شناسهٔ خبر: 128660 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری:

راه حل سوریه از مذاکره و انتخابات دموکراتیک می‌گذرد

قاسمی.jpg سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه تغییری در مواضع خودمان در سوریه نداریم، تاکید کرد: راه حل سوریه از مذاکره و انتخابات دموکراتیک می‌گذرد.

به گزارش «نماینده» بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز(دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره دیدار اخیر ظریف و همتای کانادایی در نیویورک و اینکه آیا قرار است تحولی در مناسبات دوجانبه رخ دهد، اظهار داشت: طی ماه های گذشته در سطح کارشناسی مذاکراتی را با خواست طرفین در کشور ثالث با کانادا داشتیم که ادامه دار هم بود.همچنین در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نیز  وزرای خارجه دو طرف مذاکره کردند.

وی گفت: اگر بتوانیم به برخی از مشکلات فی مابین فایق آییم، می‌تواند منجر به تحول میان دو کشور شود. با توجه به وجود چند صد هزار ایرانی فرهیخته در کانادا، وجود بخش کنسولی در کانادا از اهمیت بالایی برای ما برخوردار است و تهران نیز برای کانادا مهم است که بتواند سفارت خود را داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه این نشست با بیان اینکه تغییری در مواضع خودمان در سوریه نداریم، تاکید کرد: راه حل سوریه از مذاکره و انتخابات دموکراتیک می‌گذرد.

هیچ توافقی در سوریه بدون حضور ایران اتفاق نخواهد افتاد

قاسمی گفت: هیچگونه تفاهم و توافقی در سوریه بدون حضور ایران اتفاق نخواهد افتاد.

وی  پیرامون دیدار ظریف با وزیر امور خارجه مصر در نیویورک و رفتار سعودی‌ها نسب به این دیدار اظهار داشت: دیدار وزرای خارجه دو کشور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در چارچوب تماس های ایران با کشورهای منطقه و پیرامون آخرین وضعیت و تحولات منطقه محسوب می شود که این مذاکرات برای تعاملات بیشتر میان تهران و قاهره  بود.

قاسمی گفت: عربستان هنوز به سیاست های کارشکنانه خود علیه ایران ادامه می دهد و هیچ روزنه ای مبنی بر اینکه آنها از مواضع غیرمسئولانه خود عقب‌نشینی کنند وجود ندارد و همواره سعی در تخریب روابط میان ایران و کشورهای منطقه دارند و البته این برخورد مقامات سعودی از نظر ما طبیعی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که موضع ایران در قبال آتش بس در سوریه چیست؟ پاسخ داد: مواضع کلی ما در سوریه روشن و ثابت است و تغییری در سیاست های ما در قبال آن کشور رخ نداده است، سوریه راه حل نظامی ندارد و تنها راه ممکن از طریق مذاکرات سیاسی و برای رسیدن به مذاکرات هم نیاز به آرامش و آتش‌بس وجود دارد.

وی ادامه داد: برای آتش بس باید از ارسال سلاح به تروریست ها جلوگیری شود و به آنها اجازه ادامه فعالیت در آن کشور داده نشود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد:  آتش بس در سوریه نمی تواند در وضعیتی اتفاق بیفتد که حامیان تروریست ها بخواهند برای آنها وقت خریداری کنند تا آنها تجدید قوا کرده و بار دیگر اقدامات تروریستی خود را دنبال کنند.

قاسمی تاکید کرد: راه حل خروج بحران سوریه سیاسی است و نهایتا باید دید مردم سوریه چه راهی را انتخاب می کنند که آن راه حل نهایی خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: آنهایی که صحبت از جنایات جنگی کردند باید به خودشان برگردند و ببینند که این خودشان هستند که بیشتر از دیگران شریک جنایات جنگی بودند و این مساله ای است که در دهه های اخیر اتفاق افتاده، به طور مثال حمایت آنها از صدام و یا تجهیز کردن گروه های افراط گرای تروریستی هم به لحاظ تسلیحاتی و هم معنوی.

وی در ادامه گفت: لذا آنها باید عملکرد خودشان را در برابر آیینه ببینند که اگر بحث جنایات جنگی هم مطرح باشد ابتدا همین کشورها هستند که باید مورد مواخذه قرار بگیرند.

قاسمی در خصوص دیدارهای ظریف در نیویورک اظهار داشت: آنچه گفتنی بود توسط آقای رئیس جمهور و شخص وزیر خارجه در نیویورک اعلام شد. ما قرار بود بدعهدی های طرف مقابل را که عمدتا به آمریکا هم برمی گردد را در کمیسیون مشترک برجام مطرح و به آنها تذکر دهیم و بگوییم که در چه مسیرهایی کارها به خوبی پیش نرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در نشست نیویورک به جدیت این موضوع بد عهدی های آمریکا از طرف دولتمردان ایران به آنها اعلام شد و هشدار دادیم اگر برجام بخواهد به عنوان یک سند باقی بماند باید همه طرف ها یکسان وظایف خود را انجام دهند.

