شناسهٔ خبر: 128614 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

فروش هواپیما به ایران "مشروط" است/ به عادی شدن رابطه با تهران "امیدواریم"

نوروززاده.jpg سحر نوروززاده گفت: آمریکا تمام تعهدات خود را بر اساس برجام انجام داده است، اما شاید یک مقدار طول بکشد تا مردم ایران در زندگی روزمره خود بهبود اقتصادی ببینند.

به گزارش «نماینده» سحر نوروززاده مسئول امور ایران در ستاد سیاستگذاری دفتر وزیر امور خارجه آمریکا با خبرگزاری ترند آذربایجان گفتگو کرد که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

ایران شاکی است که آمریکا به تعهدات خود بر اساس برجام بصورت کامل عمل نکرده است، موضع شما چیست؟

ما درک می کنیم که با وجود اینکه آمریکا تمام تعهدات خود را بر اساس برجام انجام داده است، اما شاید یک مقدار طول بکشد تا مردم ایران در زندگی روزمره خود بهبود اقتصادی ببینند.

اما باید به خاطر داشته باشیم که حدود ۱۰ سال جامعه بین الملل نگرانی شدیدی از برنامه هسته ای ایران داشت و هم اکنون تنها ۸ ماه از اجرای برجام (توافق هسته ای که تحریمها علیه ایران را لغو کرد) می گذرد.

همانطور که حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز در سخنرانی خود درمجمع عمومی سازمان ملل گفتند، با وجود اینکه تنها ۸ ماه از اجرای برجام می گذرد، ایران رشد اقتصادی داشته، کاهش تورم داشته و حجم فروش نفت ایران به نزدیک دوران پیش از تحریمها رسیده است. به هر حال، امریکا نیز تلاشهای خود را ادامه می دهد و به دنبال این است که مردم ایران در طول زمان منفعت اقتصادی را در زندگی روزمره خود حساس کنند.

۲۲ سپتامبر نیز وزرای خارجه عضو گروه ۵+۱ دیدار داشتند و اجرای برجام را مرور کرده و قرار شد هم آمریکا و هم اروپا به گفتگوهای خود با بانکها و شرکتهای بین المللی ادامه دهد تا هم جزویات لغو تحریمها را تشریح کنند و هم مشخص کنند که چه فرصتهایی در پسابرجام برای آنها بوجود آمده است.

ایا از دیدگاه شما ایران به تعهدات خود در قالب برجام عمل کرده است؟

اخیرا آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در گزارش خود تایید کرد که ایران تا کنون به مفاد توافق هسته ای پایبند بوده است. با توجه به اینکه برجام به نفع همه طرفین است، ارزیابی ما این است که همه طرفین به تعهدات خود پایبند بمانند. اگرچه شاید نیروهایی در دو طرف وجود داشته باشند که نخواهند از طریق دیپلماسی اجرای توافق هسته ای ادامه یابد.

آمارهای رسمی آمریکا حاکی است که در هفت ماه اول سال صادرات ایران به این کشور به شدت رشد کرده و به ۴۱.۷ میلیون دلار رسیده است. آمریکا چه تمهیدات و تسهیلاتی برای بازرگانان ایران بعد از برجام داده است؟

حتی قبل از برجام نیز مقداری تجارت دوجانبه مانند دستگاههای پزشکی، ابزارهای آموزشی، محصولات کشاورزی و غیره، اما بر اساس برجام مقداری از تحریمهای آمریکا برداشته شده و اجازه می دهد که شرکتهایی مانند بوئینگ محصولات خود را به ایران بفروشند و این موضوعی است که از دهه هفتاد میلادی تاکنون اتفاق نیفتاده بود و نوعی تابوشکنی بود. شعبه های خارجی شرکتهای آمریکایی می توانند با ایران تجارت کنند به آمریکا می توان پسته، فرش و دیگر محصولات را وارد کرد. آمریکا از تجارت مجاز میان دو کشور جلوگیری نمی کند.

الان ظاهرا هیچ مانع قانونی در راه عملیاتی شدن صادرات محصولات بوئینگ و ایرباس فرانسه به ایران وجود ندارد، اگرچه عملیاتی شدن آن احتمالا چند ماهی طول بکشد. درست است؟

در چند روز اخیر دو مجوز برای صادرات هواپیماهای مسافربری بوئینگ و ایرباس صادر شده است و این یک اتفاق مهمی است. البته شاید طول بکشد که کل این معاملات مقداری طول بکشد. ما امیدواریم که ایران استفاده مناسب و درستی از این هواپیماها بکند تا زندگی مردم ایران بهبود یابد.

شما به استفاده «درست» اشاره کردید، منظورتان این است که در آینده استفاده نظامی از این هواپیماها نکند یا چه؟

بله، بر اساس برجام این فروشها باید فقط باید برای استفاده مسافربری باشد، یعنی یکی از شرایط فروش این بود.

وضعیت دانشجویان ایرانی در آمریکا، خصوصا تسهیل ویزا و اقامت در آمریکا بعد از برجام چگونه بوده است؟

دانشجویان آمریکا در میان دیگر دانشجویان بین المللی خلاق ترین و باهوش ترین ها هستند. قبل از برجام نیز آمریکا تلاش می کرد که ارتباط میان مردم دو کشور افزایش یابد و یکی از این موارد تبادلات آکادمیک بوده. در ۱۰ سال اخیر تعداد دانشجوی ایرانی در آمریکا ۱۵ درصد افزایش یافته و هر سال بیشتر می شود. البته الان افزایش خاصی در ارتباط با برجام ندیدیم.

آیا هیچ زمینه ای برای آب شدن یخهای دیپلماتیک و چشم اندازی برای عادی شدن روابط میان تهران و واشنگتن وجود دارد؟

دقیقا نمی شود پیش بینی کرد، اما آمریکا همیشه امیدوار بوده و باقی خواهد ماند. شاید ۳ سال پیش کسی فکر نمی کرد که با دیپلماتیک سازنده می شود به توافق هسته ای دست یافت. به هر حال برای کاهش تنشها تابوهایی شکسته شده، اقداماتی انجام شده و اگر هم اختلافات جدی و متنوع در میان دو کشور باشد، امیدواریم که در آینده گفتگوهای سازنده داشته باشیم تا نگرانی ها و سوء تفاهمها رو بتوانیم از طریق گفتگو حل کنیم

نظر شما