمهوری اسلامی ایران و آلمان بر پایه منافع و احترام متقابل بنا شده و در این رابطه هیچ گونه پیش شرطی پذیرفتنی نیست.

حالا باید منتظر ماند و دید وزیر اقتصاد این کشور بسیار متعهد و مسئول در برابر رژِیم صهیونیستی (آلمان) در سفر به ایران که دشمن سرسخت این رژیم است چگونه تعادل را برقرار کرده تا هم متحد صهیونیست خود را راضی نگه دارد و هم ارمغان اقتصادی خوبی از بازار ایران برای کشور خود ببرد.

نظر شما