وی افزود: برخی دولت های اروپایی هم تا حدی با ما هم‌صدا بودند و گلایه هایی را مطرح کردند که امیدواریم با این هشدارهایی که به طرف آمریکایی داده شد آنها بتوانند توصیه های لازم را به بانک‌ها و شرکت های اروپایی داشته باشند تا آنها نیز بتوانند تعاملات تجاری خود را با ایران داشته باشند و دیگر نگران جریمه از طرف آمریکایی ها هم نباشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا موضوع بی‌مسئولیت مقامات سعودی در فاجعه منا توسط هیات ایرانی در نیویورک پیگیری و مطرح شد یا خیر، اظهار داشت: همانطور که می دانید ما با عربستان رابطه سیاسی نداریم و مذاکره ای هم بین ما صورت نمی گیرد لذا ما از رسانه ها و تریبون های بین‌المللی برای بیان مواضع خود استفاده می کنیم. تا جایی که من مطلع هستم اقدام خاصی برای مساله منا در مجمع عمومی نداشتیم چرا که اصولا جای چنین مباحثی هم در آنجا نیست ولی در حاشیه آن نشست دیدارهای دوجانبه‌ای را با کشورهای مختلف داشتیم و این مساله را در آنجا مطرح کردیم.

سعودی‌ها پا جای پای صدام نگذارند

قاسمی در پاسخ به این سوال که موضع ایران در قبال طرح شکایت عربستان به سازمان ملل مبنی بر اینکه ایران در مساله یمن دخالت می کند چیست، پاسخ داد: عربستان به یک کشور مستقل و دارای حاکمیت تجاوز کرده است و دست به کشتار مردم بی‌گناه آن کشور زده است و با توجه به گرفتاری هایی که در یمن پیدا کرده و نمی تواند از آن هم فرار کند، اقدام به فرافکنی و اتهاماتی را به ایران وارد می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آنچه در یمن جاری و ساری است مبارزه مردم خود آن کشور علیه متجاوزان به آن کشور است که در راس آنها سعودی ها قرار دارند، و آنچه که سعودی ها مبنی بر شکایت به شورای امنیت سازمان ملل در خصوص ایران در مساله یمن مطرح می‌کنند، راهی عبث و بیهوده است و نتیجه ای هم برای آنها نخواهد داشت. عربستان نقش تخریبی در منطقه دارد و از هر عاملی برای فشار به ایران استفاده می‌کند ولی ما از این مساله هیچ نگرانی نداریم چرا که مطمئنیم با توجه به تیزبینی و هوشمندی مقامات سیاست خارجی کشور  این مساله هم مانند گذشته برای سعودی ها بی نتیجه خواهد ماند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه سعودی ها از سرنوشت کسانی همچون صدام درس عبرت بگیرند افزود: مقامات سعودی بهتر است پا جای پای امثالی مانند صدام نگذارند.

قاسمی در خصوص رویکرد دوگانه آمریکا در مبارزه با تروریسم اظهار کرد: اقدام آمریکایی ها خیلی هم غیرمنتظره نبود و این رفتار و عملکرد آنها طبیعی است. آنها عمدتا از یکسری استانداردهای دوگانه پیروی می کنند و می توانند مواضع خودشان را تغییر دهند؛ به طور مثال با وجود آنکه گزارش ۲۸ صفحه ای کنگره آمریکا از دخالت سعودی ها در حادثه ۱۱ سپتامبر منتشر شد، بنا بر برخی دلایل و ملاحظات و البته هزینه های هنگفت سعودی ها برای حفظ رابطه حداقلی با آمریکا، اقدام مقامات آمریکایی تا حدی قابل تصور بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: عربستان نهایتا راه به جایی نخواهد برد و باید پاسخگوی اقدامات خود در رابطه با تروریسم بین المللی باشیم.

وی در خصوص مساله برجام و تعهد آمریکایی ها مبنی بر انجام وظایف خود اظهار داشت: برجام شبیه به یک قرارداد میان دو شرکت است که در پروسه عمل به آن، یک طرف به دلایلی کار خودش را انجام نمی دهد یا به کندی انجام می دهد و طرف مقابل می تواند به او تذکر دهد و از طرق مختلف آن مساله را پیگیری کند.

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا تعهد آمریکایی ها نسبت به جریمه نکردن بانک های اروپایی را تایید می‌کنید یا خیر، گفت: در مذاکرات صورت گرفته آمریکا متعهد شده که فشار خود را از بانک های اروپایی بردارد و به آنها توصیه کند که کار خودشان را با ایران انجام دهند. مشکل اصلی عدم همکاری بانک های بزرگ اروپایی بود که نیاز به هشدار ما و تضمین آمریکا به آنها داشت که جریمه ای از طرف واشنگتن در کار نخواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص بحران سوریه و نقش ایران در آن مساله اظهار داشت: جایگاه منطقه ای ایران مشخص و برجسته است و مواضع ما هم در قبال سوریه روشن است و هیچ توافق و تفاهمی در آن کشور بدون حضور ایران رخ نخواهد داد و اجرا شدنی نیست.

وی ادامه داد: روابط ایران و روسیه یک روابط خاص و نزدیک است و تا حدی می توان از کلمه راهبردی هم استفاده کرد، در زمینه نظامی همکاری‌های خوبی داریم، در مورد سوریه رایزنی های سیاسی میان تهران و مسکو وجود داشته و خواهد داشت.

تبعه آمریکا به عنوان سناتور به ایران سفر نکرده بود

قاسمی در پاسخ به این سوال که سفر یک سناتور آمریکایی را به ایران تایید می کنید، گفت: خیر، سفر فردی به عنوان سناتور را تکذیب می‌کنم؛ یک آقایی با دوستان خود درخواست ویزای توریستی می کند و همه مراحل قانونی آن هم توسط نهادهای ذیربط انجام می گیرد، آنها به ایران می آیند و به کشور خود بازمی‌گردند و سپس آن آقایی که خود را سناتور معرفی کرد گفت ما به ایران سفر کردیم و به راحتی هم برگشتیم ولی در عمل آن آقا بدون استفاده از ظرفیت سناتوری خود و با ویزای شخصی به ایران سفر کرده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص علت تعیین زمان سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل در روز سوم در شرایطی که سال‌های قبل در روز اول انجام می‌شد، اظهار داشت: سفر آقای روحانی به نیویورک پیچیدگی های خاصی داشت. قبل آن باید ایشان به ونزوئلا می رفت و ریاست جنبش عدم تعهد را به آن کشور تحویل می داد و پس از آن به کوبا سفر می‌کرد.  در مورد سفر به نیویورک هم تا حدی دیر اقدام شد و آنجا نوبت ها برای سخنرانی روسای جمهور و مقامات عالی بر اساس زمان درخواست سفر و سخنرانی‌ها اعمال می شود.

قاسمی ادامه داد: این اقدامات برای سخنرانی رئیس جمهور به دلیل سفر ایشان به دو کشور مذکور دیر اقدام شد و اینکه زمان سخنرانی آقای روحانی روز سوم تعیین شده بود یک امر طبیعی است.

وی در خصوص اهمیت سفررئیس جمهور و وزیر امور خارجه به نیویورک گفت: مجموعه سفر این دو مقام عالیرتبه ما به ونزوئلا، کوبا و نیویورک سفر موفقی ارزیابی می شود.

جزایر سه گانه جزو لاینفک خاک ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص ادعاهای امارات درباره جزایر سه گانه اظهار داشت: ادعاهای آنها مکرر و واهی است وهیچ نیازی به دعاوی حقوقی ندارد. جزایر سه گانه جزو لاینفک خاک ایران است و امری ابدی و تغییرناپذیر است و هیچ کشوری نمی تواند و جرات ندارد که به جد سخنی را در این رابطه مطرح کند.

قاسمی در خصوص رابطه میان ایران و ترکیه و برخی اختلاف نظرهای این دو کشور در مساله سیاست خارجی اظهار داشت: رابطه میان ایران و ترکیه دیرینه است به خصوص پس از کودتای نافرجام در آن کشور روابط میان ما و ترکیه گسترده‌تر هم شده است و از طرفی ترکیه به عنوان یک کشور همسایه با ما اشتراکات بسیاری را برخوردار است.

وی ادامه داد: هیچ دو کشوری را پیدا نمی کنید که از مواضع یکسانی در همه جوانب سیاسی و اقتصادی برخوردار باشند حتی کشورهای اولیه تشکیل دهنده اتحادیه اروپا را هم بررسی کنید، میان آنها دیدگاه های متفاوتی وجود دارد؛ لذا این تصور که ترکیه در همه مواضع سیاست خارجه خود با ما یکسان فکر می‌کند انتظار درستی نیست و ما در عین نزدیکی و دوستی اختلاف نظراتی را هم داریم که آنها را در مذاکرات دوستانه مطرح می کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مساله کشمیر و تحولات آن هم اظهار داشت: ما همواره طرفین درگیر را به نشست و مذاکره و راه حل های مسالمت آمیز دعوت کردیم و امیدواریم طرفین درگیر از برخوردهای خشن میان یکدیگر بکاهند.

وی در پایان در خصوص زمان سفر اردوغان به ایران اظهار داشت: زمان این سفر هنوز قطعی نیست و هر وقت که تعیین شود، اطلاع رسانی لازم خواهد شد.

نظر شما